Gå til innhold

Tap ved boligsalg og skattefradrag


Anbefalte innlegg

Har solgt med tap, og lurer på følgende:

 

  • Man tar kjøpesum+fellesgjeld+utgifter ved handelen. Dette er inngangsverdien. 
  • Man tar salgssum+fellesgjeld+utgifter ved handelen. Dette er utgangsverdien.

 

  1. Regnes forsikringen man tegner ved kjøp og salg som utgifter ved handelen?
  2. Boligen er solgt, men blir ikke overtatt før om 3 måneder. På denne tiden vil jeg ha betalt ned mer av fellesgjelden. Vil det si at utgangsverdien da blir lavere?
  3. Riktig at prosenten for 2018 er 23 %?


Anonymous poster hash: cbfa7...182
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Kan ikke se at forsikringskostnader hører hjemme i regnestykket.

2) Det er verdien som blir solgt som er relevant, så vidt jeg kan skjønne. Dvs hva som faktisk blir overført av fellesformue.

3) 23% er korrekt for 2018 ja

 

Men: Har du bodd der selv i minst 12 av siste 24 mnd? I så fall har du ikke krav på noe fradrag.

 

Har du ikke bodd der selv, så er leieinntektene du antagelig har hatt nesten helt sikkert skattepliktige.

Lenke til kommentar

1) Ikke? Det står jo at "Utgangsverdien reduseres med omkostninger i forbindelse med salget f.eks. meglerprovisjon, annonsekostnader o.l." på skatteetaten.no. Skulle tro forsikringskostnader var omkostninger.

 

Kjøpt 22. april, flyttet inn 1. juli, solgt 15. mai. Sånn jeg har skjønt starter botiden ved innflytting og stopper ved godtatt bud.

 

Anonymous poster hash: cbfa7...182

Lenke til kommentar

Tror det er reell botid som er av betydning og ikke dato for aksept av budet. Så jeg ville flyttet ut før 1. juli hvis det er mulig.

 

Takk for innspill, men å tro hjelper desverre ikke så mye.

 

Eiertiden regnes fra dato til dato. Den begynner å løpe fra det tidspunktet kjøperen får eiendomsretten til eiendommen - som normalt er overtakelsesdagen ved kjøp av bolig - det er da risikoen for eiendommen går over på kjøper. Eiertiden stopper når det inngås avtale om salg av boligen. Avtalen er inngått når de viktigste punktene er klarlagt. Aksept av bindende bud anses som en slik avtale.

 

 

https://issuu.com/svein_nef/docs/3.korr_megleren_6_2015/32

 

Det som er forvirrende er at skattemessig slutter botiden «når kjøper og selger på bindende og endelig måte er blitt enige om at eiendommen skal overdras», som det står i veiledningen fra Skatteetaten.
 
Og det betyr i praksis i det selger aksepterer budet fra kjøperen.
 
Det spiller ingen rolle om faktisk utflytting er flere måneder etterpå. 

 

http://www.bolig360.no/forbruker/ma-du-betale-skatt-av-boligsalg/

 

 

Anonymous poster hash: cbfa7...182

Lenke til kommentar

 

 

Er dette en borettslagsandel?

 

 

Ja

Anonymous poster hash: cbfa7...182

 

 

 

Da inngår ikke fellesgjeld i inngangsverdi/utgangsverdi. Det ville jo medført at en risikerte å betale 23% skatt av nedbetaling på fellesgjelden. Slik fungerer det ikke.

Det virker ikke logisk.

Si at jeg betalte ned fellesgjelden ved kjøp, slik at det ikke var noen fellesgjeld. Ved salg ville da prisen vært høyere fordi det ikke er noen fellesgjeld.

 

Eks:

Kjøpesum 2 500 000

Fellesgjeld 200 000

 

Betaler ned fellesgjeld.

 

Salgssum: 2 400 000

Fellesgjeld; 0

 

Sånn det ser ut der hvis du bare tenker på kjøpesummen er tapet 100 000, mens det egentlig er 300 000.

 

Her står det at fellesgjeld regnes med: http://www.klikk.no/bolig/reduser-salgstapet-2236214

 

Anonymous poster hash: cbfa7...182

Lenke til kommentar

Det virker ikke logisk.

Si at jeg betalte ned fellesgjelden ved kjøp, slik at det ikke var noen fellesgjeld. Ved salg ville da prisen vært høyere fordi det ikke er noen fellesgjeld.

 

Eks:

Kjøpesum 2 500 000

Fellesgjeld 200 000

 

Betaler ned fellesgjeld.

 

Salgssum: 2 400 000

Fellesgjeld; 0

 

Sånn det ser ut der hvis du bare tenker på kjøpesummen er tapet 100 000, mens det egentlig er 300 000.

 

 

Anonymous poster hash: cbfa7...182

 

 

 

Beklager, du har helt rett. Det er jeg som roter med logikken her. Poenger er jo (som jeg riktignok nevnte) at en ikke skal betale skatt av gevinst / får mindre fradrag, bare pga at en har betalt ned på fellesgjeld. Skal en unngå denne effekten må selvsagt andel fellesgjeld hensyntas ved gevinstberegningen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...