Gå til innhold

Se hvor mye utbyggerne tjener på en helt vanlig blokkleilighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt rart at kvaliteten på bygningene går ned (ref. det man lærer om bygninger i Norge gjennom ulike tiår under høyere utdanning) og at kostnadene for sluttbruker øker.

 

Hvor mye ville en ordinær enebolig på 150 kvm i Ski kostet hvis den var bygget etter 60-tallets kvalitet og nåtidens løsningskrav og kostnadskalkyler? 20 millioner?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En liten fornying av boliger helt ned til ca 1960, blir raskt langt bedre boliger enn dagens boliger. Kjenner mange som har kjøpt seg bolig spesielt fra 70-tallet og har betalt mellom 0,5 og 1,5 million. Dette er boliger med god grunnstandard, garasje, terasser og ca 1000 m2 tomt. Etter fornying koster disse boligene fra 1,2 til 2,5 million.

 

Har sjekket nye boliger under oppføring de siste årene, og ville personlig ikke ha betalt en eneste krone for mange av disse. Boliger i dag består i stor grad av sammenhengende slurv og ingen kontrollerer hva som skjer. I tillegg må man betaler fra 4 millioner og oppover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En liten fornying av boliger helt ned til ca 1960, blir raskt langt bedre boliger enn dagens boliger. Kjenner mange som har kjøpt seg bolig spesielt fra 70-tallet og har betalt mellom 0,5 og 1,5 million. Dette er boliger med god grunnstandard, garasje, terasser og ca 1000 m2 tomt. Etter fornying koster disse boligene fra 1,2 til 2,5 million.

 

Har sjekket nye boliger under oppføring de siste årene, og ville personlig ikke ha betalt en eneste krone for mange av disse. Boliger i dag består i stor grad av sammenhengende slurv og ingen kontrollerer hva som skjer. I tillegg må man betaler fra 4 millioner og oppover.

 

SINTEF gjorde en studie på hvor mye det koster å fornye en bolig til dagens standard. Kostnaden var omtrent 3-4 millioner per hus.

 

https://www.sintefbok.no/book/index/1116/oppgradering_av_et_60-tallshus_og_et_70-tallshus

  • Liker 2
Lenke til kommentar

SINTEF gjorde en studie på hvor mye det koster å fornye en bolig til dagens standard. Kostnaden var omtrent 3-4 millioner per hus.

 

https://www.sintefbok.no/book/index/1116/oppgradering_av_et_60-tallshus_og_et_70-tallshus

Hva Sintef foretar seg får de stå for selv. Men tydeligvis har de hengt seg på de useriøse aktørene.

 

Jeg har vært i byggebransjen hele mitt yrkesaktige liv og har ganske mye kunnskap om saken.. 

 

Jeg kjøpte mitt første ferdighus til kunde i 1972. Jeg kjøpte noen få slike hus, men tegnet , solgte og bygde i stor grad mine egne hus tegnet spesielt for kunde.

 

Ferdighuset jeg bygde i 72 kostet komplett med kjøkken, bad og garderoder den nette sum av kr 38 000 pluss moms, noe kunden fikk igjen nårt huset ble godkjent. 

 

For 4 år siden ble huset med stor tomt solgt for 900 000. Den nye eieren foretok en total renovering opp til tilnærmet dagens standard. Dette kostert ca 800 000, dvs totalt 1,7 million. 

 

Tilsvarende hus og renoveringer med totalkostnader opp til mellom 1,8 og 2,5 million er regelen mer enn unntaket her på indre Nordmøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke 20-40 åringer som øker prisene mest, er vel heller tomteprisen som er dyr og gamlinger og rike folk trekker opp prisen, og det bygges for lite.

 

Samt Oslo kommune ved Boligbygg, Ungbo og andre etater som via Husbanktilskudd tilbyr avdragsfrie lån til utvalgte grupper, som dermed byr opp prisen i visshet om at de selv ikke skal betale tilbake lånet. DN skrev for noen år siden av slik kjøpsfinansiering sto bak 20% av alle 2- og 3-roms leiligheter i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva Sintef foretar seg får de stå for selv. Men tydeligvis har de hengt seg på de useriøse aktørene.

 

Jeg har vært i byggebransjen hele mitt yrkesaktige liv og har ganske mye kunnskap om saken.. 

 

Jeg kjøpte mitt første ferdighus til kunde i 1972. Jeg kjøpte noen få slike hus, men tegnet , solgte og bygde i stor grad mine egne hus tegnet spesielt for kunde.

 

Ferdighuset jeg bygde i 72 kostet komplett med kjøkken, bad og garderoder den nette sum av kr 38 000 pluss moms, noe kunden fikk igjen nårt huset ble godkjent. 

 

For 4 år siden ble huset med stor tomt solgt for 900 000. Den nye eieren foretok en total renovering opp til tilnærmet dagens standard. Dette kostert ca 800 000, dvs totalt 1,7 million. 

 

Tilsvarende hus og renoveringer med totalkostnader opp til mellom 1,8 og 2,5 million er regelen mer enn unntaket her på indre Nordmøre.

 

Byggekostnader er en ting, markedspris en annen.  Oslo er blitt internasjonalt pressområde, hvor offentlige etater finansierer deler av markedet, som da blir lite prisbevist.  Så kommer en rekke spekulanter, som kjøper opp mange "objekter" og tar ut gevinst ved forventet prisstigning. Til sist har vi velstående foreldre som kjøper opp leiligheter til barna, for å unngå å bli offer for prisgaloppen. Alt dette bidrar til et gloheit boligmarked i tigerstanden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

SINTEF gjorde en studie på hvor mye det koster å fornye en bolig til dagens standard. Kostnaden var omtrent 3-4 millioner per hus.

 

https://www.sintefbok.no/book/index/1116/oppgradering_av_et_60-tallshus_og_et_70-tallshus

Hva Sintef foretar seg får de stå for selv. Men tydeligvis har de hengt seg på de useriøse aktørene.

 

Jeg har vært i byggebransjen hele mitt yrkesaktige liv og har ganske mye kunnskap om saken.. 

 

Jeg kjøpte mitt første ferdighus til kunde i 1972. Jeg kjøpte noen få slike hus, men tegnet , solgte og bygde i stor grad mine egne hus tegnet spesielt for kunde.

 

Ferdighuset jeg bygde i 72 kostet komplett med kjøkken, bad og garderoder den nette sum av kr 38 000 pluss moms, noe kunden fikk igjen nårt huset ble godkjent. 

 

For 4 år siden ble huset med stor tomt solgt for 900 000. Den nye eieren foretok en total renovering opp til tilnærmet dagens standard. Dette kostert ca 800 000, dvs totalt 1,7 million. 

 

Tilsvarende hus og renoveringer med totalkostnader opp til mellom 1,8 og 2,5 million er regelen mer enn unntaket her på indre Nordmøre.

I Oslo med omegn har de store entreprenørselskapene karret til seg det meste av kvalifisert arbeidskraft. Overadministrerte selskaper med feite direktørlønninger øker prisen med 300%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På 1950-tallet kostet en liten enebolig et par mil utenfor Oslo, stor nok dengang til en familie på 5, Kr. 100 000,- . ( Tomt Kr. 3000,-)

Gjennomsnittelig årslønn Kr. 10 000,-   (Nok til å forsørge familien.)  ( Husbankrenten lå omtent som dagens rente.)

Altså 10 ganger en årslønn.

Siden dengang er boligene blitt større, isoleringen bedre, ventilasjonen bedre, vinduene bedre, kjøkkenet bedre, badet større/flere.

Og det er vanlig at inntektene i familen er ganget med to.

 

Fortsatt koster en familie-enebolig  10 ganger en årslønn. ( 4-5millioner.)

 

 

Det jeg kan se som er negativt, er at man gikk bort fra hulkil på badegulvet, og Epoxy-belegg/malingen på gulvet.

Og  byttet ut Respatex på veggene ( dagens "baderomspanel" som heldigvis er kommet tilbake) med fliser på gulv og vegger. ( Som hører hjemme i murhus i Italia.) - Med derav følgende vann-ømfintlige bad.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Ikke rart det, leilgheten jeg kjøpte var prefabrikerte moduler bygget i Estland som ble fraktet opp via båt. Listene i taket er av isopor(!), dørene er hule som papp, og kjøkkenet er av kjipeste sort fra HTH. Hver eneste reklamasjon ble møtt med klørne ute av Selvaag og evig lang tid med kriging frem og tilbake. Skjønner da hvorfor Selvaag kan betale sjefen 17 mill i lønn....

Endret av Lakrisbåt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe fundamentalt feil med byggebransjen når far på 70-tallet jobbet og på den lønnen skaffet hus, bil, mat, klær og ferier.

Her er du inne på noe fundamentalt med hele samfunnet. Der man før kunne kjøpe et helt hus på én inntekt, må man gjerne ha to inntekter + inntekten fra en leietaker for å holde hodet over vannet. Hva gikk galt? I andre bransjer henter man ut effektiviseringsgevinster og får stadig mer for mindre penger. I byggebransjen får man omtrent det samme som før (et skritt fram og et tilbake, dvs bedre isolasjon/vinduer med mer, men også mindre i form av kjipere byggematerialer). Likevel koster det vesentlig mer i indeksregulerte kroner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...