Gå til innhold

Mener Enova-støtte til solceller er usosial


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Når de som er i flerhusholdningsboliger ikke er omfattet av støtten avskjærer det mange i de billigste boligene fra å få ren, kortreist og billig energi.

Jeg vet prisene på solceller har sunket dramatisk i flere tiår, og det er greit å være entusiastisk, men har det virkelig kommet så langt at småskala solceller i Norge gir billig eneri eller er dette en drøy påstand?

Lenke til kommentar

Jeg vet prisene på solceller har sunket dramatisk i flere tiår, og det er greit å være entusiastisk, men har det virkelig kommet så langt at småskala solceller i Norge gir billig eneri eller er dette en drøy påstand?

 

Det er jo relativt billige leasing avtaler etterhvert, så det bør absolutt nærme seg noe. Jeg har dog ikke regnet på det selv. Men leasing prisene ligger vell rundt 1 krone pr kWh som er "normalt" i dag. Med støtte så drar det jo prisen enda mer nedover. 

Lenke til kommentar

"Vi har et stort sameie på 422 leiligheter og mange tusen kvadratmeter tak, vi skulle gjerne hatt solceller på taket. Men da må det komme den enkelte andelseier til gode og det finnes det ikke løsninger for ennå, forklarer han."

 

Jeg antar at det brukes en del strøm til fellesområder (belysning, varme) som kunne forsynes fra et slikt system?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare selge strømmen fra solcellene tilbake til nettet og gi alle andelseiere 1/422-del av inntektene i fratrekk på fellesutgifter?

 

Det som ødelegger et slikt regnestykke er at av prisen du betaler for strøm så er ca 40% avgifter til staten, 30% nettleie til netteier og 30% kraftpris til produsenten. Du kan ikke fakturere staten for avgifter eller netteier for nettleie, så da får du "bare" ca 30% igjen når du selger strømmen i stedet for å produsere for eget forbruk. Altså ved å produsere for eget forbruk sparer du typisk 80 øre pr kWh, men hvis du selger får du gjerne bare 25 øre.

 

Det er vel heller ikke lov å selge strøm uten konsesjon, man må vel da heller splitte opp anlegget i små deler og forsyne hver leilighet, men det gjør anlegget mye dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...