Gå til innhold

– Tallene er konservative, denne blir et skikkelig våpen


Anbefalte innlegg

 

Med 4x4, to elmotorer bak og dertil aktive torque vectoring, ekstremt lavt tyngdepunkt, og nesten all vekt innenfor de 4 hjulene, så tror jeg ikke svinger blir noe problem.

 

De har mange fordeler ja, men ofte er det ikke egenskapene i seg selv men hvordan de er skrudd sammen til en pakke som er det viktigste.

 

Ting som tyder på at Lambo-mannen ikke er helt på topp i forståelsen av elmotorer. Det 'eneste' som hindrer elmotorer er tilgang til nok strøm.

 

Og det er skjeldent lurt å uttale seg om hva noen har sagt uten å sjekke selv hva som ble sagt.

 

Dette er påstanden hans når han svarte på hvorfor laborgini ikke leverer en elbil nå:

Our target is to deliver a super sports car, and these specifications don’t exist with a battery package in terms of energy and Power

 

Han snakker ikke om elmotoren men batteriene og de ganske markante begrensningene de har.

 

Han uttaler også videre hva han definerer som en supersportsbil og det er toppfart på over 300km/t og skal klare 3 runder rundt nürburgring.

Jeg forholder meg til hva clickbait-artikkelen til tek.no sier :)

 

3 runder på Nürburg? Utelukker det Veyron og Chiron som superbiler? 'at a constant top speed the Veyron could drain its 100-litre fuel tank in 12 minutes, the Chiron can do it in 9'

 

For Tesla Roadster påstår Musk den skal gjøre 400 km/t. Muligens litt fantasi der, men den største Model S er begrenset til 250 km/t, så 300 bør absolutt være problemfritt for en Roadster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toppfarten er utelukkende begrenset til motorenes ytelse ved maks rotasjon. Og det har de nok tall på. Og jeg vil tro de har regnet på det, og funnet det sannsynlig at 400 km/t er mulig. Jeg ser derfor ikke noe grunn til at det ikke skal gå.

 

Og ytelsen er jo der. Det er jo rart å stille seg skeptisk til om det er mulig, når bilen kjører rundt og gjør øvelsen gang etter gang.

 

Og det Tesla leverer og American muscle er jo noe vidt forskjellig greier. Tesla bygger minimalt på amerikans bilbyggerteknikk. Det er primært to elementer som gjør at amerikanske muskelbiler bare går bra rett frem. Hjuloppheng og vektfordeling. Tesla deler ikke noe av dette, og er temmelig bra i svinger. Foruten utfordringer med at vekten ikke akkurat er lav, kjører de svært bra i svinger. Nettopp på grunn av vektfordeling og hjuloppheng. Nye Roadster vil trolig ha enda bedre hjuloppheng, og generelt et mye bedre karosseri, for fart. Det eneste jeg undrer over er hvorfor de ikke valgt å gå for fire motorer, slik at hvert hjul kunne kontrolleres individuelt.

 

Skulle pengene sitte så løst, at jeg har råd til en, kjøper jeg glatt en, men jeg tviler nok litt på at det blir mulig.

Lenke til kommentar

Er mer interessert i om den har god nok kjøling til at den kan f.eks kjøre på bane. Om en kjører på f.eks Autobahn med Tesla, vil den overopphete hvis en holder over 200km/t etter en liten halvtime. (Og etter bare noen minutter om en holder 250km/t)

 

Bane eller ikke. Hvorfor ikke bare sette pris på at utvikling skjer. Er det så j.... nøye om det er bane eller om man kan kalle det en superbil eller ikke.

Lenke til kommentar

Trenger ikke gjøre det så komplisert. En Ford Fiesta eller VW Polo klarer 0-100 sprinten (fra stillestående til hundre - ikke det juksegreiene amerikanerne driver med) raskere med en 1,6 liter bensinturbo på møkkete asfalt med grove dekk. Jeg har all tro på at en Roadster vil klare 1,9 med rullende start og opp til 97 på ren asfalt.

Det jeg mente ved å si at elektrisk motor er lineær er at man ikke trenger å tenke på clutch, ikke-lineær kraft (ikke som en stempelmotor sitt bang-bang-bang-bang), giring osv.. Men generelt sett er det strengt tatt kun M, F og µ som gjelder, også med stempelmotorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...