Gå til innhold

Algoritmer og Datastrukturer (fag/emne)


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hørt at faget algoritmer og datastrukturer (både på UiO og NTNU) er et av de vanskeligste fagene (om ikke det vanskeligste faget) man må igjennom en informatikk bachelor.

 

Hva er det som gjør faget så vanskelig(/mislikt?)?

 

Er det mer som et matematikkfag (utvidelse av diskrét matematikk? - og med haugevis av bevis??) eller er det mer et datafag?

 

Er nysgjerrig og setter pris på svar og erfaringer rundt faget :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To grunner:

  • Emnet krever forståelse du ikke kan pugge deg til. I mange emner holder det å lese boka et par-tre ganger, så er eksamen i boks. Sånn er ikke algdat.
  • Til tross for å være et dataemne om noe programmerings-aktig, hjelper det ofte lite å være en dreven programmerer fra før. Er du ikke kjent med algoritmisk analyse, må du i praksis lære deg en helt ny tenkemåte.

Ta en titt på et eksamenssett, så ser du fort at dette er noe ganske annet enn både matematikk og objekt-orientert programmering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det var et av de mer spennende fagene jeg hadde. Lærer mange teknikker og datastrukturer, og spesielt et tankesett, som er nyttig videre. Det er mer data enn matte.

 

En ting som gjorde det tungt når jeg hadde det, var at vi samme semester hadde matte4, statistikk og et annet fag jeg ikke husker hva var. De to fagene tok mye tid, spesielt for oss datafolk, som gjorde at man kanskje ikke brukte nok tid på algdat. Og algdat er som Vardark et forståelsesfag, du kan ikke begynne noen dager før og forvente du lærer deg det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

To grunner:

  • Emnet krever forståelse du ikke kan pugge deg til. I mange emner holder det å lese boka et par-tre ganger, så er eksamen i boks. Sånn er ikke algdat.
  • Til tross for å være et dataemne om noe programmerings-aktig, hjelper det ofte lite å være en dreven programmerer fra før. Er du ikke kjent med algoritmisk analyse, må du i praksis lære deg en helt ny tenkemåte.

Ta en titt på et eksamenssett, så ser du fort at dette er noe ganske annet enn både matematikk og objekt-orientert programmering.

Veldig mye matematikk for informatikk i den eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To grunner:

  • Emnet krever forståelse du ikke kan pugge deg til. I mange emner holder det å lese boka et par-tre ganger, så er eksamen i boks. Sånn er ikke algdat.
  • Til tross for å være et dataemne om noe programmerings-aktig, hjelper det ofte lite å være en dreven programmerer fra før. Er du ikke kjent med algoritmisk analyse, må du i praksis lære deg en helt ny tenkemåte.

Ta en titt på et eksamenssett, så ser du fort at dette er noe ganske annet enn både matematikk og objekt-orientert programmering.

 

Oppgaven du linker er jo helt kurrant å pugge seg til. Mesteparten det spørres om er jo direkte om algoritmer og dems egenskaper som sannsynligvis står beskrever rett frem i læreboken til kurset.

 

De eneste hvor man må analysere mer enn ett steg er oppgave 13, 14 og 15, hvorav en av dem ikke teller i sensur engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kult alt det var mange som svarte! Setter pris på det :)

 

Skal titte litt på det i sommer, så håper jeg at jeg ikke blir en av de som synes det er et strykfag :wee:

Ta en titt på han her: 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLqM7alHXFySGbXhWx7sBJEwY2DnhDjmxm

 

Boka i algdat er utrolig tung å lese, brukte flere videoer deriblant den linken jeg sendte til å forstå dette faget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...