Gå til innhold

Tilgang til lokal IP utenfra?


Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Finner ingen informasjon om dette. Sikkert for gammel boks. Vi i stavanger sandnes regionen fikk altibox tidlig :p

 

Får høre med de.

 

Edit: Kan kun stå i bridge modus min boks. Så da er den saken ut av verden. Så får eg forwarde noen porter etter å ha oppdatert firmware på asusen min :)

 

Trodde eg hadde forwardet det som forwardes kunne, men må jo være noe eg gjør feil.

Legg ut et screenshot av hvordan Asus-configen din ser ut så ser jeg fort hvor det er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Har ikke Asus-router så fant noen på nett. 

 

1: Sjekk her på punkt 2 i bildet at ip-adressen din IKKE begynner på 10., 192.168. eller 172.16-172.31

Asus+WAN+IP.png?format=750w

 

2. Fyll ut feltene nederst på siden her:

 

Servicename: uvesentlig, bruk f.eks Ladestasjon. 

Portrange: 80

Local IP: ip til ladeboksen

Local port: 80

Protocol: TCP

 

Husk å trykke på pluss-tegnet til høyre for feltene og trykke save nederst. Portnummerne forutsetter selvsagt at tjenesten din faktisk kjører på port 80, hvis ikke må de justeres til riktig port. Under "basic config" må selvsagt port forwarding være enabled.

 

r1.png

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du har glemt å fylle port 80 på lokal port. Akkurat nå sender du bare forespørsler på port 80 til ingen port. Fyll ut port 80 på lokal port også så skal det funke.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

I det ene bildet mangler du lokal port, i det andre mangler du source target. Går det ikke å fylle ut alt? Har du prøvd å skrive http://ipadresse til ladestasjon:80 i nettleseren din og sett om du kommer frem til riktig side da? I så fall kjører den på port 80.

 

Du kan prøve å legge inn Merlin firmware, kanskje det hjelper på hva du kan fylle ut.

 

https://asuswrt.lostrealm.ca/

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Lokal port er fylt ut. Sorry.... 

 

Hva er source target da? Er ikke det bare et navn eg skriver inn? SKal da ikke ha noe å si?

 

Hva vil du eg skal skrive i source target?

 

Har ikke asus-router så jeg er usikker, men om jeg skal hjelpe deg noe mer så får du svare på det jeg har spurt deg om (har du dobbeltsjekket hvilken IP den rapporterer som WAN-ip, har du sjekket at ladestasjonen svarer om du skriver :80 på slutten av ipadressen)

Lenke til kommentar

Setter pris på hjelpen Fleskefjeset. Eg har svart på wan spm.... WAN adressen startet på 92 og er bekreftet av Altibox.

 

Hvis eg på pc'en min, som er tilkoblet samme router via wifi som ladestasjonen, skrive 192.168.1.102:80 så fjernes 80 fra adresselinjen og eg kommer rett til grensesnittet til ladestasjonen.

 

post-116546-0-75349900-1529178150_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Setter pris på hjelpen Fleskefjeset. Eg har svart på wan spm.... WAN adressen startet på 92 og er bekreftet av Altibox.

 

Hvis eg på pc'en min, som er tilkoblet samme router via wifi som ladestasjonen, skrive 192.168.1.102:80 så fjernes 80 fra adresselinjen og eg kommer rett til grensesnittet til ladestasjonen.

 

attachicon.gifSkjermbilde.JPG

 

OK, da høres det jo riktig ut. Jeg kjørte en Asus AC87 for en tid tilbake og hadde null problemer med å få tilgang utenifra, det var ikke noe hokus-pokus. Prøv å legge inn siste firmware eller Merlin firmware.

Lenke til kommentar

Det første av de to store "bildene" viser jo en helt feil wan adresse. 

 

Her står det jo Wan IP: 192.168.66.244

 

Det betyr jo at Lyse boksen inneholder en router, slik at ekstern IP på Asus boksen bare er en "lokal ip".

 

Da stopper jo all trafikk ute ved Lyse sin NAT router.

 

Det er tre måter å rette denne feilen på.

 

1. Droppe hele Asus boksen og sette opp en port forwarding i Lyse sin NAT router. (Kanskje enklest.)

2. Sette Lyse boksen i bridge mode slik at Asus boksen mottar en ekstern global IP.

3. Sette opp to portforwarding i serie først i Lyse sin NAT router og så i Asus routeren. (Har testet dette i andre nettverk, men det anbefales ikke for det er kjempe kronglete å sette opp. Det er veldig lett å gjøre feil ifbm en slik "dobbelt portforwarding". )

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Prøv en annen port utenifra, altså bytt portområde til noe annet, f.eks 8080.

Mulig det er en eller annen sperre ett eller annet sted for port 80 utenifra..

 

Edit: om du har en router forran Asus-routeren, så må det så klart settes opp port forwarding på denne også.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det første bildet er et eksempelbilde jeg hentet på nett. Les hele posten.

 

Da blir det noe annet. Man bør ha en ekte global IP på Asus boksens ytre port.

 

Da kan framgangsmåten være: 

1. Å sette opp en serverfunksjon for eksempel webserver.

2. Teste at den virker på lokalnettet.  

3. Sette opp en port forwarding i Asus boksen.

4. Kjøre en portscan utenfra via en online portscanner og se om den kan "se" server porten.

 

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

 

Punkt 2 er jo ellers ganske viktig. En ganske vanlig feil er jo at den aktuelle port ikke er åpen på serveren. Når serveren virker inne på lokalnettet, da er den sannsynligvis også "åpen". 

 

Har ellers satt opp servere på Lyse sine nett mange ganger, og har ikke erfaring med at port 80 er stengt. (Men et er et stykke tid siden sist og det kan jo ha endret seg. En scan fra ShieldsUP vil jo kunne si en del.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...