Gå til innhold

– Linux lager mindre kluss enn jeg fryktet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å prøve Linux igjen neste uke med moderne og rask hardware? Kanskje noe som tilsvarer din vanlige maskin? Du kan jo til og med ta ut Windows-SSDen, legge den til side, og sette inn en SSD for Linux for en ukes tid. Som kontrast mot både 350-kroners PC og den raske Windows-PCen du er vant med. Det er ikke en fair sammenligning mellom operativsystemene om du ikke også bruker tilsvarende maskinvare.

 

Sammenligningen kommer aldri til å bli "fair" da Windows har så mye programvare og spill som aldri vil bli tilgjengelig på Linux. Men for all del, den som vil kneble seg selv på den måten er velkommen til det.

Lenke til kommentar

 

Men det merkes at maskinvaren ikke er fra øverste hylle.

 

Hva med å prøve Linux igjen neste uke med moderne og rask hardware? Kanskje noe som tilsvarer din vanlige maskin? Du kan jo til og med ta ut Windows-SSDen, legge den til side, og sette inn en SSD for Linux for en ukes tid. Som kontrast mot både 350-kroners PC og den raske Windows-PCen du er vant med. Det er ikke en fair sammenligning mellom operativsystemene om du ikke også bruker tilsvarende maskinvare.

Denne saken er jo ikke ment som en sammenligning mellom operativsystemer heller. Det vil være en helt annen artikkel, alle skjønner jo det. Alle forstår også at Pi ikke er god nok maskinvare til å jobbe med over tid, ta nå denne artikkelen for det den er :-)

 

Vi får kanskje se i hvilken grad den nye Pi-en kan duge som en billig stasjonær maskin her og der, og hva den kan brukes til. Det finnes utallige bruksområder for en slik maskin, også for folk flest, og det er spennende å se hvor mye den klarer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For moderne nettsider kan kreve ganske så mye av datamaskinen, og det har skjedd mer enn én gang at jeg har åpnet et nettleservindu for mye. Er jeg heldig, får jeg etter litt tid og møye lukket nok vinduer til at systemet reagerer normalt igjen.

Hva med å installere tillegget The Great Suspender? Vil det kunne hjelpe å ha muligheten til å suspende faner når man skal åpne en ny? Litt aggressive innstillinger for auto-suspend kan sikkert hjelpe (men muligens også være plagsomt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettleseren Chromium, som er installert som standard i Raspbian, var overraskende nok også villig til å logge meg rett inn på Google-kontoen som brukes i jobbøyemed.

Artikkelforfatter er klar over at Chromium i grunn er Chrome uten Google-branding? (Chrome er basert på og bidrar til Chromium-prosjektet)

Jeg ville heller blitt overrasket dersom Chrome greide noe Chromium ikke gjorde...

 

Ellers synes jeg det er veldig bra å få en sånn artikkel, både for å vise frem Linux for daglig bruk men også for å se hvor mye man faktisk kan få for 350kr.

Etter min mening egner pi seg dog best til middels avanserte "IoT" prosjekter, billig mediesenter eller som reserveløsning for filserver (med ekstern harddisk).

 

+1 til en artikkel om en uke med Linux på din vanlige arbeidsmaskin. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var akkurat på vei til å påpeke nettopp det :)

En revamp av dette kunne likevel vært interessant, for mye kan ha endret seg på 7 år - for ikke å snakke om at en annen journalist kan ha helt andre "pros and cons" ved et slikt bytte.

 

Sammenligningen kommer aldri til å bli "fair" da Windows har så mye programvare og spill som aldri vil bli tilgjengelig på Linux.

Nå er vel ikke spillstøtte særlig relevant for en maskin som brukes i en journalists (som ikke primært er en spilltester) daglige virke.

 

Ellers synes jeg det er veldig bra å få en sånn artikkel, både for å vise frem Linux for daglig bruk men også for å se hvor mye man faktisk kan få for 350kr.

Etter min mening egner pi seg dog best til middels avanserte "IoT" prosjekter, billig mediesenter eller som reserveløsning for filserver (med ekstern harddisk).

Enig. For 350 kr er RPi et varp, men som det fremkommer allerede av første artikkel er den ikke særlig godt egnet til omfattende arbeid.

 

Forøvrig sitter jeg for tiden med et lite prosjekt der jeg har to stk RPi jeg ønsker å bruke som filservere og synce mot hverandre. Den ene er første gen RPi jeg kjøpte kort tid etter at den kom på markedet for noen år siden, og den andre er en RPi 3 jeg kjøpte for å kjøre Retropie, noe RPi 1 rett og slett ikke var kraftig nok til å gjøre. Og tro meg: disse er natt og dag når det kommer til brukeropplevelse selve med kun en nettleserfane oppe (700 MHz single core + 512 MB RAM vs. 1200 MHz quad core + 1 GB RAM).

 

Jeg håper og tror dog at selv RPi 1 fungerer helt ålreit til det jeg akter å bruke den til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på å ha vokst opp med en "Pentium 90" med 8MB RAM og 850 MB HDD, hva kan man egentlig gjøre av tekstbehandlingsrelatert kontorarbeid i dag som man ikke kunne den gang? Først å fremst er vel at alt går en del fortere, og det er levelig å ha flere programmer og faner oppe uten at harddisken kværner og går for å laste inn og ut av virtuelt minne. Pentium 90 med Winamp var i sin tid nok til å dekode en MP3, men da skulle man ikke prøve å gjøre stort annet samtidig før det ble hakkete lyd. Bildebehandling lot seg også gjøre, men det meste tok tid, særlig om man jobbet med bilder noe særlig høyere enn datidens skjermoppløsning (800x600x3B = 1.4MB eller om lag 1/5 av minnet).

 

Pi 3 er vel kapasitetsmessig et sted i området rundt regnet minst 70 ganger kraftigere, så om opplevelsen bare var at alt gikk 70 ganger raskere enn min opplevelse fra Pentium 90 sine dager, ja da burde jo både tekstbehandling, nettsurfing, musikkspilling og bildebehandling gå som en drøm. Det aner meg likevel at programmer ikke er på langt nær like optimalisert i dag. Tar jeg en titt i oppgavebehandleren, har vi for eksempel Excel på 27MB, så nesten 4 ganger det som var tilgjengelig for hele maskinen på den tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...