Gå til innhold

[Løst] Trenger råd vedr. dokumentavgift


Anbefalte innlegg

Hei forum, dette blir en god blanding av etisk dilemma og privatøkonomi, men håper noen kan komme med råd!

 

Jeg og min samboer har kjøpt bolig sammen. Selveier bolig, til 3.3 M og da er det omkostninger (dokumentavgift primært) på over 80 000 kr.

 

Det er slik at hun er medlåntaker, men hadde så og si ikke noe egenkapital, så dette har jeg stått for. I tillegg kommer dokumentavgiften som vi ikke får bakt inn i boliglån. Hun har ikke penger til å betale dette, men det har jeg. Jeg syntes det er kjipt å måtte spytte inn 80 000 når jeg mener fullt og holdent at omkostninger ved kjøp av bolig vi begge eier egentlig bør deles 50/50.

 

Jeg får litt hjelp da jeg eide bolig fra før, og etter å ha solgt denne har jeg penger til egenkapital, og dokumentavgift, men da er det ikke mye igjen.

 

Jeg tjener mest, har utbetalt ca. 10 000 kr mer per måned. Jeg betaler samtidig mest på felleskostnader og som regel alltid når vi er ute i samvær og spiser, kino osv. Det skal også sies at jeg har hatt lån og rente kostnader, hun har betalt meg 2000 kr. for å bo hos meg per måned til å dekke felles kostnader, uansett:

 

Er det noen måte å dele opp dokumentavgift på? Få inn i lån? Er evnt. det lurt? Jeg klarer ikke å si "Du skylder meg 40 000 kroner". Jeg vet det blir tøft for henne når hun plutselig får vesentlig høyere månedskostnader enn før. Samtidig syntes jeg det er litt kjipt å ta denne alene.

 

Hun er verdens snilleste, og ber jeg om 40 000 gir hun meg det, om hun så må leve på vann og brød - men er det fair?

 

Takker for tips og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo ut som om du i praksis har gitt bort halve boligen allerede om hun verken har dekket sin del av egenkapitalet eller dekker sin andel av boliglånet.

 

Tror dere bør bli enige i en eierbrøk som tilsvarer hva dere faktisk betaler. Om dere slår opp noen gang er det litt kjedelig for deg om hun blir sittende igjen med halve boligen uten å ha betalt sin halvpart av rentekostnadene engang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må dere gjøre det og bli enig om eierbrøk i boligen basert på at du har betalt all egenkapital og dokumentavgift.

Takk for svar, hvordan dette blir utregnet vet jeg ikke, men kan ta det med banken. Jeg eier vel 15 % nå. Hun eier 0 %, lånet eier vi 50/50. Til slutt vil vel jeg stå igjen med 65 %. Om vi hypotetisk sett bor der hele livet, er vel jeg pensjonist og de 40 000 er nok ikke så viktige lenger. Skulle vel ønske dette kunne blitt fordelt på noe kortere sikt.

Lenke til kommentar

 

Da må dere gjøre det og bli enig om eierbrøk i boligen basert på at du har betalt all egenkapital og dokumentavgift.

Takk for svar, hvordan dette blir utregnet vet jeg ikke, men kan ta det med banken. Jeg eier vel 15 % nå. Hun eier 0 %, lånet eier vi 50/50. Til slutt vil vel jeg stå igjen med 65 %. Om vi hypotetisk sett bor der hele livet, er vel jeg pensjonist og de 40 000 er nok ikke så viktige lenger. Skulle vel ønske dette kunne blitt fordelt på noe kortere sikt.

 

 

Bare fordi pengene er flyttet ifra din konto og inn i boliglånet så betyr det ikke at du eier 15%. Dette må tinglyses/avtales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra et annet perspektiv, når noen eier noe sammen er hovedregelen at de eier med like stor andel hver (se sameigelova § 2). Det er den som hevder at eierbrøken er en annen som må føre bevis for det, og det er ikke bevis nok å vise til pengeoverføringer. Betaling av dokumentavgift berettiger heller ikke økt eierbrøk i det hele tatt med mindre man har en avtale om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, skal sørge for å få dette tinglyst. Da oppsummerer jeg svar på problemstilling:

  • Siden jeg har betalt all egenkapital, er det stor fordel for meg å tinglyse/avtale eierbrøk av bolig
  • Egentlig ikke noen løsning på spørsmål om hvordan man kan dele dokumentavgift, denne må nok jeg betale, alternativt blir å avtale at jeg har krav på 40 000 kr ut fra boligens verdi når den selges, eller at min brøkdel øker fordi jeg har betalt dette

Om noen kloke hoder har flere forslag til nederste punkt, så tar jeg vel i mot.

Lenke til kommentar

Takk for svar, skal sørge for å få dette tinglyst. Da oppsummerer jeg svar på problemstilling:

  • Siden jeg har betalt all egenkapital, er det stor fordel for meg å tinglyse/avtale eierbrøk av bolig
  • Egentlig ikke noen løsning på spørsmål om hvordan man kan dele dokumentavgift, denne må nok jeg betale, alternativt blir å avtale at jeg har krav på 40 000 kr ut fra boligens verdi når den selges, eller at min brøkdel øker fordi jeg har betalt dette

Om noen kloke hoder har flere forslag til nederste punkt, så tar jeg vel i mot.

 

Viktig å tinglyse eierandel iforholdtil at du har betalt inn mer ja.

 

Du kan også låne hennes andel av felleskostnader og la henne nedbetale litt og litt i mnden. Her skriver dere ett gjeldsbrev. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for svar, skal sørge for å få dette tinglyst. Da oppsummerer jeg svar på problemstilling:

  • Siden jeg har betalt all egenkapital, er det stor fordel for meg å tinglyse/avtale eierbrøk av bolig
  • Egentlig ikke noen løsning på spørsmål om hvordan man kan dele dokumentavgift, denne må nok jeg betale, alternativt blir å avtale at jeg har krav på 40 000 kr ut fra boligens verdi når den selges, eller at min brøkdel øker fordi jeg har betalt dette

Om noen kloke hoder har flere forslag til nederste punkt, så tar jeg vel i mot.

 

Viktig å tinglyse eierandel iforholdtil at du har betalt inn mer ja.

 

Du kan også låne hennes andel av felleskostnader og la henne nedbetale litt og litt i mnden. Her skriver dere ett gjeldsbrev. 

 

Her snakker vi. Da skriver vi et gjeldsbrev, at hun "låner" 40 000 kr av meg, og disse nedbetales på sikt? Du mener ingen øvrige banklån forstår jeg deg rett?

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar, skal sørge for å få dette tinglyst. Da oppsummerer jeg svar på problemstilling:

  • Siden jeg har betalt all egenkapital, er det stor fordel for meg å tinglyse/avtale eierbrøk av bolig
  • Egentlig ikke noen løsning på spørsmål om hvordan man kan dele dokumentavgift, denne må nok jeg betale, alternativt blir å avtale at jeg har krav på 40 000 kr ut fra boligens verdi når den selges, eller at min brøkdel øker fordi jeg har betalt dette

Om noen kloke hoder har flere forslag til nederste punkt, så tar jeg vel i mot.

 

Viktig å tinglyse eierandel iforholdtil at du har betalt inn mer ja.

 

Du kan også låne hennes andel av felleskostnader og la henne nedbetale litt og litt i mnden. Her skriver dere ett gjeldsbrev. 

 

Her snakker vi. Da skriver vi et gjeldsbrev, at hun "låner" 40 000 kr av meg, og disse nedbetales på sikt? Du mener ingen øvrige banklån forstår jeg deg rett?

 

 

Stemmer - Du gir hun ett lån på hennes del av dokumentavgiften og lager ett gjeldsbrev på dette. Dere avtaler også selv om det skal være rentefritt eller ikke, og hvor mye som betales. Trenger ingen bank her.

 

Vil anbefale deg og ta 1 time hos advokat for å få både gjeldsbrev og fordeling av andel av bolig riktig. Skal dere være sammen for alltid er dette ikke noe problem - da nyter dere godt av ting sammen uansett. Blir det slutt har du sikret dine verdier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...