Gå til innhold

Helse sør-øst skroter milliardavtale om utflagging av IT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som om sikkerheten blir bedre med Sykehuspartner i førersetet. Ett tonn av brukere (både interne og eksterne konsulenter) med full admin tilgang til alle systemer, liten oversikt over hvem som kan gjøre hva, ukrypterte databaser med pasientjournaler. Ja, ja, blir nok bra detta. Vil vel koste noen formuer i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som om sikkerheten blir bedre med Sykehuspartner i førersetet. Ett tonn av brukere (både interne og eksterne konsulenter) med full admin tilgang til alle systemer, liten oversikt over hvem som kan gjøre hva, ukrypterte databaser med pasientjournaler. Ja, ja, blir nok bra detta. Vil vel koste noen formuer i tillegg.

 

Det virker ikke som du har fått med hva som faktisk er grunnlaget for at avtalen skrotes. Det vedtaket som ble fattet om å outsource driften av IT-infrastrukturen til DXC var basert på at de ikke skulle ha tilgang til pasientdata/persondata.

 

Grunnen til at de ikke skulle ha den tilgangen er mer kompleks enn bare sikkerhet, det er også en juridisk side knyttet til muligheten for sanksjoner. Det er også regler i samfunnet om at visse typer informasjon kun skal kunne aksesseres av norske statsborgere som er sikkerhetsklarert eller har undetegnet gitte erklæringer.

 

Problemet er nettopp at dagens infrastruktur og systemer er av en slik art og kvalitet at man ikke kunne garantere dette. Derfor har også ansatte i DXC samt underleverandører fått tilgang som de ikke skulle ha i forhold til forutsetningene.

 

Nei, sikkerheten blir ikke i utgangspunktet bedre med Sykehuspartner i førersete, men håndteringen av alle systemene vil være innen norsk jurisdiksjon - noe som sikkerhetsmessig faktisk er svært viktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har innføring av GDPR noe å gjøre med denne beslutningen montro?

 

Neppe! Helsedata er primært hjemlet gjennom annen lovgivning - både grunnlag for lagring av data, samtykkespørsmålet, sletting og portabilitet. Reglene i eksisterende lovverk er så vidt jeg forstår innen dette området strengere enn GDPR, med et unntak - bøtenivå.

 

Beslutningen bygger nok på det faktum at kontrakten ikke kan gjennomføres under de forutsetninger som den ble inngått på.

Lenke til kommentar

Ser også at Thomas Bagley heller ikke lenger er en del av ledelsen i Norsk Helsenett (https://www.nhn.no/organisasjon/). Noen som kan bekrefte dette?

 

Han sluttet som viseadministrerende direktør i Norsk Helsenett AS den 28.2.2018 og begynte i jobb i konsulentfirmaet Bearingpoint den 1.3.2018. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/05/02/Sluttet-som-direktor-hyres-inn-igjen/

 

Men slutt å skylde bare på Bagley, det er langt flere enn han som har skylde i denne saken. Personlig mener jeg primært skylden er på politisk nivå, dvs department/regjering fordi det er her man har laget de styringssignalene som dette er en konsekvens av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som om sikkerheten blir bedre med Sykehuspartner i førersetet. Ett tonn av brukere (både interne og eksterne konsulenter) med full admin tilgang til alle systemer, liten oversikt over hvem som kan gjøre hva, ukrypterte databaser med pasientjournaler. Ja, ja, blir nok bra detta. Vil vel koste noen formuer i tillegg.

Det er forsåvidt godt poeng. Problemet er at Sykehuspartner har vært uten nødvendig styringsevne og endrings-dyktighet til å håndtere den kompleksiteten de eier. Årsaken til dette er katastrofalt dårlig ledelse og eierskap over lang tid. Når man nå får konsensus om at man faktisk må eie kompleksiteten selv og ta ansvar for den, så kan man over tid begynne å få opp den operasjonelle kvaliteten i systemene. Så spørs det om man klarer det før det hele rakner. Det er ikke utenkelig at det å legge ned Helse sør øst RHF og heller gå tilbake til enge HF er mer gunstig på sikt, forutsatt at man får på plass nasjonale fellestjenester som HF'ene kan konsumere. Dagens situasjon med 4 store RHF som prøver å bygge hver sine fellestjenester er egentlig noe av det verste man kan gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men slutt å skylde bare på Bagley, det er langt flere enn han som har skylde i denne saken. Personlig mener jeg primært skylden er på politisk nivå, dvs department/regjering fordi det er her man har laget de styringssignalene som dette er en konsekvens av.

 

Det er flere involverte som er å klandre (Høie, Lofthus, etc.), men Thomas Bagley stiller i særposisjon. Han var øverste fagansvarlig (det var en faglig konsekvensutreding/risikovurdering som sviktet) og løy til sine overordnede.

 

Thomas Bagley lot utenlandske borgere få tilgang på nasjonal sensitiv informasjon for egen vinning. Det er farlig nært definisjonen av landsforræderi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han sluttet som viseadministrerende direktør i Norsk Helsenett AS den 28.2.2018 og begynte i jobb i konsulentfirmaet Bearingpoint den 1.3.2018. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/05/02/Sluttet-som-direktor-hyres-inn-igjen/

 

Men slutt å skylde bare på Bagley, det er langt flere enn han som har skylde i denne saken. Personlig mener jeg primært skylden er på politisk nivå, dvs department/regjering fordi det er her man har laget de styringssignalene som dette er en konsekvens av.

Riktig at flere må straffes, men ingen har løyet så hardt som Bagley. Han bør rett og slett nektes å jobbe inn mot helsenorge for all fremtid.

 

Resten av argumentasjonen din er som å høre de tiltalte i Nürmberg-prosessen.

Endret av missi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må være en av de mest unødvendige og best varslede IT skandalene i norsk offentlig sektor. Det bør få konsekvenser både for politikere og ledere, ellers risikerer vi bare at det samme skjer igjen i en annen del av forvaltningen. Forøvrig søtt at de forsøker å vise til nye vurderinger av risiko i IT landskapet. Som om det ikke var godt kjent fra før av.

 

Husker godt den dag i dag, jeg sa, jeg kommer til å si; «I told You so».,.

Og ja, så var tiden kommet. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig at flere må straffes, men ingen har løyet så hardt som Bagley. Han bør rett og slett nektes å jobbe inn mot helsenorge for all fremtid.

 

Resten av argumentasjonen din er som å høre de tiltalte i Nürmberg-prosessen.

 

Nå sitter de fleste av oss ikke på all informasjon - men så vidt jeg kjenner til hva det f.eks folk i Sykehuspartner (ledelsesnivå) som bevist underslo informasjon for både styre i Sykehuspartner og Bagley. For noen av de har det fått konsekvens.

 

Og mitt hovedanliggende at uten å ta et oppgjør med systemet som fremmer denne form for atferd og handlinger - ja da vil det jevnlig gjenta seg. Og hva er verst - å lyge eller ikke være interessert i å få relevant informasjon når du blir gitt muligheten.

 

Klart det bør få konsekvens for Bagley, og jeg er enig i at han ikke har noe i Helsenorge å gjøre. Mest fordi han ikke har tillit lengre.

 

Men det må få konsekvens også for premissleverandørene i systemet - slik at vi unngår at tilsvarende ting skjer på nytt. Luftambulansesaken, nytt sykehus i Kirkenes og en lang rekke andre saker viser klart at hovedproblemet faktisk er systemet. Derfor er mitt angrep primært på systemet - ikke på enkeltpersoner. Det ville du også sett av mine innlegg når saken starter for over et år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Avgjørelsen om å gå ut av avtalen begrunnes blant annet med at «risikobildet for tjenesteutsetting har endret seg vesentlig siden kontrakten ble inngått».

For noe vås. Dårligste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Det eneste som har endret seg vesentlig den siste tiden er at alle de som i årevis har hylt om dette problemet har blitt lagt litt mer merke til. Det manglet heller ikke på konkrete advarsler i lang tid før avtalen ble inngått og som ble øredøvende overhørt. Å skylde på endrede omstendigheter er en ynkelig måte å prøve å unndra både skyld og ansvar og å nekte å innrømme egne feilvurderinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For noe vås. Dårligste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Det eneste som har endret seg vesentlig den siste tiden er at alle de som i årevis har hylt om dette problemet har blitt lagt litt mer merke til. Det manglet heller ikke på konkrete advarsler i lang tid før avtalen ble inngått og som ble øredøvende overhørt. Å skylde på endrede omstendigheter er en ynkelig måte å prøve å unndra både skyld og ansvar og å nekte å innrømme egne feilvurderinger.

Det er nok et forsøk på å rasjonalisere valget både nå og da avtalen ble inngått, i et forsøk på å dempe kritikken fra politikerne og da spesielt opposisjonen som burde slengt de blå-brune veggimellom med denne gavepakken. Jeg frykter imidlertid at det virker. Sad but true.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...