Gå til innhold

Timepris datahjelp


Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet it-konsulent og på fritiden får jeg stadig forespørsler fra folk som trenger hjelp til datamaskiner, mobiler og annet teknisk utstyr, mest på tanke på søk og sletting av virus og malware, fjerning av programmer, oppdatering av drivere etc, men også større oppgaver som oppsett av rutere, nettverk etc.. Jeg har ikke opprettet et foretak enda, men det er noe som vurderes da jeg nå begynner å bli ganske ettertraktet.

 

Det jeg lurer på er hvor mye det er normalt å ta for en som tar på seg slike arbeidsoppgaver?

Nortech her hjemme tar 900kr for en typisk "rensejobb", vurderer å legge meg på halve og ta rundt 100-120 kroner timen.

 

Edit: Tar gjerne forslag til hva annet jeg kan ta, helst med begrunnelse.

Endret av ponas91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke så ille ut vanlig it konsulenter har vel ofte 150-200 kr time vanligvis som lønn.

Folk med høyskole tar vel ofte vanligvis det dobbelte hvis det er f.eks drifting av servere eller litt mere avansert drifting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Omkring 300 - 600,- kr per påbegynte halvtime. Småtteri, en hundrings.

Kan du begrunn dette? Utvikler hos microsoft\intel etc?

For syns prisene er stive hadde gjort ting selv for de prisene der? Selv inforcare tjener ikke så mye per time og det kan være helvete å bytte deler på apple eller andre billig laptoper.

 

Hva expert\elkjøp\lefdal gjør er vel heller å ta priser mere en timesbetalt.

De er ganske sleipe har avtale med produsenten og gjøre de vanskelig å finne drivere slikt at elkjøp tjener mere.

Må krange med de for å heve kjøpet fordi de ikke gir garanti at windows 10 funger på eldre pcer på grunn av manglene driver det bryr ikke butikkene seg om de sier ikke noe om drivere de sier bare gratis oppgradering er inkludert hvis du kjøper pcen i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke de som jobber i offentlige, på skoler\barneskoler vertfall, muligens store bedrifter har råd å betale.

Men heller ikke små bedrifter. Er ofte vanlig de går kun for lærlinger for å spare penger, enten får de betalt fra nav eller får de halv pris eller under det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du ikke timeprisen du gikk for når du jobbet som it-konsulent? 

 

Jeg fakturerer som regel en 4-5 ganger lønnen min i de jobbene jeg har hatt.. 

 

Jeg har ikke jobberfaring fra andre steder, da det ikke er lenge siden jeg ble ferdig med studiene.

Lenke til kommentar

Med utdanning, men uten arbeidserfaring, ville jeg ikke lagt meg noe lavere enn 200/timen. Skal du drive selv må du også ta hensyn til evt. utgifter du får, og bake disse inn i prisen din.

 

200/timen tilsvarer litt under 400000 i året dersom man jobber tilsvarende en fulltidsjobb dersom alt går rett til deg. Alle ekstra utgifter du får drar summen du får i egen lomme ned.

 

Edit: Driver du selvstendig må du også ta høyde for ferie, og pensjonssparing.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

 

Omkring 300 - 600,- kr per påbegynte halvtime. Småtteri, en hundrings.

Kan du begrunn dette? Utvikler hos microsoft\intel etc?

For syns prisene er stive hadde gjort ting selv for de prisene der? Selv inforcare tjener ikke så mye per time og det kan være helvete å bytte deler på apple eller andre billig laptoper.

 

Hva expert\elkjøp\lefdal gjør er vel heller å ta priser mere en timesbetalt.

De er ganske sleipe har avtale med produsenten og gjøre de vanskelig å finne drivere slikt at elkjøp tjener mere.

Må krange med de for å heve kjøpet fordi de ikke gir garanti at windows 10 funger på eldre pcer på grunn av manglene driver det bryr ikke butikkene seg om de sier ikke noe om drivere de sier bare gratis oppgradering er inkludert hvis du kjøper pcen i dag.

Har du bachelor innen informatikk eller ingeniørfag + sertifiseringer er vi på et helt annet nivå. Jeg tok utgangspunkt i servicefag/tilsvarende fag på videregående skole.

Lenke til kommentar

Husk at du skal betale skatt, moms, regnskapsfører, utgifter til transport, utstyr, lokaler osv inn i evigheten. Det er ikke uten grunn at selskaper krever inn 4-5 ganger lønnen til de som faktisk utfører arbeidet. 

Man kan jo bare ta utgifter i tilegg, er jo idotisk hvis man kan bruke VPN og fjernstyre pcene også ta betalt for man tar taxi for å reise til kunden å fikse problemet? Regnskapsfører kan man ta selv. Vertfall liten firma. Lokalet får vel butikker dekket inn ved salg også.

Feriepenger er vel ansatte sitt problem når de jobber selstendig.

 

Små firmaer har ofte hjemmekontor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Husk at du skal betale skatt, moms, regnskapsfører, utgifter til transport, utstyr, lokaler osv inn i evigheten. Det er ikke uten grunn at selskaper krever inn 4-5 ganger lønnen til de som faktisk utfører arbeidet. 

Man kan jo bare ta utgifter i tilegg, er jo idotisk hvis man kan bruke VPN og fjernstyre pcene også ta betalt for man tar taxi for å reise til kunden å fikse problemet? Regnskapsfører kan man ta selv. Vertfall liten firma. Lokalet får vel butikker dekket inn ved salg også.

Feriepenger er vel ansatte sitt problem når de jobber selstendig.

 

Små firmaer har ofte hjemmekontor.

 

 

Dette er hinsides idiotisk. For det første har ganske mangen innen IT en timelønn bortimot 300,- i timen. For å kunne få det må man fakturere langt mer. Timepris fakturert skal dekke:

  • Tid du ikke kan fakturere
  • Sosiale omkostninger (feriepenger, trygdeavgifter også videre)
  • Kontormateriell og utstyr
  • Andre faste og variable kostnader.

Kort sagt - fakturerer noen for under 600,- per time vil jeg anta det jobber svart. 

 

Du har åpnebart aldri forsøkt å drive bedrift, og heller ikke tatt grunnleggende fag i økonomi på nærmeste vgs eller høyskole. Du har heller aldri forsøkt å sette deg inn i problemstillingen. Som vanlig!

 

Kan ikke du slutte å kommentere når du ikke har forutsetninger for å uttale deg? Dette er støy, og bidrar på ingen måte. Det er bare hinsides idiotisk, og ingen på forumet tar deg seriøst på grunn av slike idiotiske kommentarer som dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke du slutte å kommentere når du ikke har forutsetninger for å uttale deg? Dette er støy, og bidrar på ingen måte. Det er bare hinsides idiotisk, og ingen på forumet tar deg seriøst på grunn av slike idiotiske kommentarer som dette.

Trådstarter er mere på bærtur en meg.

 

ta rundt 100-120 kroner timen.

Er vel vesentlig lavere, så må man jo tenke på nystartet bedrifter særlig enkeltforetak ikke kommer på samme nivå som langt mere etablerte bedrifter som har jobbet lengere og mere erfaringer.

Men ja hvis du gjør som taxi sjåførene øker prisene fordi det er vanskelig å selge gjerne for meg. Men ikke kom å si senere du ikke får solgt tjenestene. Kan jo skryte på seg apple\microsoft eller linux sertifisering og ta 1500 kr timen men hvem gidder å betale det for enkelt fiksing av feil?

 

Bredbånd leverandørene gjør det samme hvis NKOM eller staten ikke har noe i mot det. Samme med andre useriøse monipolister.

Men å drive slik ender kun med man ikke gidder å betale og finner et annet sted. Enkelte har familje og venner som kan hjelpe. Eller forum. Så pris spiller vel liten rolle.

 

Det som irrriter meg mest er man må betale opplæring kurs til de som jobber som it-konsulent.

https://www.kursguiden.no/kurs/Linux/

selv store bedrifter hadde vel muligens ikke betalt slikt heller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...