Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelsestid ny jobb og sykemeldt


jody

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har på grunn av ekstreme forhold på jobb blitt sykemeldt og fått en oppsigelse med bekreftet sluttdato 30 september. Nå har jeg fått meg en ny jobb og ønsker å begynne der så fort som mulig. Hvordan gjør jeg med sykemelding? Oppsigelsestid?

 

Jeg kan absolutt ikke gå tilbake til tidligere arbeidsplass. Kan jeg kreve å gå på dagen? Kan nav hjelpe med oppsigelse? Hva med lege? Hjelp.

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er grunnen til sykmelding og dialog med nåværende arb.giver?

Tviler på at du kam "kreve" å gå på dagen - men jeg kan ta feil.

 

Tviler på at nav kan eller vil hjelpe deg med å bryte din kontrakt med nåværende arb.giver. det er nok isåfall din lege som må begrunne hvorfor det er helseskadelig for deg å arbeide i din nåværende bedrift og du som da nå må i forhandling med ham for å be om å slippe oppsigelsestid dersom du nå har anledning til å bytte over i en jobb som du kan utføre. Det innebærer selvfølgelig at nåværende arb.giver ikke har anledning til å tilrettelegge arbeidet ditt for din helsesituasjon, men i.o.m at du nå antagelig er 100% varig sykmeldt skal den dialogen allerede være tatt.

 

Hvis du er inne i perioden hvor arb.giver fortsatt betaler din lønn er det muligens motivasjon for ham å la deg gå.

 

Såvidt meg bekjent kan nav kun omgå karantenetid ihht dagpenger etter oppsigelse med legens anbefaling - men oppsigelsestiden mellom deg og arb.giver gjelder da fortsatt.

Lenke til kommentar

Jeg er en varsler og har varslet om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Arbeidsgiver har drevet med utestengelse og kritikkverdig oppførsel mot undertegnede. Tillitsvalgte har vært involvert og rådet meg til å si opp jobben og glemme den. "Move forward"..

 

Så jeg leverte oppsigelse på onsdag og fikk tilbud idag. Vært sykemeldt på grunn av den psykiske påkjenningen arbeidet har ført til. Var sykemeldt 2 uker slutten av mai frem til 11 juni. Reiste da på ferie og ble så sykemeldt nå på mandag. Er sykemeldt frem til 9 juli før en ny vurdering hos legen.. Legen sier at jeg ikke skal tilbake men snakket om sykemeldt til arbeidsformidling..

Lenke til kommentar

Jeg er en varsler og har varslet om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Arbeidsgiver har drevet med utestengelse og kritikkverdig oppførsel mot undertegnede. Tillitsvalgte har vært involvert og rådet meg til å si opp jobben og glemme den. "Move forward"..

 

Så jeg leverte oppsigelse på onsdag og fikk tilbud idag. Vært sykemeldt på grunn av den psykiske påkjenningen arbeidet har ført til. Var sykemeldt 2 uker slutten av mai frem til 11 juni. Reiste da på ferie og ble så sykemeldt nå på mandag. Er sykemeldt frem til 9 juli før en ny vurdering hos legen.. Legen sier at jeg ikke skal tilbake men snakket om sykemeldt til arbeidsformidling..

 

Forhør deg med arbeidsgiver, det er bare han som kan gi deg dette. Si at du dropper alt om en får gå, om ikke kan du jo vurdere å gå til en form for sak om disse kritikkverdige forholdene er store nok. 

Lenke til kommentar

Selv om du er sykemeldt så kan du fint jobbe hos ny arbeidsgiver. En sykemelding er ingen "beordring" fra legen om at du skal holde deg borte fra arbeidslivet.
Problemet oppstår hvis du krever eller mottar sykepenger mens du jobber. Det er ulovlig!

 

For ordens skyld, avtal med nåværende arbeidsgiver at du slutter. Inngå f.eks. sluttavtale som tillater deg å gå "på dagen" eller den dagen du kan starte i ny jobb.

 

Er frontene steile har tidligere arbeidsgiver alt å vinne på å komme til enighet med deg og lukke saken.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...