Gå til innhold

Trenger hjelp til og regne ut lønn

Facili

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har nylig takket ja til en jobb som nattvakt i 100% stilling som sykepleier i staten. Årlønn fra juli blir 400.000. Jeg jobber 10 timers vakter. Noen som kan hjelpe meg og regne ut mnd lønn u/tillegg før skatt?

Som jeg har forstått er ca 75%natt det samme som 100% dag/kveld.

400 000/1950 * 162.5

• 3 uker senere...

Hei,

Jeg håper det er i orden at jeg henger meg på i denne tråden, har litt av det samme spørsmålet.

I min arbeidskontrakt står det følgende:

«Arbeidstaker mottar en årslønn på 497.530,- (11 måneder a 40.384,-, samt feriepenger i en måned (12%).

Noen flere enn meg som gjør seg noen tanker om dette?

Fikk i tillegg og litt tilfeldig i dag en e-post om at jeg kunne logge inn for å sjekke min pensjonsavtale - noe som igjen setter fart på flere spørsmål. I min avtale her står det nemlig at min årslønn er registrert til 459.504,-.

Setter pris på alle innspill og svar, dette kan jeg dessverre alt for lite om annet enn at jeg ikke helt får talllene helt til å stemme.

Hei,

Jeg håper det er i orden at jeg henger meg på i denne tråden, har litt av det samme spørsmålet.

«Arbeidstaker mottar en årslønn på 497.530,- (11 måneder a 40.384,-, samt feriepenger i en måned (12%).

Noen flere enn meg som gjør seg noen tanker om dette?

Fikk i tillegg og litt tilfeldig i dag en e-post om at jeg kunne logge inn for å sjekke min pensjonsavtale - noe som igjen setter fart på flere spørsmål. I min avtale her står det nemlig at min årslønn er registrert til 459.504,-.

Setter pris på alle innspill og svar, dette kan jeg dessverre alt for lite om annet enn at jeg ikke helt får talllene helt til å stemme.

her kommer det jo tydlig frem, du har 40384 pr måned eller 248,5 kroner pr time. 

Hei, takk for svar.

Ja, det forstår jeg, men er dette en vanlig måte å oppgi lønn på? 40.384,- x 11 + 12% = 497.530,-.

Hva tenker du vedr. pensjon?

Jeg har hørt at noen får det oppgitt slik, men har aldri opplevd det selv. Vill si det er en rar og uoversiktlig måte å gjøre det på. 

Pensjon regnes uansett ut i fra hva du faktisk tjener, så jeg hadde ikke tenkt noe på det egentlig. 

Hei,

Hmm.. En årslønn på 497.530,- skal gi ~41.460,- i månedslønn.

Hehe, ja. Dette er grunnen til at jeg trenger noen innspill. Jeg får egentlig ingen normale “lønnsutregningskalkulatorer» til å stemme... om måten å oppgi lønn på er feil eller riktig, er jeg usikker på, men jeg tror ikke at det er så vanlig...

Takk for innspill :-)

Jeg prøvde forskjellige uttregninger, som f.eks. at de siste tre(eller er det fire?) feriedagene blir trekt hver måned, men fikk ikke det til å stemme heller.

40.384,- x 11 + 12% = 497.530,-

Jeg kan sånn sett forstå beløpene.... men som dere er inne på her er også jeg vant til å for å finne månedslønn deles årlig bruttolønn på 12.

Jeg har nemlig også en liten teori om at dette var et forsøk på å «lure» meg ved forrige lønnsforhandlinger. I forrige arbeidskontrakt (før tidligere lønnsforhandlinger) var det nemlig kun oppgitt årlig årslønn på 471.760,-. Jeg ville da opp til 500’, jeg fikk da tilbudt 497.530,-. Da jeg fikk kontrakten var jeg nok litt rask med å signere, jeg ønsket å bli ferdig med «kleine» forhandlinger og anså meg relativt fornøyd...helt til jeg begynte å regne på beløpene og fant ut at 497.530,- var inklusive feriepenger...

Hei, takk for svar.

Ja, det forstår jeg, men er dette en vanlig måte å oppgi lønn på? 40.384,- x 11 + 12% = 497.530,-.

Hva tenker du vedr. pensjon?

Men dette blir vel ikke faktisk lønn det heller. For når du har 12% feriepenger, så har du 5 uker ferie. Dvs du trekkes for mer enn en mnd lønn ifm ferien...

40.384,- x 11 + 12% = 497.530,-

Jeg kan sånn sett forstå beløpene.... men som dere er inne på her er også jeg vant til å for å finne månedslønn deles årlig bruttolønn på 12.

Jeg har nemlig også en liten teori om at dette var et forsøk på å «lure» meg ved forrige lønnsforhandlinger. I forrige arbeidskontrakt (før tidligere lønnsforhandlinger) var det nemlig kun oppgitt årlig årslønn på 471.760,-. Jeg ville da opp til 500’, jeg fikk da tilbudt 497.530,-. Da jeg fikk kontrakten var jeg nok litt rask med å signere, jeg ønsket å bli ferdig med «kleine» forhandlinger og anså meg relativt fornøyd...helt til jeg begynte å regne på beløpene og fant ut at 497.530,- var inklusive feriepenger...

Ved endret utregning av årslønn så er det uærlig av arbeidsgiver å ikke informere samt vise hva gammel lønn er ved ny beregningsmåte osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...