Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Voksen datter med økonomiske utfordringer


Anbefalte innlegg

Hvis hun venter for lenge kan hun miste retten på feks ung ufør tillegg, så det at hun ikke burde tenke på det enda er jeg slettes ikke enig i. Hvis hun allerede sliter med helsen sin og hun tenker ufør må ballen begynne å rulles nå, før hun blir for gammel til å få tillegget. 

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-uf%C3%B8r--348909

Har 11år på seg da, er fult klar over at det må inn en uføresøknad før man fyller 36..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrene skal forberede barna på å kunne klare seg selv.  De bør kastes ut av reden så snart de er 18 eller ferdige med vgs.  Greit å følge opp et par måneder etter og hjelpe til med det man glemte å lære bort, men har man gjort jobben sin som foreldre, så bør de være klare til at klare seg selv.  

 

Ekstremt uempatisk. Svært trist at du og tydeligvis mange flere velger denne tankeretningen. Du ser altså heller at de dør på gata enn å ta ansvar selv. Det sier noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må dokumenteres før fylt 26, hun har altså mindre enn to år på seg. 

 

Man skulle tro det, men det holder ikke å bare si at man er ufør. Det må nok dokumenteres grundig av en lege som har peiling på sånt. De beholder journalen hele livet, så det skal være mulig å søke om å få uførepensjon fra fylte 26 år, selv om man er blitt en del eldre. Kjenner en som fikk etterbetalt en stor sum nettopp fordi har hadde vært ufør før han ble 26, til tross for at han var i 30-årene.

 

En annen ting folk må huske på er at en uførepensjon ikke nødvendigvis betyr slutten på arbeidslivet. Så vidt jeg vet kan man ikke ha inntekt det første året man er ufør, men etter det kan man dra ut i arbeid igjen, hvis man kan. Det som skjer da er så vidt jeg vet at uføretrygden stopper mens man er i arbeid, men den blir ikke sagt opp. Hvis man ikke klarer å arbeide likevel, vil uføretrygden fortsette som normalt. Den er ment som en økonomisk trygghet, ikke som "nå får du ikke lov å jobbe mer".

 

Men må presisere at jeg ikke akkurat er ekspert på dette. Kjenner en og annen som er ufør, så videreformidler bare det de har sagt til meg om dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er det ikke nok med legeerklæring, NAV selv må se at det ikke funker ved å sette vedkommende ut i tiltak og så observere og gå utifra rapporter til de som jobber direkte med bruker. 

Skulle gjerne sett at dette ikke var så komplisert og det er drittsekk gjort mot bruker som ikke er opplyst om dette. Bruker har ikke rett i følge loven på at saksbehandler gir dem all nødvendig info som feks reglene for ung ufør tillegget.

Lenke til kommentar

Har 11år på seg da, er fult klar over at det må inn en uføresøknad før man fyller 36..

 

Man skal vurderes for ung ufør-tillegget uansett alder når man søker om uføretrygd. Grensen på 36 år er kun for de som har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26 år. 

 

Det må ikke en søknad inn før fylte 36. Hvor finner du denne bestemmelsen?

 

Anonymous poster hash: a4dfb...543

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er det ikke nok med legeerklæring, NAV selv må se at det ikke funker ved å sette vedkommende ut i tiltak og så observere og gå utifra rapporter til de som jobber direkte med bruker

 

 

 

Dette har heldigvis ingenting å gjøre med 26 års regelen. Da er det som du nevnte tidligere viktig å ha det klart dokumentert (fra f.eks en spesialist eller lignende) før en fyller 26 år, for det er den tidsfristen som en må holde seg innenfor når det kommer til ung ufør for å bevise dette på ett tilfredsstillende grunnlag. Er det slik at en mangler dokumentasjon/bevis fra denne perioden (før fylte 26)......

 

  

 

Anonymous poster hash: a4dfb...543

Lenke til kommentar

 

Dette har heldigvis ingenting å gjøre med 26 års regelen. Da er det som du nevnte tidligere viktig å ha det klart dokumentert (fra f.eks en spesialist eller lignende) før en fyller 26 år, for det er den tidsfristen som en må holde seg innenfor når det kommer til ung ufør for å bevise dette på ett tilfredsstillende grunnlag. Er det slik at en mangler dokumentasjon/bevis fra denne perioden (før fylte 26)......

 

  

 

Anonymous poster hash: a4dfb...543

 

Slik jeg har forstått det så er det faktisk slik at dette har alt med 26årsreglen å gjøre. NAV er lite villige til å gå utifra hva bare legen sier dessverre, de er jo semi kjent for å avvise folk sine leger og deres erklæringer, det er rett og slett ikke nok bevis for staten at du bare har en sykdom, de må sikre seg om at bruker virkelig har nedsatt arbeidsevne, og en legeerklæring kan fortelle oss hvorfor man er syk så forteller det ikke NAV hvorfor man ikke klarer seg i jobb. 

Lenke til kommentar

Det er ingen som har sagt at hun skal bli ufør enda, bare at hun burde gjøre seg klar til hvis hun eventuelt må det i nær fremtid med tanke på hennes helseutfordringer. Ække ukult å være forberedt. 

Det nevnes også at hun har strøjobber og sånt så antar at det ikke er snakk om at hun er i full stilling. Da burde hun egentlig være i NAV sitt system allerede, men man må selv kreve å få en vurdering av arbeidsevne, noe det virker som denne 24åringen har masse av tid til overs for. Er ingen unnskyldning at man ikke trodde man kom til å bli ufør, og det gir deg ihvertfall ikke ung uførtillegget. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det er ingen som har sagt at hun skal bli ufør enda, bare at hun burde gjøre seg klar til hvis hun eventuelt må det i nær fremtid med tanke på hennes helseutfordringer. Ække ukult å være forberedt. 

 

Det nevnes også at hun har strøjobber og sånt så antar at det ikke er snakk om at hun er i full stilling. Da burde hun egentlig være i NAV sitt system allerede, men man må selv kreve å få en vurdering av arbeidsevne, noe det virker som denne 24åringen har masse av tid til overs for. Er ingen unnskyldning at man ikke trodde man kom til å bli ufør, og det gir deg ihvertfall ikke ung uførtillegget. 

Tenkte bare å nevne det siden det var mye prat om ufør. Uansett, det er vanskelig å si hva man skal gjøre i denne situasjonen, da trådstarter kun har ett innlegg her.

Lenke til kommentar

 

Man skal vurderes for ung ufør-tillegget uansett alder når man søker om uføretrygd. Grensen på 36 år er kun for de som har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26 år. 

 

Det må ikke en søknad inn før fylte 36. Hvor finner du denne bestemmelsen?

 

Anonymous poster hash: a4dfb...543

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-uf%C3%B8r--348909

 

Er selv 35 år og har jobbet noe etter jeg fylte 26 år, og er i prosessen med å søke ung ufør.. Så jeg kan reglene.

 

 

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-uf%C3%B8r--348909

 

Er selv 35 år og har jobbet noe etter jeg fylte 26 år, og er i prosessen med å søke ung ufør.. Så jeg kan reglene.

 

Da er vi enig i at TS sin datter kan få ung ufør tillegget godt etter fylte 36 år, derfor jeg siterte innlegg nr 21 i og med at det da er feilinformasjon. 

 

Anonymous poster hash: a4dfb...543

Lenke til kommentar

 

Da er vi enig i at TS sin datter kan få ung ufør tillegget godt etter fylte 36 år, derfor jeg siterte innlegg nr 21 i og med at det da er feilinformasjon. 

 

Anonymous poster hash: a4dfb...543

 

Ja, så sant man ikke har jobbet hatt en stilling på over 50% etter man fylte 25..

 

Jeg har vært i kontakt med NAV og slik alle er inneforstått med reglene jeg har snakket med, må jeg levere min søknad før fylte 36år for å kunne få satsene som gjelder for ung ufør, da jeg har jobbet over 50%..

Lenke til kommentar

Ja, så sant man ikke har jobbet hatt en stilling på over 50% etter man fylte 25..

 

 

 

Hvor står dette?

 

Fikk selv ung ufør etter fylte 36 år. Hadde etter fylte 26 år en 100% stilling. Dersom du har vært yrkesaktiv etter fylte 26 år må det vurderes om du hadde en reel inntektsevne i denne perioden eller om det må anses som ett forsøk i arbeid. Her legges det opp ett stort rom for å akseptere en yrkesaktiv periode som ett forsøk i arbeid. I og med at det er syke mennesker det er snakk om her så er det utrolig mange som vil falle innunder dette. 

 

§ 12-13 tredje ledd andre punktum 

 

 

 

Anonymous poster hash: a4dfb...543

Lenke til kommentar

Foreldrene skal forberede barna på å kunne klare seg selv.  De bør kastes ut av reden så snart de er 18 eller ferdige med vgs.  Greit å følge opp et par måneder etter og hjelpe til med det man glemte å lære bort, men har man gjort jobben sin som foreldre, så bør de være klare til at klare seg selv.  

 

De må ikke nødvendigvis kastes ut med en gang, men dagens foreldre som ordner opp i absolutt alt for barna frem til de er minst 30 år ødelegger mer enn de hjelper. En eller annen gang må barna lære å takle livet selv også, og hvis man venter for lenge blir det vanskelig for dem å endre egen oppførsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...