Gå til innhold

ADHD og Forsvaret.


norwilmik

Anbefalte innlegg

Forsvaret er tross alt nærmest nedlagt i forhold til hva det var så det kommer egentlig ikke noe overraskelse at de helst vil ha typiske A mennesker som er sykdomsfri.

 

Uansett, kan fortelle deg at det å være i forsvaret ikke nødvendigvis er noe positivt, ADHD eller ikke. Ønsker ikke å gå inn i detaljer men bare la oss si at det å straffe hele troppen fordi en ikke helt klarer å huske de huskereglene for observasjon i løpet av en noen minutter er ikke veien å gå. Det gjør ting bare værre, men slikt gjorde at jeg ikke helt kan fordra forsvaret i dag.

 

Apropos den linken; Husker vi hadde en i sanitetsbataljonen som hadde en lei tendens til å vingle og snu seg rundt mot sjanten med glocken, og virket forvirret fordi han hadde problemer med å høre hva som ble sagt med hørselsvernet på, og utgjorde sådan et sikkerhetsproblem for oss andre hver gang vi var på skytebanen, men jeg synes det er synd å skjære alle under en kam. For alt vi vet så var det ikke akkurat ADHD han hadde.

 

La det ligge og heller finn deg noe som gir deg noe i livet og som du kan vokse på. Nei, forsvaret er dessverre ikke for alle selv om vi strengt tatt kunne ha et større forsvar. Men hvis du absolutt vil inn så må du avgjøre om det å kjempe for det er verdt det.

 

Lykke til!

ADHD er ikke en sykdom, det er en Tilstand, forstås merr som en Nevrologisk Forstyrrelse som går an å vokse av seg.  

 

Ny forskning sier at dem som vokste det av seg kan for all del ikke ha å det i utgangspunktet. Barn kan vise en god del med ADHD symptomer, men kan faktisk ikke ha det.

 

Det er forsatt grusomt mye vi forsatt ikke vet om ADHD/ADD, som hvorfor det oppstår?

 

I tillegg til dette så har det vært en god del tilfeller i forsvaret hvor mange har blitt diagnostisert med ADHD i tjeneste. Dem ble ikke sparket ut, og det beviser på en måte mitt poeng hvorfor Personer med ADHD burde ha mulighet for tjeneste og utdanning i forsvaret.

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Forsvaret sine nettstider står det ihvertfall følgende:

 

Noen vokser av seg ADHD. Dersom du mener at du ikke lenger har ADHD, og ønsker deg inn i Forsvaret, må du for egen regning ta kontakt med en psykiater eller psykolog som har erfaring i å utrede og diagnostisere ADHD (gjerne nevropsykolog eller nevropsykiater, da disse er spesielt utdannet innen dette). Psykiateren/psykologen vil gjennom intervju og tester finne ut som kriteriene for ADHD-diagnosen fortsatt er oppfylt, dvs. om du fortsatt har diagnosen. Dersom det ikke lenger er holdepunkter for diagnosen, og du ikke bruker medisiner for ADHD, kan du kalles inn på lik linje med de som aldri har hatt diagnosen ADHD. (https://forsvaret.no/helsekrav)

 

Så det ser altså ut til at du må banke i bordet med en skriftlig sak fra en nevropsykolog eller psykiater. Så du får bare bite i deg "dårlig kundebehandling" som du opplevde med VPV, og igjen kontakte dem når du har noe skriftlig. Foreslår å gjøre dokumentene helt klart til avsending, og bare ringe VPV og høre om hvilken postboks du skal sende helseopplysninger. Ringer du dem, husker de deg garantert ikke, så det er bare å være kortfattet.

 

Det høres nå ut som du har en meningsfull jobb som gavner riket, så du må ikke bli lutrygget av et avslag fra Forsvaret.

 

Har både ringt dem, klagd, og sendt EPOST. Dokumentasjon er null problem å få, det har jeg. Han jeg pratet med i telefon knuste på en måte all håp. Jeg forstår at verden er urettferdig. Men, som sagt forsvaret sin ordning virker veldig galt sånn som det er per dags dato. Mange skal inn, mange skal ikke. Men, å utestenge noen på grunn av en diagnose/helseplage som en person ikke plages med lenger er ulovlig...

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

Forsvaret er ikke unikt med å ha restriksjoner for tjeneste. Det gjelder i mange yrker, spesielt yrker med en fysisk faktor eller sikkerhet.

 

Når man skal ha inn 7500 soldater i året og har ca 60000 å plukke av så må de ha noen kriterier for seleksjon og utvelgelse. Personell med medisinsk historikk er en av de kategoriene man kan bruke for å innsnevre mengden.

 

At det føles urettferdig skjønner jeg godt men sånn må det nok være. Det er en plikt men ikke en rettighet sånn så mangt annet i livet.

 

Mitt beste råd er å riste det av seg, tenke på hva man har lyst å gjøre og jobbe mot det. Det vil komme mange situasjoner i livet som du må håndtere på samme måte så her det bare å ta med seg de erfaringene du får her.

Det greit at dem bare tar inn så så mange. Men du må forstå at grunnlaget for jeg ikke blir innkalt er veldig feil. I USA diskriminerer dem ikke personer med ADHD/ADD. Der blir man faktisk sett på, og vurdert.

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

Jeg hadde ADHD og var medisinert hele barndommen/ungdom. Når NAV ba fastlege om helsepapirer ifra fastlege, skrev hun "pasient viser ingen symptomer på ADHD lengre" Mange som får diagnose ADHD mister tilstanden når de er ferdig med pubertet.

Når jeg skulle fornye sertifikat måtte jeg allikevel krysse av på at jeg  hadde ADHD når jeg gikk til lege for å få førerprøve attest. Dette blir et stempel man får på seg om man er "syk" eller ikke. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde ADHD og var medisinert hele barndommen/ungdom. Når NAV ba fastlege om helsepapirer ifra fastlege, skrev hun "pasient viser ingen symptomer på ADHD lengre" Mange som får diagnose ADHD mister tilstanden når de er ferdig med pubertet.

 

Når jeg skulle fornye sertifikat måtte jeg allikevel krysse av på at jeg  hadde ADHD når jeg gikk til lege for å få førerprøve attest. Dette blir et stempel man får på seg om man er "syk" eller ikke. 

Er det lenge siden?.

 

I så fall burde det ikke være problem lenger: http://adhdnorge.no/aktuelt/forerkort-og-adhd/

 

Bruker man Medisiner og har ADHD/ADD burde det ikke være et problem å få Førekort, har nemlig blitt mye lettere å få førekort hvis man har diagnosen.

 

Har du diagnosen ADHD/ADD,  vil førerkort vanligvis kunne utstedes for alle førerkortklasser

 

I tillegg til dette, hvis du har vokst av deg diagnosen trenger du ikke å krysse av ADHD på egenerklæringen. Nå spør dem bare om du har ADHD eller Ikke  :)

 

Her er egenerklæringen: https://www.vegvesen.no/_attachment/61124

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde ADHD og var medisinert hele barndommen/ungdom. Når NAV ba fastlege om helsepapirer ifra fastlege, skrev hun "pasient viser ingen symptomer på ADHD lengre" Mange som får diagnose ADHD mister tilstanden når de er ferdig med pubertet.

 

Når jeg skulle fornye sertifikat måtte jeg allikevel krysse av på at jeg  hadde ADHD når jeg gikk til lege for å få førerprøve attest. Dette blir et stempel man får på seg om man er "syk" eller ikke. 

Er det lenge siden?.

 

I så fall burde det ikke være problem lenger: http://adhdnorge.no/aktuelt/forerkort-og-adhd/

 

Bruker man Medisiner og har ADHD/ADD burde det ikke være et problem å få Førekort, har nemlig blitt mye lettere å få førekort hvis man har diagnosen.

 

I tillegg til dette, hvis du ikke har diagnosen trenger du ikke å krysse av ADHD på egenerklæringen. Nå spør dem bare om du har ADHD eller Ikke  :)

 

Her er egenerklæringen: https://www.vegvesen.no/_attachment/61124

 

Jeg fikk førerkort, så den delen gikk bra, men mener jeg ikke burde måtte krysse av at jeg har ADHD. 

 

Edit: var et annet skjema legen hadde, nye regler hjelper det ikke bare med egenerklæring. 

 

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde ADHD og var medisinert hele barndommen/ungdom. Når NAV ba fastlege om helsepapirer ifra fastlege, skrev hun "pasient viser ingen symptomer på ADHD lengre" Mange som får diagnose ADHD mister tilstanden når de er ferdig med pubertet.

 

Når jeg skulle fornye sertifikat måtte jeg allikevel krysse av på at jeg  hadde ADHD når jeg gikk til lege for å få førerprøve attest. Dette blir et stempel man får på seg om man er "syk" eller ikke. 

Er det lenge siden?.

 

I så fall burde det ikke være problem lenger: http://adhdnorge.no/aktuelt/forerkort-og-adhd/

 

Bruker man Medisiner og har ADHD/ADD burde det ikke være et problem å få Førekort, har nemlig blitt mye lettere å få førekort hvis man har diagnosen.

 

I tillegg til dette, hvis du ikke har diagnosen trenger du ikke å krysse av ADHD på egenerklæringen. Nå spør dem bare om du har ADHD eller Ikke  :)

 

Her er egenerklæringen: https://www.vegvesen.no/_attachment/61124

 

Jeg fikk førerkort, så den delen gikk bra, men mener jeg ikke burde måtte krysse av at jeg har ADHD. 

 

Edit: var et annet skjema legen hadde, nye regler hjelper det ikke bare med egenerklæring. 

 

 

Hmmm, kanskje du har rett på den delen. Mener også Legen har en annen versjon av den egen erklæring. Men som sagt, dem har i hvertfall begynt å være litt snillere på førekort banen da  :wee:

Lenke til kommentar

Det er forsatt grusomt mye vi forsatt ikke vet om ADHD/ADD, som hvorfor det oppstår?

Du skal være klar over at ADHD/ADD kun er et samlebegrep som brukes på bakgrunn av mange forskjellige overlappende symptomer, mange kunne like så gjerne vært bevis på mishandling for eksempel. Dessuten, vi vet veldig mye om dette, og det er en grunn til at mange spesialister mener det denne diagnosen blir overbrukt og er særdeles tynn i mange tilfeller.

 

Jeg vet ikke hvor du har det i fra dette med at personer med ADHD ikke blir diskriminert og blir vurdert/sett på i USA - det er ikke noe spesielt anderledes i USA annet enn at slike samle-diagnoser er blitt en epidemi der overmedisinering alltid er svaret. Men i USA så er man mer cannon fodder mens i Norge så satser man mer på spesialfelt. Og i Norge så blir man tatt hensyn til, spesielt i offentlig utdanning.

 

Og nei, hadde det faktisk vært en medfødt nevrologisk forstyrrelse så hadde man ikke vokst det av seg i den enkle forstand.

 

Det at de som ble diagnostisert med ADHD i forsvaret ikke ble kastet ut beviser ingenting. Det hadde de uansett ikke mulighet til å gjøre, det hadde i så fall vært diskriminering.

Lenke til kommentar

 

Det er forsatt grusomt mye vi forsatt ikke vet om ADHD/ADD, som hvorfor det oppstår?

Du skal være klar over at ADHD/ADD kun er et samlebegrep som brukes på bakgrunn av mange forskjellige overlappende symptomer, mange kunne like så gjerne vært bevis på mishandling for eksempel. Dessuten, vi vet veldig mye om dette, og det er en grunn til at mange spesialister mener det denne diagnosen blir overbrukt og er særdeles tynn i mange tilfeller.

 

Jeg vet ikke hvor du har det i fra dette med at personer med ADHD ikke blir diskriminert og blir vurdert/sett på i USA - det er ikke noe spesielt anderledes i USA annet enn at slike samle-diagnoser er blitt en epidemi der overmedisinering alltid er svaret. Men i USA så er man mer cannon fodder mens i Norge så satser man mer på spesialfelt. Og i Norge så blir man tatt hensyn til, spesielt i offentlig utdanning.

 

Og nei, hadde det faktisk vært en medfødt nevrologisk forstyrrelse så hadde man ikke vokst det av seg i den enkle forstand.

 

Det at de som ble diagnostisert med ADHD i forsvaret ikke ble kastet ut beviser ingenting. Det hadde de uansett ikke mulighet til å gjøre, det hadde i så fall vært diskriminering.

 

Angående hvor jeg vet at USA ikke diskriminerer så er det bare å Gjør et kjapt Google søk på om ADHD/ADD er tillat I Forsvaret demmes.

 

BTW, Det står på nettsiden under helsekrav på forsvaret om ADHD, dersom man gått gjennom en revurdering på Diagnosen kan du bli tilkalt inn på lik linje med andre. Det som jeg synes er litt snodig på, er at dem praktiserer det ikke sånn som dem sier.

 

Det har i tillegg vært prat om å innføre en rubrikk på egenerklæringen om å be om individuell vurdering på din plage/diagnose dette har ikke skjedd. 

 

Forsvaret har også sagt dette:

I henhold til Forsvarets retningslinjer skal alle søkere med diagnose ADD/ADHD ha en individuell vurdering mht. egnethet for tjeneste i Forsvaret.

 
Jeg ble diskvalifisert for noe jeg ikke plages med lenger, dette er å anse som diskriminering. Man kan jo kanskje si at på en måte så er 2018 det verste tidspunktet å klage om sånne her ting på siden forsvaret ned bemannes jo, og dem tar ikke inn så mange, rundt 7000-8000 per år?, og dem prøver å kalle inn så så mange Damer og Gutter.

 

Les her: http://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/2015/132185-forsvaret-diskriminerte-soker-med-adhd/

 

og

 

Les her: http://adhdnorge.no/voksen/hva-er-adhd/

https://no.wikipedia.org/wiki/ADHD_hos_voksne

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...