Gå til innhold

Beste smarttelefoner mtp pris, respons og uten bloatware


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mange smarttelefoner opp igjennom årene og kommet fram til de beste alternativer til smarttelefoner med tanke på pris, at de er kjappe i responsen, uten eller med minimalt av bloatware og med helt greie kamera:

 

Gode valg i prisklassen 2-3000 kr:

- eldre versjoner av google pixel (pixel 1 fås for 2900 kr nå, ny pris for 2 år siden var 10 000 kr)

- moto g5, g5 plus o.l. (de har også dual sim, og lite bloatware)

- Nokia og Sony smarttelefoner (pga lite bloatware)

- Motorola generelt (lite bloatware)

- De som er nevnt over kommer ofte tilgjengelig i mindre størrelser, feks 5", som er min favoritt (hater store telefoner).

 

Det finnes sikkert flere i prisklassen over med lite bloatware, men de har jeg aldri testet selv. Uansett, så er de over veldig gode telefoner i en overkommelig prisklasse.

 

Dårlige valg i mine øyne (mtp pris osv):

- Samsung (MYE bloatware)

- iPhone (dyrt)

- Egentlig er alle nye (og dyre) telefoner unødvendige i denne sammenheng pga de koster mye, de er ikke særlig mye bedre enn sine forgjengere (jeg anbefaler å vente et par år før du skifter til ny), de er gjerne for store i størrelsen, og man bruker ofte ikke alle funksjonene til en dyr telefon i det hele tatt, sammenlignet med en billigere.

 

Men for all del, skal du ha en superb telefon med et sykt kamera osv, så er jo iPhone og pixel noen av de dyreste og beste telefonene på markedet. Men du bør jo ha behov for all kraften i telefonen om du er villig å betale så mye, spør du meg.

 

Er du en av de som elsker å bytte telefon hele tiden hvert år, så bør du lese deg litt opp på nyheter om miljøkonsekvensene av at du kjøper ny telefon hele tiden. Det går mye ressurser i å produsere nye telefoner hele tiden, og det hjelper ikke på at folk kjøper nye hele tiden. Kjøp mobil deksel og glass beskyttelse, hvis du er en av de som hele tiden ødelegger telefonen din :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dårlige valg i mine øyne (mtp pris osv):

- Samsung (MYE bloatware)

Hvilken Samsung telefon hadde du sist og tok du en tilbakestilling i løpet av den tiden? De har moderert seg en del siden S7. Microsoft-pakken og Facebook er vel det som er bloat av apper i app drawer. Legger ved skjermbilder fra S8, først etter tilbakestilling (de bruker Google Play autoinstall hvor du kan velge hvilke apper du skal laste ned) og deretter etter å ha deaktivert noen flere apper.

post-1944-0-60732200-1530456328_thumb.png

post-1944-0-80066300-1530456558_thumb.png

Lenke til kommentar

Hvilken Samsung telefon hadde du sist og tok du en tilbakestilling i løpet av den tiden? De har moderert seg en del siden S7. Microsoft-pakken og Facebook er vel det som er bloat av apper i app drawer. Legger ved skjermbilder fra S8, først etter tilbakestilling (de bruker Google Play autoinstall hvor du kan velge hvilke apper du skal laste ned) og deretter etter å ha deaktivert noen flere apper.

Det er fortsatt bloatware som man kun kan deaktivere, og det er ikke godt nok. Må kunne slette de uten å root'e.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt bloatware som man kun kan deaktivere, og det er ikke godt nok. Må kunne slette de uten å root'e.

Det får nesten være opp til hver enkelt å avgjøre hva som er "godt nok". Kan man avinstallere alle Google apper på en Nokia med Android One?

 

Er det forresten apper eller tjenester du sikter til? I så fall hvilke? Jeg synes at det er en uting at jeg ikke kan avinstallere MS og Facebook apper, altså tredjepartsapper, men det er vel ikke fullversjoner som kommer preinstallert, så de tar i det minste ikke mye plass.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det får nesten være opp til hver enkelt å avgjøre hva som er "godt nok". Kan man avinstallere alle Google apper på en Nokia med Android One?

 

Er det forresten apper eller tjenester du sikter til? I så fall hvilke? Jeg synes at det er en uting at jeg ikke kan avinstallere MS og Facebook apper, altså tredjepartsapper, men det er vel ikke fullversjoner som kommer preinstallert, så de tar i det minste ikke mye plass.

At en ikke kan avinstallere Google apper på Android telefoner er jo fordi det er Google som lager Android, og har en pakke med apper som skal følge telefonene.

Når Samsung og LG lager tilsvarende apper som de putter i sine telefoner, så er det unødvendige apper (kall det gjerne bloatware). Det er i tillegg en drøss med programmer (apper) som ligger i systemet og opptar plass og bruker unødig strøm. Disse ligger ikke synlig i appdrawer.

Bare på det øverste screenshot'et du postet over, er 16(!) av 23 apper Samsung sine egne eller 3. parts apper...

Så for dere/deg som prøver å innbille dere/deg om at det ikke er noe videre bloatware på Samsung lenger, så tro om igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung er proppet med bloatware. Samsung messages, samsung contacts, s-note, knox, bixy osv.

 

Sistnevnte kan virkelig lage krøll om man f. eks skal sette opp en Google Home smarthøytaler. Virker som at Samsung med vilje prøver å sabotere så du kun kan bruke deres tjenester. Veldig likt det Apple gjør så dem tjener nok på det.

 

Takker meg til min Oneplus 5. Kommer helt uten bloatware (untatt gapps selvfølgelig) og en Oneplus Forum app som man kan avinstallere. Helt clean android og bare optimalisert for ekstra ytelse og med masse ekstra valg og funksjoner man kan aktivere.

Lenke til kommentar

At en ikke kan avinstallere Google apper på Android telefoner er jo fordi det er Google som lager Android

Som er påtvunget bloatware.

 

Så for dere/deg som prøver å innbille dere/deg om at det ikke er noe videre bloatware på Samsung lenger, så tro om igjen.

Jeg snakker utfra et historisk perspektiv, hva telefoner kom med fra ca. 2012 og til i dag. 23 apper før deaktivering og  11 apper etter i app drawer vil jeg påstå er ikke så ille. Hvor mange er det på en Nokia telefon eller et annet merke med antatt lite bloat?

Når Samsung og LG lager tilsvarende apper som de putter i sine telefoner, så er det unødvendige apper (kall det gjerne bloatware).

Dersom disse kalles bloat, så er Google sine også per samme definisjon bloat, da de ikke har noe med selve operativsystemet å gjøre. Samtidig er det greit for de fleste mobilkjøpere at de har en app for å bla gjennom bildene sine i, en kalenderapp, telefonapp, oversikt over kontakter og en meldingsapp. Jeg mistenker at disse kjerneappene ikke kan deaktiveres for å beskytte de aller fleste brukerne fra dem selv, men personlig foretrekker jeg at alt som ikke er essensielt skal kunne avinstalleres og reinstalleres (altså enkelt finnes igjen ved eventuelt behov).

Endret av mandela
Lenke til kommentar

En app som ikke kan avinstalleres er ikke nødigvis bloatware.

Og her sidestiller du Samsung apps (som er duplikater av Googles), med Google sine preinstallerte apper, så da takker jeg for meg.

Som du ser i skjermbildet jeg la ved ovenfor, så er det ingen "duplikate" apper preinstallert.

Lenke til kommentar

Som du ser i skjermbildet jeg la ved ovenfor, så er det ingen "duplikate" apper preinstallert.

Ehh...jo! Alle Samsung sine varianter av Google sine er duplikater. Jeg vil påstå at GApps er orginalene, og OEMs varianter er duplikater.

Jeg anbefaler at vi dropper dette, vi får heller være enig om å være uenig.

Lenke til kommentar

Ehh...jo! Alle Samsung sine varianter av Google sine er duplikater. Jeg vil påstå at GApps er orginalene, og OEMs varianter er duplikater.

Jeg anbefaler at vi dropper dette, vi får heller være enig om å være uenig.

Men som du kan se, så er ikke Google sine varianter installert, mens Google Maps, Search, Gmail, Youtube og Chrome påtvunget. Samsung har da ikke lagt ved sine varianter som duplikater.

Lenke til kommentar

Jeg liker google sine apps, da google har kjempe bra produkter i tillegg til at de skapte android. Samme med apple, de har sine egne apps som følger med operativsystemet, og jeg regner med at apple også har gode apps.

 

Men Samsung, de prøver gjerne å lage sine egne apps slik at de kan fase ut konkurrentene sine, men de legger også ved tredjeparts apps som Facebook og annet piss for å tjene ekstra penger, noe jeg hater mest av alt. At man skal måtte root'e en ny tlf for å slette tredjeparts apps er helt ufattelig for meg. Og ja, det holder ikke å deaktivere de!!

 

Broren min har en nyere Samsung tlf til 6000 kr + med super kamera, men min billige "free of bloatware" tlf til 1990 kr slår Samsung i responstiden det tar å åpne apps! Og i tillegg føles min billige moto g5 mye mer raskere når jeg blar i menyer osv. Selv om bror min sin dyre Samsung har helt syk hardware, så føles den likevel tregere enn en billig tlf! 

Lenke til kommentar

Bekreftede responstidtester er noe alle kan forholde seg til.

 

At Google lager en del gode apper er det ingen tvil om, levetiden og kvaliteten til noen av deres apper er dog lav, for å nevne noen:

 

Hangouts, Allo, Messages; forever fail, den sistenevnte kan kanskje komme seg etter x antall år.

Kalender appen; dårligere enn Samsung sin inntil nylig i alle fall

Klokkeappen; work in progress etter x antall år

Google podcasts, lansert nylig, helt håpløs app; https://www.ghacks.net/2018/06/25/google-podcasts-for-android-is-a-joke/

Google Home; uoversatt rot

Gboard; ble først brukbart i 2017

Google Fit; fortsatt langt bak Shealth, veldig bare bones

Google Nå starter; discontinued med en mengde feil som aldri ble fikset de to siste årene

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Sånn bare for å pirke, Google skapte ikke Android, de kjøpte det. De har vært primus motor for utvikling, men var ikke skaperne av det som en gang var et pent OS som ikke var basert på touch

Det visste jeg faktisk ikke, hehe. Trodde det var google devs som lagde android (som er basert på Linux).

Lenke til kommentar

Sånn bare for å pirke, Google skapte ikke Android, de kjøpte det. De har vært primus motor for utvikling, men var ikke skaperne av det som en gang var et pent OS som ikke var basert på touch ??

Du pirker ikke. Det er vel ingen her som har skrevet at Google skapte Android?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...