Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prisoverslag fra Møller - hva kan jeg fikse selv?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

hadde bilen inne til service nylig og fikk en liten liste med ting som må/burde utbedres. Skal også på PKK etter sommeren, så burde vel utbedre en del av dette. Men hva kan jeg gjøre selv (med minimal kunnskap)? Og hva koster det på et ikke-Møller verksted? Og hva kan jeg evt kjøpe av deler selv for å få verkstedsregninga ned?

 

1. Bytte bremseskiver og klosser begge sider bak; mye slitekant og snart under minstemål på klossene. Møller-pris: 4770,- (ikke inkl. klosser)

Er dette noen som er forsvarlig å gjøre selv? Er det mye penger å spare? Er det trolig å få bedre priser på andre verksteder?

 

2. Bytte mottaker setebelte; alarm går med jevne mellomrom - sensor trolig dårlig.

Møller-pris: 2450,-

Kan man komme gjennom EU selv om dette er kodet bort? Evt. noe å spare på å bytte selv?

 

3. Knust speil v.s/løst speilhus. Elektrisk justering av speil og blinklys i denne fungerer heller ikke.

Møller-pris: 4318,-

Har funnet et speil i riktig farge på finndel til 900,-. Er dette noe som et verksted tar mye for å bytte om jeg har delen?

 

4. Mangler mørk tone horn.

Møller-pris: 1255,-

Savner ikke dette nevneverdig og er vel ingenting som gir feil på EU? Lett å fikse selv?

 

4. Mangler skiltlys v.s.

Møller skrev bare opp pris for ny pære (282,-!), men jeg vet at det ikke er nok. Det er kraftig korrodert på den ene siden og hele skiltlysboksen burde skiftes. Er dette en smal sak? Lett å finne riktig del selv?

 

Hører også med til historien at dørlås og el-heis vindu v. side bak ikke fungerer. Forhåpentligvis bare løse kabler eller noe? Tips til hvordan jeg skal gå fram med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møller har vel ikke vunnet konkurransen om lavest pris ennå ...

 

Innhent flere priser. Det er alltid lurt.

2, 3, 4, og en 4 til, er greie ting å begynne med som uerfaren.

Bremsene i punkt 1) tar vel de fleste av oss som har skrudd noen år med bind for øya, men det er ikke det første prosjektet jeg ville begynt med.

 

Lykke til!

 

/Ole

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skiver og klosser vil sannsynligvis koste deg mellom 1000 til 1500 for deler.

En annen ting er om du har en plass å stå, jekk og diverse verktøy. Hvis ting sitter fast, bilen er skrudd fra hverandre og det er søndag kan du komme i en knipe. Både slegge og avdragerverktøy kan komme godt med på en sånn jobb, men må bare prøve seg frem. Det er ikke heksekunst. Du trenger ikke lufte bremser fordi du bytter skiver og klosser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil kanskje fraråde en med lite erfaring å gjøre noe som helst med bremser eller under bilen generelt selv.

 

Det er ofte veldig greit på papiret/youtube, og jobben er gjort på en halvtime om alt er i orden og løsner som det skal. Men så er det gjerne et eller annet som er rustet i filler og vil hverken av eller på igjen. Så står man der uten bil på en søndagsformiddag med en avskjært bolt i en dimensjon man ikke finner noe sted og ikke know-how eller verktøyet som skal til for å få ut den andre halvdelen.... Ikke kult, selv når man er forberedt på det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vil kanskje fraråde en med lite erfaring å gjøre noe som helst med bremser eller under bilen generelt selv.

 

Det er ofte veldig greit på papiret/youtube, og jobben er gjort på en halvtime om alt er i orden og løsner som det skal. Men så er det gjerne et eller annet som er rustet i filler og vil hverken av eller på igjen. Så står man der uten bil på en søndagsformiddag med en avskjært bolt i en dimensjon man ikke finner noe sted og ikke know-how eller verktøyet som skal til for å få ut den andre halvdelen.... Ikke kult, selv når man er forberedt på det.

Jammen, jammen.... 

 

Skal man spare penger og ikke betale en profesjonell mekaniker til å gjøre jobben, så er det en del av risikoen. Glemte å nevne det.

 

Kjipt å bytte bremser på ene siden, for så å ikke klare den andre.

 

Skal du lære så må du nesten bare prøve deg en eller annen gang. En stor fordel hadde helt klart vært om du har en bekjent som kan dette og kan guide deg.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

1: Bremser er vital sikkerhetsdel. TS er åpenbart nybegynner (ikke noe galt i det, TS!). Det blir for meg veldig feil å foreslå en nybegynner å tukle med noe som kan sette eget og andres liv i fare.

 

2: Bakbremsen på de fleste biler inneholder mekanikk for håndbrekk med selvstrammere. Disse er ikke alltid trivielle å nullstille.

 

3: En god del youtube-videoer inneholder grove feil eller utelatelser.

 

4: Erfaringsmessig inneholder bytte av bremseskiver og bremseklosser mange overraskelser, som bolter som brekker, stempler som ikke vil tilbake og skiver som sitter dønn. TS: Ligg unna  :)

 

/Ole

  • Liker 5
Lenke til kommentar

1. Kanskje litt drøyt å foreslå for noen man ikke kjenner at man gjør en slik jobb selv, så der snur jeg. Skal man følge eksempler fra Youtube og nettet ellers, så må man se det med et kritisk blikk. Det går med MYE tid bare å sette seg skikkelig inn i det.


 


2. Aner ikke hvilken bil det er snakk om, så kan ikke uttale meg. Byttet selv på en gammel Volvo S80 og det var temmelig enkelt.


 


3. Dette kan du i mange tilfeller klare fint selv, men innimellom dukker det opp overraskelser. Ting som virker så "rett frem" kan bli en skikkelig drittjobb.


 


4. Kommer an på hvordan hornet sitter til, igjen vet ikke hvilken bil det er snakk om. På min Mondeo måtte jeg av med fangeren, så noe mikk var det. Men fullt gjennomførbart.


 


5. Om du ikke finner en i grei stand på Finndel, så kan du prøve Ebay. Lett å fikse selv.


 


2,3,4,5 kan du ordne selv uten å bli stående fast hjemme med en bil du ikke får kjørt.

Lenke til kommentar

 

Vil kanskje fraråde en med lite erfaring å gjøre noe som helst med bremser eller under bilen generelt selv.

 

Hvordan har du tenkt at man skal få erfaring da?

 

 

På noe hvor man kan lære seg og borre ut en bolt, eller gjenge opp igjen et skruehull  uten å stå fast uten bil og deler og mulighet til å komme seg til hjelp om det går galt.

 

Selvfølgelig ikke noe imot at man prøver selv, bare man er forberedt på at ting kan gå går til h*****, så det er ikke noe jeg ville anbefalt til en som må spørre her om det i det heletatt er mulig å gjøre det selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå har jeg fått gjort noe av det på lista og har blitt vist hvordan jeg skal arbeide på bremsene av en veldig kyndig person i slekta. Spennende.

 

Men jeg trenger nye xenonpærer også nå! Æsj. Og på denne bilen (Audi A3 8P) kan det virke som om det er gjort litt vel vanskelig å komme til for bytte. Men nå må jeg nesten prøve i alle fall - nye D3S-pærer er bestilt etter at jeg fikk spysmak i munnen av å høre kostnaden hos det lokale verkstedet. Er det noen som har jobbet på en slik bil før? Er jeg nødt til å skru av frontfangeren for å komme til skruene som holder fast lykta, ta ut lykta for så å bytte? Virker helt ekstremt klønete. Uansett. Tar gjerne i mot råd og erfaringer!

Lenke til kommentar

Stå på, jeg hadde aldri skrudd bil før jeg begynte å skru på min bil nr 2.

Og jo mer jeg skrudde jo mer fant jeg ut at det meste var jo faktisk ikke så vanskelig.

Har byttet bremser, bremserør, eksosanlegg, toppakning++, vannpumpe, registerreim og masse annet.

Med litt handy egenskaper, Google og godt verktøy kommer man forbausende langt.

 

Begynte å skru fordi jeg hadde flere dårlige erfaringer med arbeid utført av merkeverkstedet, dyrt og dårlig utført arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

hadde bilen inne til service nylig og fikk en liten liste med ting som må/burde utbedres. Skal også på PKK etter sommeren, så burde vel utbedre en del av dette. Men hva kan jeg gjøre selv (med minimal kunnskap)? Og hva koster det på et ikke-Møller verksted? Og hva kan jeg evt kjøpe av deler selv for å få verkstedsregninga ned?

 

1. Bytte bremseskiver og klosser begge sider bak; mye slitekant og snart under minstemål på klossene. Møller-pris: 4770,- (ikke inkl. klosser)

Er dette noen som er forsvarlig å gjøre selv? Er det mye penger å spare? Er det trolig å få bedre priser på andre verksteder?

 

2. Bytte mottaker setebelte; alarm går med jevne mellomrom - sensor trolig dårlig.

Møller-pris: 2450,-

Kan man komme gjennom EU selv om dette er kodet bort? Evt. noe å spare på å bytte selv?

 

3. Knust speil v.s/løst speilhus. Elektrisk justering av speil og blinklys i denne fungerer heller ikke.

Møller-pris: 4318,-

Har funnet et speil i riktig farge på finndel til 900,-. Er dette noe som et verksted tar mye for å bytte om jeg har delen?

 

4. Mangler mørk tone horn.

Møller-pris: 1255,-

Savner ikke dette nevneverdig og er vel ingenting som gir feil på EU? Lett å fikse selv?

 

4. Mangler skiltlys v.s.

Møller skrev bare opp pris for ny pære (282,-!), men jeg vet at det ikke er nok. Det er kraftig korrodert på den ene siden og hele skiltlysboksen burde skiftes. Er dette en smal sak? Lett å finne riktig del selv?

 

Hører også med til historien at dørlås og el-heis vindu v. side bak ikke fungerer. Forhåpentligvis bare løse kabler eller noe? Tips til hvordan jeg skal gå fram med det?

Du kan gjøre alt selv.

Bytte bremser gjør du selv, om ikke du har  gjort det før så bruker du noen timer. Men ellers enkel grei jobb.

 

Sette beltevarsler er bare kode bort.

 

Speil kjøper du fra utlandet og det bytter du selv enkelt.

 

Horn er normalt å måtte bytte. Koster ikke mange kr på nett. Byttes på 2 min.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått gjort noe av det på lista og har blitt vist hvordan jeg skal arbeide på bremsene av en veldig kyndig person i slekta. Spennende.

 

Men jeg trenger nye xenonpærer også nå! Æsj. Og på denne bilen (Audi A3 8P) kan det virke som om det er gjort litt vel vanskelig å komme til for bytte. Men nå må jeg nesten prøve i alle fall - nye D3S-pærer er bestilt etter at jeg fikk spysmak i munnen av å høre kostnaden hos det lokale verkstedet. Er det noen som har jobbet på en slik bil før? Er jeg nødt til å skru av frontfangeren for å komme til skruene som holder fast lykta, ta ut lykta for så å bytte? Virker helt ekstremt klønete. Uansett. Tar gjerne i mot råd og erfaringer!

Fiks bilen og kjøp en som holder. VAG er kjent for å ramle fra hverandre.

Lenke til kommentar

Fiks bilen og kjøp en som holder. VAG er kjent for å ramle fra hverandre.

 

Hadde en Octavia 3 inne for noen uker siden som hadde gått 180.000km. Den var inne for hjullagerskifte, og bortsett fra det og bremser hadde den bilen kun vært inne for Service. Vi har hatt Taxikunder siden jeg starta i 2006, (og sikkert før det igjen) og som fortsetter å kjøpe bil hos oss fordi de er fornøyd, Biler som går bortimot 300.000 før de skifter de ut.

 

Det du kommer med er bare bullshit :)

 

Toyota står å skifter deler uten att kunden vet om det. (Har jobba med en tildigere Toyota Tekniker) Motorras på D4-D osv osv. Gresset er sjeldent grønnere på den andre siden.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du kommer med er anekdoter. Har møtt mange mekanikere men ingen tør snakke dritt om det merket de reparerer på. Og om du spør om en kjent feil på ett eller annet merke hos en forhandler er svaret alltid "Nei det har vi ALDRI hørt om!" til tross for at det er merkeverksted. Taxieiere kjøper skoda fordi de er billig. Det aller beste for taxieieren er Prius, den gir størst overskudd. Sjåføren vil alltid ha MB, men regnskapsføreren liker ikke den. Jeg snakket med en taxisjåfør som sa at hans 3 årig bilhold kostet mindre enn en kollegas Passat siden den bilen fikk han under halvparten for etter endt taxibruk enn hans E-klasse. Du finner løgnere over alt og alltid, men % er nok noe høyere for bilselgere og mekanikere. Merk mine ord: VAG er fantastisk middelmådig på det meste, og folk som kjøper det igjen og igjen til tross for store problemer bør virkelig tenke seg om, VAG fanboys forsvarer hva som helst. 11 millioner kunder bevisst svindlet. Dieselavgasser testet på aper. Toppsjefer som prøvde febrilsk i over 2 år å skjule det som alle på toppen visste var svindel. Audi CEO fengslet for vitnepåvirkelse før straffesak. Listen er lang, dette er bare et par små punkt. Hvis det jeg kommer med er bullshit, hva er da det du kommer med. Over og ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Litt artig hvordan du starter innlegget ditt med "det du kommer med er anekdoter" når resterende del av innlegget ditt er fullt av nettopp anekdoter. 

 

Bare tull at VAG er kjent for å ramle fra hverandre. De hadde en liten downperiode kvalitetsmessig på midten av 90-tallet, men det er nå over 20 år siden.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...