Gå til innhold

Hvorfor er PC-er fra multicom billigere enn de vanlige butikkene som Elkjøp & Komplett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er PC-er fra multicom billigere enn de vanlige butikkene som Elkjøp & Komplett?! Er det fordi ASUS; ACER de merkene er dyrere enn Multicom? Jeg har tenkt å kjøpe PC fra multicom, er det lurt?

 

Husk at en del av multicom sine maskiner er uten operativsystem inkludert i prisen.

 

Ellers er det ikke mye forskjell i pris om man følger med litt på tilbud rundt forbi.

Lenke til kommentar

Multicom pusher sitt eget merke og kan skvise litt marginer ut av det. I tillegg er det veldig mye plastikk og relativt dårlig byggkvalitet. Jeg har selv hatt en svindyr og kraftfull Kunshan som gjorde jobben sin de 3 årene jeg brukte den, men den bar preg av dårlig chassis og var rett og slett utbrukt etter 3 år. De andre merkene jeg har hatt (Dell, Samsung, IBM/Lenovo, Selvbygg) har vart betydelig lengre enn 3 år. De billige skraphaugene som samboer og familie kjøper (gjerne 5-6k prisområdet) Asus, HP, Acer og WåttNått er somregel ubrukelige etter ett til max 2 år.

Lenke til kommentar

De billige skraphaugene som samboer og familie kjøper (gjerne 5-6k prisområdet) Asus, HP, Acer og WåttNått er somregel ubrukelige etter ett til max 2 år.

 

Høres rart ut. Dette er jo å kaste penger ut av vinduet.

 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk kjøper ferdigbygde PC-er. Har man beskjedne krav til ytelse - hvilket gjelder de fleste av oss - kan man bygge en brukbar stasjonær PC for 5-6k, og den kan man siden oppgradere til en betydelig lavere pris. Komponentene i min egen PC (av høyst forskjellig alder) kostet vel til sammen 5-6k, og den bruker jeg i år etter år. Den vesentligste begrensningen er hovedkortet, som varer i maks. 5 år.

Lenke til kommentar

Min erfaring med byggekvaliteten på Multicom er at den ikke er all verden, men grei nok så lenge en ikke drasser mye på maskinen. Alle laptop-produsentene er på det samme markedet når de sourcer inn deler for å bygge maskiner, så kvaliteten er som regel det de er villig til å betale for i forhold til utsalgspris på produktet som konkurrerer med andre leverandører.

 

Clevo som leverer maskinene til Multicom er en enorm leverandør som bygger mange maskintyper til forskjellige leverandører som setter sin logo på dem så dem drar ut en del stordriftfordeler med barebone-maskinene de leverer til de som igjen setter sammen komplette maskiner. En modell av Sager har f.eks sånn sett samme barebone-innmaten som en Multicom merket med noe annet før de legger på resten av delene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Høres rart ut. Dette er jo å kaste penger ut av vinduet.

 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk kjøper ferdigbygde PC-er. Har man beskjedne krav til ytelse - hvilket gjelder de fleste av oss - kan man bygge en brukbar stasjonær PC for 5-6k, og den kan man siden oppgradere til en betydelig lavere pris. Komponentene i min egen PC (av høyst forskjellig alder) kostet vel til sammen 5-6k, og den bruker jeg i år etter år. Den vesentligste begrensningen er hovedkortet, som varer i maks. 5 år.

 

Det er ikke så rart om du tenker litt på det. Jeg kjøper pc'er (stasjonære og lappiser) i toppsjiktet. Dette betaler jeg relativt mye for med tanke på at ytelsen historisk sett har økt betraktelig fra år til år (selv om det har flatet litt ut de siste par år). Det er derfor et valg man kan ta å kjøpe billig og grei ytelse og bytte ofte.. kontra highend til blodpris som man må ha i flere år. Mitt valg med å kjøre highend er fordi jeg innbiller meg at jeg får mer solid hardware. Dette er ikke alltid tilfelle og Kunshan'en min er et slikt eksempel. Men det var kalkulert risiko fra min side. Jeg trengte en slepbar med desktop-hardware et par år og Kunshan'en leverte.

 

Den gjennomsnittlige Ola Dunk er ikke kapabel til å bygge egen pc. De som kan denne kunsten sparer mye på å bygge selv. Det er dyrt å være fattig og kunnskapsløs.

Lenke til kommentar

Multicom pusher sitt eget merke og kan skvise litt marginer ut av det. I tillegg er det veldig mye plastikk og relativt dårlig byggkvalitet. Jeg har selv hatt en svindyr og kraftfull Kunshan som gjorde jobben sin de 3 årene jeg brukte den, men den bar preg av dårlig chassis og var rett og slett utbrukt etter 3 år. De andre merkene jeg har hatt (Dell, Samsung, IBM/Lenovo, Selvbygg) har vart betydelig lengre enn 3 år. De billige skraphaugene som samboer og familie kjøper (gjerne 5-6k prisområdet) Asus, HP, Acer og WåttNått er somregel ubrukelige etter ett til max 2 år.

Jeg har helt andre efaringer enn deg. Har hatt 4 Multicom-bærbare de siste 11 årene. 1 av dem var en billigmaskin og litt plastic fantastic, men i den prisklassen er ikke konkurrentene stort bedre. 2 var ganske bra kvalitet, den jeg har nå er klart best og har aluchassis, meget godt skrudd sammen og står ikke tilbake for diverse Asus ROG etc i litt høyere prisklasser. Ikke antydning til knirk etc, meget bra tastatur, vant testen på tek.no. Multicom kjøper av Clevo, de er leverandør til blant annet Sager, XMG og flere andre store utenlandske firma som selger bærbare gamingmaskiner. 2 av Multicommaskinene hadde jeg i 4 år og solgte like før reklamasjonen gikk ut, ikke pga at de hadde problmemer, en solgte jeg etter 1 da 13" ble for lite for meg. Har hatt den jeg har nå i 2 år og er knallfornøyd, kommer til å beholde den videre.

Lenke til kommentar

Vel.. min hadde chassis fester til bl.a. cpu-kjøler i plastikk.. og med desktop-hardware i laptop chassis så fordrer det god kjølepasta og årlig sjekk/bytte av denne. Det var ikke mye som skulle til før de plastgjengene var gåen..

Da tok du jo et valg om å kjøpe med desktop-cpu i en bærbar. Prisen ble lavere, men antar du visste at varme og støy ble et større problem? Om du velger en bra kjølepasta kan den holde ut i flere år. De jeg har fått med Multicom-pcene mine har vært helt ok, ikke tørka ut, men tempen på cpu\gpu sank med 3-5C når jeg bytta ut med Thermal grizzly kryonaut som er den beste ikke-konduktive pastaen.

Lenke til kommentar

Visste hva jeg kjøpte og den holdt de 2,5 årene jeg brukte den. Men å ha skruefester i plast var en lite hyggelig overraskelse. Maskinen hadde holdt en stund til om chassis/byggkvalitet var bedre og hadde ikke økt prisen noe særlig på maskinen. Den kostet vel 35-40k eller noe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjenner kun 3 stk som har kjøpt multicom-maskiner, men alle tre hadde et eller annet feil på maskinen/maskinvaren. 

Har kun hørt dårlige ting om multicom i min vennekrets, men har ikke prøvd det selv. Vurderte det pga pris helt til jeg hørte om alle problemene venner hadde hatt både på stasjonære og bærbare. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...