Gå til innhold

Oppgradering fra 2.0, neste steg i hjemmekinoutbygging


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne fortsette på denne træden, nå som jeg snuser litt på å fortsette å bygge ut mitt hjemmekinoanlegg.

 

Nå har jeg 2.0-oppsett, og lurer litt på hva som vil gi meg mest glede som neste oppgradering. Vil det være sub? Jeg synes rp-280 spiller svært godt på bass, men det kunne gjerne vært mer samlet og punchy, mer detaljert. Nå er det litt "boomy".

 

Jeg hører vokaler godt i film, så vet ikke hvor stor glede i form av innlevelse senterhøyttaler vil gi? Jeg skal kjøpe det etterhvert, men usikker på om det er best på nåværende tidspunkt.

 

Og jeg synes det er veldig vanskelig å velge surroundhøyttalerene. Jeg tenkte å starte med bakhøyttalere, siden det er vanskelig med sidehøyttalere i nåværende rom. Hva vil være beste løsning her? Har sett på klipsch rp-250s, rp-240d og rp-160m. Usikker på hvilken som vil, være best som bakhøyttaler? Min første tanke var at 250s egner seg best som sidehøyttaler, siden den fyrer i 2 ulike retninger, men mulig dette er feil?

 

Setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg kikket nærmere på rommet du spiller i. Det er tydelig at høyttaleren for god hjelp av noen vegger et sted. Hvor nære står de bakvegg? Er de nært et hjørne? Test med en stor dyne eller sofapute dyttet inn i hjørnet f.eks. og hør etter da. 

 

For å få sub med mindre boomy bass må du et godt stykke opp i pris. Ellers får du bare mer av det du vil ha mindre av. En svs/xtz til 5000kr gir deg jordskjelv i massevis, men lite musikk. 

 

Har sett BW pv1 brukt til 6-8000. Den spiller musikk meget bra. Ellers er Rel gode alternativ, men kanskje litt mer sjelden på brukten.

Lenke til kommentar

Nei, ikke med beskrivelsen din. 

Der ville jeg jobbet med plasseringen av høyttalerne og om du kan gjøre noen triks i rommet. Dempe store flater, bassfeller i hjørne osv. Eksempelet på sub var bare dersom du uansett anskaffer en slik.

 

Rommet har så utrolig mye mer å si, men folk pleier generelt å unngå det problemet og heller tro at problemet fikses med mer utstyr.

Lenke til kommentar

Bruker du romkorreksjonen (Audyssey) i receiveren nå?

 

Edit: Når det gjelder center-høytaler, så kan man klare seg greit uten det, så lenge man sitter midt i sweetspot og har gode fronter.

 

Det går også greit å ha surroundene bak, du kjører de som surround, selv om de er bak. Ville valgt RP-160M fremfor dipol løsning nå - heller valgt dipol på bakhøytalere for å få 7.1 senere.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Mulig jeg beskrev litt feil ved at bassen er "boomy". Jeg er fornøyd med de lave frekvensene fra rp-280. De står et stykke fra vegg nådd mot siden og bak. Men jeg var hos en venn som har et audiovector-anlegg, og jeg fikk høre musikk og film med og uten sub på høyttalere som også trykker bra, og det er noe helt annet. Jeg har på ingen måte resonans fra veggene eller noe slikt, mente kun at jeg savner det bassbildet som kun en sub kan gi.

 

 

Nei, har ikke forsøkt å kjøre audyssey igjen. Nå som alle møblene er på plass kan jeg kanskje forsøke dette. Synes bare det var så rart at forrige gang jeg gjorde dette, ble lyden svært lav og tam i forhold til uten korreksjon.

Lenke til kommentar

Du har nok massevis av resonans fra vegger. Ellers bor du i en særdeles godt dempet stue, med dempematter på hver minste kvcm.

Når romkorreksjonen din senker lyd og frekvensnivå slik, tyder det på nettopp dette. Den demper frekvensene som lettest reflekteres og kastes mellom vegger. Så ja, lyden kan nok føles tam ved det første, men den er sannsynligvis mer riktig. 

 

At man booster opp lyden med eq, og da spesielt bass og diskant, høres det gjerne kult ut der og da, men en risikerer også å bli fortere lyttetrett.

 

Spander 7 min på litt kunnskap om lyd, refleksjoner og demping. 

Så sparer du mye penger på utstyr og annet tull som bare flytter oppmerksomheten bort fra det egentlige problemet. 

 

Og å sammenligne høyttalerne dine med AudioVector er en vanskelig øvelse. Spesielt om det er store forskjeller i pris i tillegg. AV spiller ganske ulikt Klipsch.

 

Se videoen.

Lenke til kommentar

Mulig jeg beskrev litt feil ved at bassen er "boomy". Jeg er fornøyd med de lave frekvensene fra rp-280. De står et stykke fra vegg nådd mot siden og bak. Men jeg var hos en venn som har et audiovector-anlegg, og jeg fikk høre musikk og film med og uten sub på høyttalere som også trykker bra, og det er noe helt annet. Jeg har på ingen måte resonans fra veggene eller noe slikt, mente kun at jeg savner det bassbildet som kun en sub kan gi.

 

 

Nei, har ikke forsøkt å kjøre audyssey igjen. Nå som alle møblene er på plass kan jeg kanskje forsøke dette. Synes bare det var så rart at forrige gang jeg gjorde dette, ble lyden svært lav og tam i forhold til uten korreksjon.

 

Du skriver ikke noe særlig om din venns Audiovektor anlegg. Er det 5.1? For film går det ikke an å sammenligne et brukbart 5.1 oppsett med et 2.0 anlegg. Et 5.1 lydspor består av 6 diskrete kanaler og vil yte best med et 5.1 oppsett.

 

Ikke bare suben, men flere høytalere øker også lydtrykket, det høres mer uanstrengt ut og fyller rommet på en helt annen måte.

 

Forskjellen hjemme hos meg, for eksempel, når jeg gikk fra 7.1 til 7.1.4 Atmos, ble veldig stor når det gjelder lydtrykk på filmer med Atmos lydspor. Akkurat som om anlegget fikk to gear til å dra på med. 

 

Når det gjelder musikk, særlig 2 kanals stereo, blir det litt annerledes, mange sverger til å høre dette så rent som mulig, ubehandlet rett i 2 fullfrekvens fronthøytalere.

 

Selv hører jeg aldri på musikk slik, bruker muligheten receiveren gir meg til å bruke suben også til dette. Lytter som regel til en dsp som heter 11 channel stereo som fyrer i gang alle høytalerne inkl suben. Som gir meg utrolig stor lydbilde og samtidig en herlig punch i lyden.

 

Jeg har også stor sans for musikk mikset i multichannel, vell surround-musikk-entusiast passer kanskje bedre. 

Lenke til kommentar

Nei, har ikke forsøkt å kjøre audyssey igjen. Nå som alle møblene er på plass kan jeg kanskje forsøke dette. Synes bare det var så rart at forrige gang jeg gjorde dette, ble lyden svært lav og tam i forhold til uten korreksjon.

 

Som Pop skriver kan "riktig" lyd (jevn frekvenskurve) høre litt tam ut, hvis man er vant til litt mer "rocka" frekvenskurve.

 

Hvis dette stort sett oppleves ved lavere volum - så har du loudness funksjon på receiveren - pleier å hete noe slikt som Dynamic Eq eller lignende. Sjekk manualen. 

Lenke til kommentar

Trodde jeg skulle få akustikk helvete her i murvillaen......

 

Men nei, med tepper møbler og alt var all uklang borte....

 

Er dette bare et issue når man drar på med skikkelig volum?

 

I gamle trevegg panel leiligheten var det god lyd synes jeg...

 

Men hva skjedde når leiligheten var tom?? Ekkogjall av klapping!!

 

Så jeg har litt vanskelig med å skjønne akustikk...

 

La nevnes at jeg sjelden er over 0 desibel på volumrattet og er derfor jeg spør om dette er et volum issue.

 

Spiller både pure stereo samt YPAO romkalibrert til film og Sacd.

Lenke til kommentar

Med tepper, gardiner og møbler får du brutt opp refleksjonene. Uten dette, blir det ikke brutt opp og det blir ekko, gjall osv.

Helt etter boken.

Materialet i vegger kan ha betydning, men antakelig langt etter hva som er plassert mellom veggene. 

 

Alle frekvensene har jo ulike bølgelengder og vil følgelig treffe ørene dine på ulike tider etter hvor mye ugagn rommet gjør. Så ja, jo mer refleksjoner som kan passere fritt mellom veggene, jo mer kaos vil det bli i lydbildet.

Det er derfor en kan prøve seg frem med sofaputer langs vegger og i hjørner og dempe av deler på den måten. 

 

For mye demping er heller ikke bra, da står du igjen med høyttalere som knapt lager lyd. Men det blir mer en teoretisk øvelse i forhold til normale hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Måtte ha et sted å poste en viss "frustrasjon". Startet med et 2.0-anlegg i nåværende leilighet, skulle egentlig stoppe der for en god stund. Men når man først starter, og interessen bare øker, er det jo nærmest umulig å stoppe! Noen som har gode tips? :p

 

Utvidet med senterhøyttaler for et par uker siden, og er nå veldig fornøyd med lydbildet i front. I morgen skal jeg se på brukte stativhøyttalere i samme serie.

 

Sa til meg selv at jeg søren meg ikke skal ha subwoofer med det første, men nå er det en Arendal 2 på vei posten... Noen som selger impulskontroll til en rimelig penge? 

Lenke til kommentar

Måtte ha et sted å poste en viss "frustrasjon". Startet med et 2.0-anlegg i nåværende leilighet, skulle egentlig stoppe der for en god stund. Men når man først starter, og interessen bare øker, er det jo nærmest umulig å stoppe! Noen som har gode tips? :p

 

Utvidet med senterhøyttaler for et par uker siden, og er nå veldig fornøyd med lydbildet i front. I morgen skal jeg se på brukte stativhøyttalere i samme serie.

 

Sa til meg selv at jeg søren meg ikke skal ha subwoofer med det første, men nå er det en Arendal 2 på vei posten... Noen som selger impulskontroll til en rimelig penge?

Center er utrolig viktig, er stort sett her ting skjer i filmen, all tale masse lydeffekter osv. Tror så mye som 60% lyd kommer fra Center? Men husker ikke..

 

Subwoofer vil gi deg masse moro, og eksplosjoner. Prøv å plassere den riktig. For meg er alltid plassering i hjørnet ved en av frontene... Jeg har prøvd å plassere bak sofa, men gjør du det så anbefales det å snu fasen, elementet. Dette kan gjøres i AVR eller fysisk på knapp på subwoofer.

 

Det er moro bak også, men selvom det gir bra effekt, så er ulempen ofte at du hører hvor det kommer fra.

 

Så jeg velger alltid ved siden av front...

 

 

Surround bruker jeg noen rimelige gode, som følger med på notene... Jeg har god erfaring med ulike høytalere i hjemmekinoen. Bare fronter og sub er av samme merke.

 

Skal du ha surround så forsøk å henge på vegg eller sette på stativ i relativt ørehøyde.

 

Å plassere høyt på vegg er veldig ille synes jeg, da mister du mye.. Ofte det kona vil, men stå på ditt om du bor sammen med noen.

 

Surround gir veldig moro effekt på lyd, og særlig gøy på konserter og SACD.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Subwoofer vil gi deg masse moro, og eksplosjoner. Prøv å plassere den riktig. For meg er alltid plassering i hjørnet ved en av frontene... Jeg har prøvd å plassere bak sofa, men gjør du det så anbefales det å snu fasen, elementet. Dette kan gjøres i AVR eller fysisk på knapp på subwoofer.

 

Surround bruker jeg noen rimelige gode, som følger med... Jeg har god erfaring med ulike høytalere i hjemmekinoen. Bare fronter og sub er av samme merke.Skal du ha surround så forsøk å henge på vegg eller sette på stativ i relativt ørehøyde.

Å plassere høyt på vegg er veldig ille synes jeg, da mister du mye.. Ofte det kona vil, men stå på ditt om du bor sammen med noen.

 

Har kjøpt veggfeste, og det blir å henge dem bittelitt foran sitteposisjon, vinklet mot veggen bak sofaen, ca ørehøyde. Bor sammen med noen, men med høy toleranse for tech, så veldig heldig :D

 

Fett!!  :D

 

Du må gjerne skrive hva du synes om den når du får lyttet litt - gjerne bilde også  :yes:

 

Det skal jeg absolutt gjøre! Må bruke litt tid på å rydde i stua før alt blir levert. Er veldig spent på Arendal sub. De har fått svært mye skryt rundt omkring. 

Lenke til kommentar

Fikk på plass sub'en igår. Skal få opp sidehøyttalerne idag, så skal jeg kjøre Audessy. Siden suben har to elementer på siden, har jeg den plassert bak TV-benken, midt mellom veggene. Prøvde det med spill på PS4 igår, og det var veldig artig. Hva tenker dere om plassering? Rommet er nokså lite, blir litt trangt foran ved TV-benken, liker heller ikke at benken og den ene fronten blir stående helt inntil elementene på sub'en. 

 

Skal få opp flere bilder senere. Nå er det rotete, men bare for å gi inntrykk av det nyeste medlemmet.  Fy for en kvalitetsfølelse! Ganske drøy med sine 41,5kg! En innpakning jeg ikke har satt maken til. Et eget sett med hansker for ikke å lage merker ved forflytning, og 3stk smørbukk :D Minner litt om netshop da det fantes, som ofte sendte med en Lion når man bestilte.

 

 

 

post-359921-0-09890200-1540367131_thumb.jpg

post-359921-0-20190400-1540367104_thumb.jpg

post-359921-0-67505100-1540366774_thumb.jpg

post-359921-0-63504900-1540367158_thumb.jpg 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Center er utrolig viktig, er stort sett her ting skjer i filmen, all tale masse lydeffekter osv. Tror så mye som 60% lyd kommer fra Center? Men husker ikke..

Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig det er med god senterhøyttaler. Jeg synes hele lydopplevelsen på mitt surroundannlegg ble kraftig forbedret da jeg byttet ut denne høyttaleren til en som var langt bedre.

Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med senterhøyttaleren. Det hadde svært mye å si på lydarenaen i film, og ikke minst på dialog. 

Mulig det er ønsketenkning/innbilning, men jeg synes også at dialoger/mellomtoner ble enda klarere (fremsto mer realistisk) fra senter/fronthøyttalerne etter sub kom inn i bildet, med crossover på 80Hhz.

Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med senterhøyttaleren. Det hadde svært mye å si på lydarenaen i film, og ikke minst på dialog.

Mulig det er ønsketenkning/innbilning, men jeg synes også at dialoger/mellomtoner ble enda klarere (fremsto mer realistisk) fra senter/fronthøyttalerne etter sub kom inn i bildet, med crossover på 80Hhz.

Det du sier er ikke innbilning, det stemmer bra har opplevd lignende.

 

Anbefaler bluraykonserter om du liker musikk.

 

Sacd anbefales også for de som har mulighet.

 

Den senteren din er helt konge, pistolskudd er vel omtrent som å bli skutt inn real life. ?

 

 

Spent på flere inntrykk om subwoofer, og flere bilder. ?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...