Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Riktig trekk for ferie (ny i jobb i slutten av sept -17)?


Emelie

Anbefalte innlegg

Jeg startet i min nåværende jobb (i kommunen) den 28/9. Idag fikk min nærmeste leder lister over ansattes lønn for juni. Hun sjekket om dette var riktig med HR og det ser ut som om min totale «lønn» for juni blir ca. 13800. Det er ikke mye å leve av. Lurer på om dette er riktig. Jeg har seks betalte feriedager som jeg kommer å ta ut samt at jeg kommer å ta fire ubetalte dager i august. Jeg synes trekket mitt er veldig stort for så lite ferie - spesielt om jeg i tillegg får trekk for de resterende fire dagene i august.

 

Hvordan ville jeg fått en levelig lønn i juni, ikke tatt ut noe av min betalte ferie.

 

Jeg skal snakke mer med min leder på mandag for å høre men lurte på om jeg kunne få noen tilbakemeldinger her, vil vel gruble på denne ekvasjonen i helgen :-)

 

Noen som vet mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du blir trekt for 4 eller 5 ukers ferie, mens du ikke har planer om å ta ut så mye ferie. Hvis det stemmer så har nok ikke de som håndterer lønn fått med seg dette. Da bør det være en smal sak å kun bli trekt i lønn for de (ubetalte) ferie dagene du faktisk tar, og få vanlig lønn for resten.

Lenke til kommentar

Som Crowly sier, du har blitt trekt for 4 uker ferie. Du kommer nok til å bli trekt for de fire resterende dagene neste måned. Snakk med lønningskontoret i kommunen, og forklar situasjonen. Kommununale lønningskontor er som regel ganske behjelpelige, så ikke start å fortvile riktig ennå.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Du skal ha 21 eller 25 dagers ferie, og er trukket i henhold til det. Du har pr. idag spikra 10 dager - resten må du ta til høsten. Det er ikke uten videre lov til å ikke ta ferie, det vil jo forplikte arbeidsgiver til større utbetalinger enn forutsetninga var, da du fikk jobben. Men du kan selvfølgelig søke, og har arbeidsgiver behov for din ekstrahjelp, kan du få ja.

Lenke til kommentar

Du skal ha 21 eller 25 dagers ferie, og er trukket i henhold til det. Du har pr. idag spikra 10 dager - resten må du ta til høsten. Det er ikke uten videre lov til å ikke ta ferie, det vil jo forplikte arbeidsgiver til større utbetalinger enn forutsetninga var, da du fikk jobben. Men du kan selvfølgelig søke, og har arbeidsgiver behov for din ekstrahjelp, kan du få ja.

Ja, men nå har TS kun opptjent 3mnd feriepenger i 2017 og såvidt meg bekjent trenger derfor ikke TS avvikle full ferie i 2018.

Lenke til kommentar

Ja, men nå har TS kun opptjent 3mnd feriepenger i 2017 og såvidt meg bekjent trenger derfor ikke TS avvikle full ferie i 2018.

Det har du helt rett i! Men dersom trådstarter har arbeidet andre steder i 2017, må også feriepengene derifra regnes med. Disse betales normalt ut ved arbeidets opphør.

Lenke til kommentar

Hei og talk for svar! Jeg har ikke vært i jobb rett før denne jobben grunnet studier. I en tidligere jobb (i en annen kommune) jeg hadde måtte jeg som nyansatt (da begynte jeg i juni) signere og levere inn ett skjema hvor jeg frasa meg full ferie (og trekk deretter). Jeg har spurt min nærmeste leder om dette i vår men hun sa at jeg ikke trengte dette. Det jeg fikk høre i går er at Oslo kommune ikke betaler ut lønn i juni, kun feriepenger. Dette blir ju riktigt i forhold til summen jeg får, men ikke når jeg skal jobbe stort sett hele sommeren.

Lenke til kommentar

Hei og talk for svar! Jeg har ikke vært i jobb rett før denne jobben grunnet studier. I en tidligere jobb (i en annen kommune) jeg hadde måtte jeg som nyansatt (da begynte jeg i juni) signere og levere inn ett skjema hvor jeg frasa meg full ferie (og trekk deretter). Jeg har spurt min nærmeste leder om dette i vår men hun sa at jeg ikke trengte dette. Det jeg fikk høre i går er at Oslo kommune ikke betaler ut lønn i juni, kun feriepenger. Dette blir ju riktigt i forhold til summen jeg får, men ikke når jeg skal jobbe stort sett hele sommeren.

Da tar du ferien etter sommeren? Spiller ingen rolle, du får betalt når du har ferie..

Lenke til kommentar

Planen var å fordele betalte og ikke betalte feriedager for p fordele trekket, men sån virker det ikke som det fungerer. Jeg skal ha en uke i juli (hadde plan om tre betalte dager og to ubetalte), samma i midten av august. Utover dette jobber jeg hele sommeren.

Lenke til kommentar

Planen var å fordele betalte og ikke betalte feriedager for p fordele trekket, men sån virker det ikke som det fungerer. Jeg skal ha en uke i juli (hadde plan om tre betalte dager og to ubetalte), samma i midten av august. Utover dette jobber jeg hele sommeren.

 

Hva prater du om, har dere betalt ferie? 

 

Etter norsk lov skal en ha minst 21 dager ferie, eneste unntaket er om det medfører økonomiske problemer for arbeidstaker(som det gjør for deg). Da kan en be om å ta mindre ferie, og derfor få mindre trekk i ferie. 

 

Om du kun tar ut si 10 dager ferie, og slutter etter sommeren? Får du tilbakebetalt for de 15 dagene.

Lenke til kommentar

Jeg har opparbeidet meg seks betalte feriedager, tar jeg ut fler dager (har 25 uansett) så blir disse øvrige utover disse seks ubetalte med trekk i lønn.

 

Nå tror jeg du roter fælt her, men mulig dere har noen rare avtaler. Men slik jeg leser det ble du nå i Juni trekt for 25 feriedager, dvs at du har betalt for ferien din allerede. Så når du tar ut ferie, så får du betalt som vanlig. Dette sa du selv i post 10. 

 

Hvordan er denne "opparbeidingen av betalte feriedager" avtalen? Mener du flexitid? altså, du har jobbet for mye? Dette er ikke ferie, kun timer til gode. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke ennå noe om hvor mange dager jeg blir trukket, har kun fått info om at kommunen ikke betaler ut lønn i juni, kun feriepenger og disse har jeg ikke mange av. I HR-systemer vårt står det under mitt feriesaldo: 6 dager. Dette stemmer vel da jeg jobbet tre fulle måneder i 2017 og hver måned genererer ca to feriedager. Det som gjelder for folk som meg som ikke har full opptjening er at man må ta ubetalt ferie hvis man ønsker mer en disse seks dagene. Det er dette jeg ikke helt skjønner, jeg synes jeg betaler dyrt for seks dager. HR har ikke info om at jeg planlegger fire dager ekstra i tillegg, det er kun avtalt med nærmeste leder og kollegaer.

 

Er der sån at jeg med dette trekk har ”betalt» for fler (betalte) feriedager enn de seks som står angitt i HR?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke ennå noe om hvor mange dager jeg blir trukket, har kun fått info om at kommunen ikke betaler ut lønn i juni, kun feriepenger og disse har jeg ikke mange av. I HR-systemer vårt står det under mitt feriesaldo: 6 dager. Dette stemmer vel da jeg jobbet tre fulle måneder i 2017 og hver måned genererer ca to feriedager. Det som gjelder for folk som meg som ikke har full opptjening er at man må ta ubetalt ferie hvis man ønsker mer en disse seks dagene. Det er dette jeg ikke helt skjønner, jeg synes jeg betaler dyrt for seks dager. HR har ikke info om at jeg planlegger fire dager ekstra i tillegg, det er kun avtalt med nærmeste leder og kollegaer.

 

Er der sån at jeg med dette trekk har ”betalt» for fler (betalte) feriedager enn de seks som står angitt i HR?

 

 

Nei, disse dagene er ikke flexitid, det er feriedager. Flexitiden har vi et annet system til.

 

Her er det noe som er riv ruskende galt. 

 

For det første, man opptjener seg ikke feriedager. Man opptjener feripenger. Alle arbeidstagere ansatt før august(litt usikker på måneden, men sensommer) har rett på 21 dager ferie(somregel 25, satt av egen avtale). Dette er ikke betalt ferie, det er derfor en trekkes i juni måned. Men en får feriepenger, som skal gå til å dekke dette.

 

At kommunen ikke betaler ut lønn i juni er også feil, det betales lønn, så trekkes det for feriedagene. Siden en ofte trekkes 25 dager, og får betalt for rundt 22 arbeidsdager går en i minus. Dette trekkes av feriepengene. Så regnestykket blir slik:

 

Feriepenger + månedslønn - 7,5 * 25 * timeslønn(Dette er trekket i ferie). 

 

Det er helt åpenbart at du ikke skal trekkes for mer en 6 dager om du ikke får mer enn 6 dager. 

 

Enten har du totalt missforstått, eller har de gjort noe feil. Sjekk lønnsslippen din. 

Lenke til kommentar

Ønsker jeg hadde tilgang til HR-systemet men det har jeg ikke hjemme. Der står det tydelig at jeg har et saldo på seks dager.

 

Skal sette meg ned med min leder for å få det skikkelig forklart på mandag, fikk kun beskjed om at min utbetaling blir ca 13800 for juni (grunnet att lønn ikke utbetales og erstattes med de feriepenger jeg tjent opp), jeg hadde ikke tid å forhøre med mer om dette da men synes det høres spesielt ut at jeg mister så mye penger for så lite ferie.

Lenke til kommentar

Forsøk på å oppklare litt begrepsforvirring:

 

Teknisk sett er all ferie ubetalt. Man jobber ikke når man har ferie og får ikke lønn når man ikke jobber.

 

MEN: Noen arbeidsgivere ser på hvor mye feriepenger du får og hvor mye lønn dette kompenserer. De kaller da dette for "betalt ferie". Den er teknisk sett ikke betalt, men pga oppsparte feriepenger kan du ta ferie uten å gå oppleve at du får redusert lønnsutbetsling disse dagene.

 

 

Til TS: Det er flere mulige forklaringer, det letteste er å ta kontakt med lønnsavdelingen og høre. Deres jobb er bla å hjelpe deg, så de er bare å spørre til du forstår.

 

En mulighet er at du er trukket for 21/25 dager, selv om du ikke skal ha så mange.

 

En annen, og mer sannsynlig, mulighet er at du ikke er trukket for noe mer enn 6 dager, men at du kun får utbetalt feriepenger i juni. Tjente du drøyt 135.000 i fjor i kommunen? I så fall er feriepengeutbetalingen korrekt. I så fall kan du forvente en større utbetaling i juli, den inneholder da lønn for det du jobbet i juni og juli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...