Gå til innhold

En mnd. Som klimaflyktning.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg opplever vinteren i Norge som i overkant kjip, og etterhvert som jeg blir eldre (50) går sesongen i økende grad på helsa løs. I år vurderer jeg sterkt å tilbringe hele desember på sørligere breddegrader. Jeg tenkte å starte med det enkleste; Gran Canaria. Som dere skjønner er formålet først og fremst å oppholde seg et annet, varmere sted.

 

Jeg har ikke reist på nærmere 20 år, og etter å ha studert litt på nettet i det siste, er jeg fortsatt like forvirret. Det bugner av operatører og søkermotorer og løsninger. Priser varierer vilt og markedet virker som et opphetet minefelt. Hvis noen med relevante erfaringer/referanser kan bistå, ville jeg satt pris på dette.

 

Premissene er som følger:

*Jeg er ingen holden mann. Blir oppholdet rimelig nok, kan jeg kanskje gjenta dette hvert år (og bli litt mer sofistikert hva gjelder reisemål etterhvert)

*Jeg reiser alene.

*Jeg reiser fra Oslo.

*Jeg er nøysom med tanke på oppholdssted, men jeg orker ikke omstendigheter med hyppig mas eller å ha folk oppå meg.

 

Spørsmålet er: Hvilken løsning befinner seg i det optimale skjæringspunktet mellom mest for pengene, og minst mulig hassle? Skal man bestille en rimelig pakke fra en turoperatør, eller skal man organisere reisen selv?

 

MVH,

Endret av Primo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reiser fra Oslo.

Når det gjelder leiligheter, så er dette selvsagt en del av vurderingen, men ikke på noen lengere basis enn den ene måneden. Jeg vil ikke binde meg til ett sted, og dessuten har jeg ikke råd. Jeg har heller ikke råd til å reise rundt bare for å speide :)

Lenke til kommentar

Jeg reiser fra Oslo.

Når det gjelder leiligheter, så er dette selvsagt en del av vurderingen, men ikke på noen lengere basis enn den ene måneden. Jeg vil ikke binde meg til ett sted, og dessuten har jeg ikke råd. Jeg har heller ikke råd til å reise rundt bare for å speide :)

 

Det jeg mente var å reise rundt på grand kanaria og finne området du kan like, så få til en fast avtale om desember måned med noen som leier ut. 

Lenke til kommentar

Det billigste er å organisere fly og overnatting selv, da slipper du den ekstra kostnaden operatøren tar. Rimelig greit å bruke sider som booking.com og hotels.com.

 

Om du er usikker på om du liker Gran Canaria så kan jeg trygt anbefale La Gomera, jeg bor her selv og stortrives.

Her er livsstilen meget avslappet, ingen innkastere, ingen innpåslitne selgere og kriminalitet er så godt som ikke-eksisterende. Prisnivået er veldig lavt i forhold til turistfellene på Gran Canaria og Tenerife.

Skal du ha overnatting i en mnd så ligger prisene fra 800€ og oppover, normalen er ca 1500€ for en mnd utenom sesongen.

 

For å reise til La Gomera så er det fly fra Norge til Tenerife, så båt over til La Gomera. Båten bruker en times tid og koster ca 50€-60€. 

Lenke til kommentar

Du burde dra i januar eller februar istedet, desember har vært ganske mildt det siste tiåret, den skikkelige kulden kommer gjerne på nyåret.

Det er ikke kulden som dreper meg :) Det er mørket og ting som knytter seg til høytiden. Jeg ikke skal gå nærmere inn på dette her, men klimaflyktning er litt upresist. Desember er helt klart den tyngste måneden for meg. Med en gang nyåret slår inn, så peker pila oppover igjen.

Lenke til kommentar

Det billigste er å organisere fly og overnatting selv, da slipper du den ekstra kostnaden operatøren tar. Rimelig greit å bruke sider som booking.com og hotels.com.

 

Om du er usikker på om du liker Gran Canaria så kan jeg trygt anbefale La Gomera, jeg bor her selv og stortrives.

Her er livsstilen meget avslappet, ingen innkastere, ingen innpåslitne selgere og kriminalitet er så godt som ikke-eksisterende. Prisnivået er veldig lavt i forhold til turistfellene på Gran Canaria og Tenerife.

Skal du ha overnatting i en mnd så ligger prisene fra 800€ og oppover, normalen er ca 1500€ for en mnd utenom sesongen.

 

For å reise til La Gomera så er det fly fra Norge til Tenerife, så båt over til La Gomera. Båten bruker en times tid og koster ca 50€-60€.

Dette skal jeg sjekke ut. Tusen takk for konkret tips.

Lenke til kommentar

Å være en måned et sted som du ikke liker er kjipt. Derfor bør du tenke gjennom og sette opp en liste liste over hva du ønsker for å gjøre et bedre valg:

-ønsker du et område hvor det kommer mange nye charterturister hver uke?

-ønsker du være et sted hvor mange nordmenn overvintrer? Det er vanligvis litt dyrere der.

-ønsker du være i eller i nærhet av en større by med med mange tilbud?

-ønsker du tilgang til basseng? Det bør i så fall være oppvarmet.

-trenger du være nær strand? Vanntemperaturen er ikke for høy og det er dyrere nært strand.

-ønsker du bo et sted hvor du er avhengig av leiebil eller taxi?

-hvilke aktiviteter ønsker du tilgjengelig?

-ønsker du en øy hvor du finner det meste eller ønsker du en mindre og stillere øy som La Palma, Gomera eller Hierro?

Lenke til kommentar

Hvorfor gape over så mye på en gang? Følg med på restplasser, ta en 8 eller 14 dagers billig tur med kjent operatør (f.eks Tui, Apollo, Ving), velg hotell/apartment passende for lommeboken i samme bestilling.

 

Om du liker det gjør du mer research neste år. Om du er litt fleksibel kan du få fly og bosted 1 måned latterlig billig.

Lenke til kommentar

Å være en måned et sted som du ikke liker er kjipt. Derfor bør du tenke gjennom og sette opp en liste liste over hva du ønsker for å gjøre et bedre valg:

-ønsker du et område hvor det kommer mange nye charterturister hver uke?

-ønsker du være et sted hvor mange nordmenn overvintrer? Det er vanligvis litt dyrere der.

-ønsker du være i eller i nærhet av en større by med med mange tilbud?

-ønsker du tilgang til basseng? Det bør i så fall være oppvarmet.

-trenger du være nær strand? Vanntemperaturen er ikke for høy og det er dyrere nært strand.

-ønsker du bo et sted hvor du er avhengig av leiebil eller taxi?

-hvilke aktiviteter ønsker du tilgjengelig?

-ønsker du en øy hvor du finner det meste eller ønsker du en mindre og stillere øy som La Palma, Gomera eller Hierro?

Det handler ikke om dette egentlig. Jeg har oversikten over et fåtall preferanser og vil uansett ikke mistrives hvis jeg ikke blir direkte plaget. Dette handler om smartness i forhold til organiseringen av reisen, hovedsaklig sett fra et økonomisk perspektiv. Men takk for huskelisten av elementer som kan ha betydning likevel. Det kan være greit å ha dem i mente :)

Lenke til kommentar

Om du liker det gjør du mer research neste år. Om du er litt fleksibel kan du få fly og bosted 1 måned latterlig billig.

Takk for svar. Hvilken research er det snakk om? Det er fortsatt lenge til Desember. Hvordan får man fly og bo hele Desember latterlig billig?

Lenke til kommentar

Prisnivået er veldig lavt i forhold til turistfellene på Gran Canaria og Tenerife.

Hei igjen. Jeg har sjekka litt overfladisk, og lurer bare litt på hvor innsparingene befinner seg i forhold til turistfellene? Gidder du være litt mer spesifikk her? Fly koster opplagt det samme. Å bo koster omtrent det samme. Jeg tar utgangspunkt i en ca. Døgnrate på drøye 20€ på airbnb. (Jeg synes lokasjonene ser finere ut på La Gomera. Det er ikke uten betydning, men det er en annen sak) Fergen tur retur vil spise opp ca. 120€, noe som nesten utgjør en ukes bolig, eller nesten to ukers mat. Siden det kun er maten igjen, så skal da den være halve prisen av turistfellene, bare for å komme ut likt. Er det noe jeg har oversett her? På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Om det primært er hvordan du får billigst mulig uteleie du snakker om så bør du vite at om du ikke er vant til å gjøre dette, ikke er kjent med området og ikke skal dra på sonderingstur så er det ganske stor risiko for å bli lurt.

Ja, jeg har hørt historier. Men jeg er altså ikke ute etter å leie en leilighet (med mindre du regner airbnb som en leilighet).

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg har sjekka litt overfladisk, og lurer bare litt på hvor innsparingene befinner seg i forhold til turistfellene? Gidder du være litt mer spesifikk her? Fly koster opplagt det samme. Å bo koster omtrent det samme. Jeg tar utgangspunkt i en ca. Døgnrate på drøye 20€ på airbnb. (Jeg synes lokasjonene ser finere ut på La Gomera. Det er ikke uten betydning, men det er en annen sak) Fergen tur retur vil spise opp ca. 120€, noe som nesten utgjør en ukes bolig, eller nesten to ukers mat. Siden det kun er maten igjen, så skal da den være halve prisen av turistfellene, bare for å komme ut likt. Er det noe jeg har oversett her? På forhånd takk.

 

Ser jeg bommet når det gjelder prisen på båten, sjekket sidene til Naviera Armas og Fred Olsen nå. Naviera Armas tar 32€ en vei og hos Fred Olsen koster det 34€.

Maten er definitivt billigere her enn for eksempel i Los Cristianos på Tenerife, her får man en stor middag med drikke til 10€, mens det samme koster ca 20€ på Tenerife.

 

Sjekket også prisene på Airbnb og der er det en del å velge i til hyggelige priser.

 

Veldig liten sjanse for å bli lurt her, det er en liten øy med ca 22.000 innbyggere så alle kjenner alle. Hvis noen driver med snusk og lurer turister så blir de fort upopulære. 

Lenke til kommentar

Ser jeg bommet når det gjelder prisen på båten, sjekket sidene til Naviera Armas og Fred Olsen nå. Naviera Armas tar 32€ en vei og hos Fred Olsen koster det 34€.

Maten er definitivt billigere her enn for eksempel i Los Cristianos på Tenerife, her får man en stor middag med drikke til 10€, mens det samme koster ca 20€ på Tenerife.

 

Sjekket også prisene på Airbnb og der er det en del å velge i til hyggelige priser.

 

Veldig liten sjanse for å bli lurt her, det er en liten øy med ca 22.000 innbyggere så alle kjenner alle. Hvis noen driver med snusk og lurer turister så blir de fort upopulære.

Takk skal du ha. Redusert fergepris samt halv pris på middag blir fort litt billigere ja. Når man tar miljøet med i betraktningen, så gir egentlig svaret seg selv. Jeg skal sikte meg inn på denne øya di' og lese mer om den ? Kjempebra input.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...