Gå til innhold

Hurtigruten bygger om skip til hybriddrift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hva som blir det syvende skipet som Hurtigruten skal bruke i anbudet og skal ikke dette bygges om? Det haster vell også å komme igang med byggingen av Havila sine 4 skip men har fått lite informasjon om disse foreløpig med unntak av noen enkle spesifikasjoner og prospektbilder.

Lenke til kommentar

Det tragiske er at Hurtigruten har "oppgradert" flere av skipene slik at de ligner kjøpesentre og salongene er kopi av IKEA-restauranter.

Alt av den flotte maritime kunsten, samt alt av innredning og gjenstander som kan forbindes med skip, sjø og hav, er kastet overbord. Resultatet er tragisk.

Jeg er så skuffet over ødeleggelsene at jeg ikke kommer til å sette mine ben ombord i noen av disse skipene.

Pinnestoler og plastbord. Fy og atter FY!

Jeg håper virkelig den kommende konkurrenten, Kystruten, vil innrede skipene som skip skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av disse skipene er for store til å gå på alternativt drivstoff. Lng tanker tar stor plass når skipene skal kunne kjøre langt og raskt. Mindre skip som tar turistene inn i fjordene som bruker lng er fullt mulig. Problemet er at skipene er litt av opplevelsen de har betalt for. De vil ligge i svømmebassenget å se snøkledde fjell og uberørte fjorder, spise gormemat og ha underholdning om kvelden.

 

Diesel motorer kan gjøres ganske miljøvenlige ved å kjøre dem kun på diesel. Da kan partikkelfilter brukes. Urea kan brukes for å fjerne nox gasser. Videre kan skrubbere gjøre eksosen enda renere.

 

Vi trenger et regelverk for å få skipene renere. Hittil er det kun i sårbare områder det er litt restrikjoner på nox og svovel.

 

Problemet er at slike regelverk må oppfattes som retferdige og ikke ramme vilkårlig. Tungolje er det restriksjoner på i alle fall de verste typene. Det er mye bedre på nye skip mens gamle ofte ikke har noen form for rensing. Disse skipene lever ofte svært lenge og det vil ta tid før vi er kvitt dem. Et kvote system der man må dokumentere sitt utslipp og betale en gitt pris basert på kg Nox ,partikler , svovel og sot ville presse vekk de verste skipene. Det krever politisk handling og at skips eier kartlegger sine utslipp nøyaktig. Pluss at det vil kreve en masse byråkrati. Når et skip skal seile inn til flom må dette avtales med norske myndigheter, utsipp beregnes avgift betales osv. Bare dette vil skremme bort endel skip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det her kunne dei krevd av cruiseskipa også; lng, batteri og landstraum. Mykje dyrere (10x?) for dei som går på tungolje og diesel og ligg og ryke ved kai.

 

Stortinget avgjør dette 26/4 - se Aftenposten igår! https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/7lgL58/SV-og-Ap-krever-at-Hurtigruten-og-cruisebatene-seiler-pa-strom-inn-norske-turistfjorder

 

Del artikkelen og hjelp til å få et positivt vedtak neste torsdag!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...