Gå til innhold

Bemanningsbyråer.... erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har registert meg hos mange ulike... og vært i samtale med noen.

 

Hvilke erfaringer/kommentarer..

Noen dere opplever som useriøse og vanskelig å forholde seg til.

 

Jeg har erfaring med Jobzone og den er dårlig. ble nærmest kastet rundt som en ball fra arbeidsplass til arbeidsplass. ble masse rot. 

Lenke til kommentar

Det å bli sendt rundt er noe av grunnen til at jeg gjør det. 

Er som sagt i fast jobb nå, mange faste stillinger er via byråer, så det er jo greit. 

 

Men føler nå at det kan være greit å "hore" litt rundt. 

halvt år der, 4 mnd der.... vet jo ikke hvordan det vil oppleves, men er jo greit å være litt rundt da... bygge nettverk, bli kjent med folk, tenker nå jeg. 

 

Og med de type jobber jeg søker, og med min erfaring.. så er det enkelt å sette seg inn i ting. Jeg tror et vil være bra. 

 

Jeg har hatt fine samtaler så langt, og fortsetter å søke, jeg har tro på at det kan være en fin ting, men veldig interessert i høre om erfaringer. 

Lenke til kommentar

Jeg syntes det var fryktelig plagsomt å måtte forholde meg til både arbeidsplass og bemanningsbyrå. Særlig siden byrået ikke var så fordømt interessert i å ta telefonen når jeg måtte sykemelde meg klokka seks om morran og kontoret ikke åpnet før åtte.

Husk at du ikke er kunden til byrået, du er produktet. Så fort de har fått deg inn i en stilling så er det ikke så interessant å bruke tid på dine problemstillinger.

Lenke til kommentar

Det å bli sendt rundt er noe av grunnen til at jeg gjør det. 

Er som sagt i fast jobb nå, mange faste stillinger er via byråer, så det er jo greit. 

 

Men føler nå at det kan være greit å "hore" litt rundt. 

halvt år der, 4 mnd der.... vet jo ikke hvordan det vil oppleves, men er jo greit å være litt rundt da... bygge nettverk, bli kjent med folk, tenker nå jeg. 

 

Og med de type jobber jeg søker, og med min erfaring.. så er det enkelt å sette seg inn i ting. Jeg tror et vil være bra. 

 

Jeg har hatt fine samtaler så langt, og fortsetter å søke, jeg har tro på at det kan være en fin ting, men veldig interessert i høre om erfaringer. 

 

Nå vet ikke jeg hvordan bransje du er i, men i den jeg var i så var det som regel "dritt jobber" som ingen ville gjøre, så arbeidsgiver leide da inn folk. om du er en plass i 6 mnd er du heldig. lengste jeg jobbet i samme bedrift var 2 mnd og helt ned til bare noen dager. 

 

en annen ting du burde ha i bakhodet er å vite dine krav som arbeidstaker, man kan fort bli lurt eller ikke få betalt for det man egentlig skulle.

Lenke til kommentar

Ett byrå jeg var hos, sa med dem fikk jeg samme rettigheter som de som var ansatte i bedriften.

 

Er selvsagt klar over hva jeg eventuelt går til, men planen er jo å søke på aktuelle stillinger. 

Jeg går jo heller uten oppdrag i 1 mnd enn å gjøre noe superkjipt. Det er har eg råd til, (og se min andre tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1812137=)så ser du der hva jeg også tenker. 

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring. Jeg jobbet via StudentConsulting da jeg studerte. Fikk samme lønn og rettigheter som de andre ansatte og ble fulgt opp ofte :)

Kanskje noen andre bemannningsbyrå er mer useriøse? Jeg var ihvertfall fornøyd med lønn, arbeidsmiljø og oppfølging :)

Lenke til kommentar

Generelt vil jeg vel skrive at det er forskjellige typer folk i forskjellige vikarbyråer, så ikke døm for hardt. Men det kan vel også nevnes at vikarbyråer prøver å kjøre en viss stil gjennom alt, så kanskje det passer.

 

Da jeg gikk til vikarbyråer søkte jeg jobber utenfor dét jeg hadde utdannelse som, så jeg var i utgangspunktet grønn og hadde ingen annen jobberfaring. Bare mye pågangsmot og vilje.

 

Alle disse har vært i Østfold-området.

 

Proffice: Helt ok. Fått mange jobber via dem, noen kortere bare for å få lov til å prøve, andre jeg ble værende i lenge. Litt rundere i kantene enn mange andre. Fikk også lønnsøkning en gang etter å ha jobbet i bare 3 måneder en plass, økning på 25 kr/timen uten å krangle en gang. Så jeg anbefaler de til andre. Forskjellige mennesker som jobber der, men de gir folk en sjans. Har dog opplevd én hendelse, at noen andre som fikk jobb via dem endte med å få en kjefterunde fra helvete, etter å ha godtatt fast jobb-kontrakt av arbeidsgiveren personen var utplassert hos, før personen hadde jobbet 6 måneder, som er et krav i kontrakten for at vikarbyrået skal tjene penger nok på jobben. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Useriøst, de burde heller vært nøyere med å fremheve dét i intervjuet. Heldigvis skjedde ikke det med meg.

 

Adecco: Var bare innom 1 gang. Hun mente jeg kom 30 minutter for sent, enda jeg var ekstremt sikker på at jeg skrev ned riktig tidspunkt. Hun var svært krass og virket veldig useriøs, så jeg gav opp videre kontakt der.

 

Kelly Services: Bar preg av bruk-og-kast-mentalitet. Ingen personlig preg, "inn-og-ut-prosedyre" ^^ Ingen videre kontakt.
 

Manpower: Var jeg på veldig tidlig i arbeidslivet, og jeg husker at de var vennlige og ålreit. Men siden jeg var ung og uerfaren, så ble det ingen videre kontakt. Det var en stresset personlig periode i livet, så jeg var ikke helt den jeg burde.

 

Rett Bemanning: Fikk litt jobb via dem. Veldig vanlig og direkte, men manglet litt på oppfølging. Inn-og-ut, men fremdeles halvveis vennlige.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

og før eller siden dukker det opp noe fast. Mulig jeg har for stor tro på meg selv, men føler at ting skal løse seg på en eller annen måte. 

Å ha tro på seg selv er fint, men man bør av og til passe seg for å ha for stor tro på andre, særlig når det er penger og slanke marginer inne i bildet...

Lenke til kommentar

Jeg har registert meg hos mange ulike... og vært i samtale med noen.

 

Hvilke erfaringer/kommentarer..

Noen dere opplever som useriøse og vanskelig å forholde seg til.

 

Bemanningsbyråer er en hodepine for arbeidstakere.

 

Firma A trenger en ny ansatt, de går til bemanningsbyrå som skal finne en arbeidstaker.

 

Bemanningsbyrå lyser ut stillingen, hundrevis av søkere kan bruke gjerne en time eller mer på å legge inn hele CV og resymé i bemanningsbyrået sin database.

Hundrevis av arbeidstimer går med til å utvide person-databasen til bemanningsbyrået, dette er gratis-arbeid bemanningsbyrået ikke betaler en krone for.

 

Alle timene er bortkastet for de fleste søkerene siden det bare skal ansettes én kandidat. Flere heldige utvalgte får tilbud om å komme på intervju gjerne midt i arbeidstiden for å kaste bort enda mer tid.

Til slutt får én kandidat jobben men med redusert lønn, litt av lønnen firmaet betaler går nemlig til bemanningsbyrået. Det vil si at hver time du jobber betaler du indirekte penger til bemanningsbyrået som egentlig skulle ha gått i din lomme.

 

Dersom firmaet ikke har flere oppdrag etter at du har fullført jobben er du igjen arbeidssøkende og må gjennom hele prosessen på nytt.

 

Formålet med dette er å redusere lønnsutgifter til faste ansatte i perioder med lav aktivitet. Det vil si at du ikke har ansatte som tvinner tomler mens du venter på nye oppdrag, istedenfor lønn fra deg får de arbeidsavklaringspenger på NAV.

 

 

 

Mitt råd til deg er å ikke kaste bort for mye tid på å søke jobber. Stå heller opp tidlig hver dag og øk kompetansen din, ideelt sett blir du så dyktig at du kan søke på hvilken som helst jobb og bli ansatt umiddelbart.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mitt råd til deg er å ikke kaste bort for mye tid på å søke jobber. Stå heller opp tidlig hver dag og øk kompetansen din, ideelt sett blir du så dyktig at du kan søke på hvilken som helst jobb og bli ansatt umiddelbart.

 

 

Hva mener du her? Videreutdanning? 

Er som sagt i fast jobb pr. nå, men vil bytte jobb. De fleste aktuelle stillinger er utlyst vi byråer. 

 

Er også enig og full forståelse for alt annet som er sagt, og er forberedt på at ting kan være knotete. 

 

Det å reg. seg på ulike portaler er ikke så ille. Mange bruker Linkedin-profilen, og mange sider følger samme system (Logent, Grata, Personalhuset f.eks)... så da har jeg et word.dok med CV-tekst, som jeg limer inn. 

 

Ser jo også etter faste og sender ut åpene. Viktig å bruke som mange muligheter som mulig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...