Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte pc og systemer for arbeidsgiver


Thorvald

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har fått en litt spesiell situasjon her på Kundesenteret jeg jobber.

Vi begynner dagen kl 08.00 og slutter 15.30. Vi har betalt lunsjpause pga vi skal være tilgjengelige da.

I lokal særavtale står det:
Påbegynt halvtime regnes som halvtime. All overtid skal være pålagt av overordnede.


Nå blir det sagt vi skal komme på jobb og pc, systemer  og telefonsystem skal være klar til 08.00.
Dette er ikke del av arbeidstiden og blir regnet som fritid.

På ettermiddag skal du være tilgjengelig frem til 15.30 på telefon.
Så skal du logge av systemer, de 5 min blir også regnet som fritid. 

Dette må da være dekket av lover og regler ett sted?
Det er jo "bare" 10 min, men om vi godtar dette så kan jo neste leder trekke oss i lønn om pc`en til bedriften har problemer. Det er jo nedskrevet slikt.

Arbeidstid er den tiden arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver står det jo i Arbeidsmiljøloven. 

Noen som kan komme med tips og innspill her?
Arbeidsgiver lover og rette seg etter lover og regler. Men de vil ha en standard på dette.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikkje lovregulert, men det er vanligvis avtalefesta.

 

I slike situasjonar vil det alltid være litt gråsoner, men i utgangspunktet er eg enig i din forståelse for når du er tilgjengelig for arbeidsgiver.

 

Ein anna ting er, trenger du å logge av? At arbeidsutstyr blir ståande i drift heile døgnet er vell berre ein naturleg konsekvens av at det ikkje er lagt inn tilstrekkelig med tid for at arbeidstakaren kan rydde etter seg.

Lenke til kommentar

Dette er flisespikkeri, og du gjør deg bare vanskeligere en du trenger å være.

 

Hvor lang tid bruker du i realiteten på å logge på/av en PC? 

pleier du å komme på jobb nøyaktig klokka 08.00?

 

Hvis du blir forsinket en dag og kommer klokken 08.05 regner jeg med at du trekker ut en halvtime, eller fører du full dag?

 

 

Du får mye mer igjen av å være hyggelig en å stå med stoppeklokke å telle antall sekunder du jobber "for mye"

 

Forresten: Klokker du ut når du går for å fylle opp kaffekoppen, eller må arbeidsgiver betale deg for denne innlagte pausen?



Anonymous poster hash: 0c0c4...261
Lenke til kommentar

Dette er flisespikkeri, og du gjør deg bare vanskeligere en du trenger å være.

 

Hvor lang tid bruker du i realiteten på å logge på/av en PC?

pleier du å komme på jobb nøyaktig klokka 08.00?

 

Hvis du blir forsinket en dag og kommer klokken 08.05 regner jeg med at du trekker ut en halvtime, eller fører du full dag?

 

 

Du får mye mer igjen av å være hyggelig en å stå med stoppeklokke å telle antall sekunder du jobber "for mye"

 

Forresten: Klokker du ut når du går for å fylle opp kaffekoppen, eller må arbeidsgiver betale deg for denne innlagte pausen?

 

Anonymous poster hash: 0c0c4...261

Njaaaaa....

Enig i at det er flisespikkeri om man i ny og ne må stå litt over - da handler det om å gi og ta (og her er det da også mulighet for innspill i en fremtidig attest).

 

Men hvis arb.giver legger ned et krav om arbeid etter arbeidstid på fast basis så blir det jo automatisk arbeid som arbeidsgiver da må betale for.

 

Hvis arbeidsgiver samtidig er opptatt av hvorvidt du klokker inn på tiden så er det bare å stå like mye på krava som arbeidsgiver gjør.

Jeg har jobbet for bedrifter hvor arbeidsleder overvåker når man kommer og går med haukeblikk og jeg har jobbet for arbeidsgivere som ikke kommenterer om man kommer et kvarter for sent en dag. For sistnevnte arbeidsgivere er det en fordel å gi litt ekstra og personlig har jeg stått samlet sett mange timer overtid helt gratis for å vise at jeg setter pris på godt arbeidsmiljø.

Endret av Invader Zim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her sett skremmende eksempler på at dette blir misbrukt i anleggsbransjen. Maskinførere som får beskjed at de skal sitte klar i maskinen ved arbeidsdag start, og jobbe frem til slutt. Oppstart og kontroll av maskin må gjøres på fritiden før arbeidsdagen starter. Tilsvarende må vask, vedlikehold og etterkontroll av maskin gjøres på fritid etter endt arbeidsdag for å være klar til neste morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var hovedtillitsmann for noen år siden på et callsenter som hadde samme problemstilling. Etter mange forhandlingsrunder ble vi enig om at arbeidsdagen begynner 07.50, og avsluttet 16.05. altså 15 min mer hver dag, som ble trukket fra senere. 4 timer per mnd ble trukket ifra hvis jeg husker riktig. Da hadde man en uke der man sluttet 1 time før, f.eks

 

Men jeg vet om andre callsentere der dette ble tatt opp, og ikke fult så populært. 

 

Edit: Men det skal sies at de 10 min før oppstart ble også da brukt til morgenbrief etc. Så det var arbeid, men ikke "produksjon"

Endret av Catus
Lenke til kommentar

Det vil heilt klart være best for begge partar å inngå ein avtale som regulerer dette.

 

Eit viktig poeng for dei tilsette å synleggjere ovanfor arbeidsgiver er at det er knytt ein kostnad til å ha treig maskinpark.

Om arbeidsgiver velger å utvide arbeidstida litt slik at dei tilsette får betalt for å starte opp og slå av systema på korrekt og forsvarleg måte, eller om arbeidsgiver velger å innordne arbeidsplasssen og arbeidsutstyret slik at det står klart frå kl 08:00 er i utangspunktet opp til arbeidsgiver å velge.

 

I prinsippet kan arbeidsgiver heller velge ei løysning der sjefen møter ein time tidlegare kvar dag og har ansvaret for at heile maskinparken er starta opp og står klar slik at arbeidstakarane kan starte å jobbe direkte.

For dei tilsette er hovedbehovet at ein skal få betalt for den tida som ein sett til arbeidsgivers rådigheit, ikkje nødvendigvis å få lengre arbeidsdagar.

Lenke til kommentar

Har dere tillitsvalgt og en velfungerende fagforening? Jeg jobbet et sted tidligere, hvor det var framforhandlet fridager for overlapping i forbindelse med skift. Det var produksjonstekniske grunner til at man ønsket overlappingen. De ansatte fikk noen fridager i året som kompensasjon, samt utbetalt overtidstillegget.

 

Jeg ville ikke bråket om minuttene på egenhånd. Man framstår bare som lite fleksibel, selv om man har rett. Dersom arbeidsgiver er fleksibel i forhold til muligheten til mindre private ærender, er det enda større grunn til å gå stille i dørene. I motsatt fall er det mindre å tape på å stå litt ekstra på kravene.

 

Skulle du velge å stå på kravene, og står alene om det, ville jeg bare ha ignorert kravet om at man skal være pålogget 08.00, og heller passet på at man hadde stemplet/var til stede fra nevnte klokkeslett. Samme når du går: logg ut fem på og pass på at klokka er ett over når du forlater stedet. Ikke si noe før noen spør. Du oppfyller dine plikter i forhold til arbeidsavtalen, og kravet om at pålogging og avlogging skal foregå på 0 minutter er urimelig. Du blir neppe populær hos arbeidsgiver, men er kanskje ikke rette stedet å være over tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...