Gå til innhold

ADHD og Forsvaret.


norwilmik

Anbefalte innlegg

Hei, gikk ikke videre til sesjon 2 på grunn av at jeg krysset av Har eller har hatt ADHD under helsekrav. Dette gjorde at jeg ikke gikk videre til Sesjon 2 både på Vanlig Førstegangstjeneste, og på søknaden til Lærlingplass.

Dette grunnlaget gir forsvaret deg ingen mulighet til å klage på. 

 

Min problem stilling er at jeg ikke har diagnosen lenger, gikk gjennom en revurdering for flere år siden. Og, har vokst det av meg. Har vært i kontakt med Vernepliktsverket og en kar fortalte meg at jeg at jeg fikk blankt avslag på sesjon 2 på grunn av jeg krysset av ADHD. På læreplass mente han at jeg at jeg ikke gikk videre fordi jeg ikke hadde gode nok karakterer? Noe som jeg synes er ironisk med tanke på at Lærlingplass i forsvaret inkluderer Førstegangstjenesten.

 

Forklarte han at jeg kunne gi dem dokumentasjon på at jeg har gått gjennom en sånn revurdering, og ikke hadde brukt medisiner siden 12 år alderen (er nå 17) Funket fint uten dem.

 

I tillegg til dette spurte jeg om jeg ikke kan sende inn en dokumentasjon på at jeg ikke har det lenger, og få innkallelse til Sesjon 2, dette siden Sesjon 2 går året rundt. Og muligens senere bli tilkalt inn til Førstegangstjeneste etter jeg har gjort ferdig VGS. Og, trolig nok så fortallte han meg å styre unna. Han kunne ikke gjøre noe.

 

Jeg ble ikke sett på som en person her en gang. Ingen klage rett eller nokka. Ingen ny vurdering selv om jeg forklarte han situasjonen min. Ble nettop sagt til å fucke off, og ikke plage dem i grunn og bunn.

 

Hva mener der jeg burde gjøre her. Sitter her grusomt deprimert. ;(

 

 

https://forsvaret.no/karriere/krav/medisinske-krav Se under ADHD

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikkje dokumentasjon på at du ikkje lenger har ADHD?

 

Det er jo ikkje akkurat overraskande at forsvaret ikkje vil ha soldatar med ADHD i tjeneste.

Jo, dokumentasjon på at jeg ikke har ADHD lenger har jeg, men problemet er at Forsvaret/Vernepliktsverket ikke vil samarbeide med, dem orker jo ikke engang å se på meg. Jeg er jo sikkert bare et lite tall i systemet demmes...

 

MEN, det å utelate personer med ADHD/ADD fra Sesjon 2 er ikke riktig. De som ønsker seg inn burde få muligheten. ADHD er noe som burde være avgjørende på sesjon 2, det om du er egnet å tjenestegjøre med diagnosen eller ikke. Siden, her får du faktisk pratet med leger og sånt.

 

Hvis folk hadde vært i samme situasjon som dem med denne diagnosen har dem forstått hvor vondt dette egentlig føles, det å bli behandlet på denne måten.

 

I USA tillate dem personer med ADHD i Forsvaret demmes så lenge dem ikke har brukt medisiner på 1 års tid, og ikke viser noe betydelige symptomer lenger. Nemlig det å vokse seg av diagnosen.

 

I tillegg til dette får nemlig Personer med ADHD/ADD lov til å bli brannmann, ambulanse arbeider, pilot, bussjåfør, you name it!. Uten noe særlig bråk. 

 

Folk må jo forstå at man er jo bare et menneske. Ingen er perfekt. Så lenge man klare å gjøre jobben sin som soldat bra, så kjør på ikke sant?

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om dette avslaget gjør deg grusomt deprimert, så gjorde de rett i å avslå deg.

Du kan ikke sammenligne forsvaret i USA med det norske forsvaret.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa på sesjon at jeg hadde ADHD, de sendte med til Telemakebataljon. Dette var riktignok i 1999, Dem som har ADHD har fått dårligere rettigheter.

Faren min tjenestegjorde i forsvaret rundt den tid. ADHD hadde ikke vært et problem da. Har hørt om folk som ikke nevnte ADHD på sesjon 1/egenerklæringen, dem gikk ut som 18åring med Diagnosen.

 

Mange forstår ikke at det er store individuelle forskjeller fra person til person. Hell, har sett folk som har diagnosen som tror dem ikke klarer å vokse det av seg. 

 

Hvis man faktisk prøver å slutte med medisiner, ta et steg om gangen så klarer man det nok fint. Dette vet jeg sjøl fra erfaring. Men som sagt, alle er mennesker, og vi er alle forskjellige. Det som funker/funket for meg, funker kanskje ikke for deg. Så noen har bare godt av å bruke medisiner, vet om personer med ADHD som faktisk klarer seg mye bedre med medisner :)

 

Men det å utelukke personer sånn som forsvaret gjør i dag er bare ekkelt.

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

Jeg sa på sesjon at jeg hadde ADHD, de sendte med til Telemakebataljon. Dette var riktignok i 1999, Dem som har ADHD har fått dårligere rettigheter.

 

 

Blir sur når jeg ser hvordan forsvaret behandler unge folk som ønsker å bidra. Om jeg var deg ville jeg tatt kontakt med ADHD foreningen om råd. Vil tro de har sett lignende saker. 

Har faktisk tatt kontakt med ADHD Norge, håper til gud dem kan hjelpe meg. 

 

Har faktisk funnet et par saker om Diskriminering Angående saker der ADHD/ADD kommer inn i bildet.

 

- http://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/2015/132185-forsvaret-diskriminerte-soker-med-adhd/

 

https://www.nrk.no/troms/bjorn-vidar-har-kjort-lastebil-i-15-ar---plutselig-ble-han-fratatt-forerkortet-1.12820099

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

 

Jeg sa på sesjon at jeg hadde ADHD, de sendte med til Telemakebataljon. Dette var riktignok i 1999, Dem som har ADHD har fått dårligere rettigheter.

 

 

Blir sur når jeg ser hvordan forsvaret behandler unge folk som ønsker å bidra. Om jeg var deg ville jeg tatt kontakt med ADHD foreningen om råd. Vil tro de har sett lignende saker. 

Har faktisk tatt kontakt med ADHD Norge, håper til gud dem kan hjelpe meg. 

 

Har faktisk funnet et par saker om Diskriminering Angående saker der ADHD/ADD kommer inn i bildet.

 

- http://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/2015/132185-forsvaret-diskriminerte-soker-med-adhd/

 

https://www.nrk.no/troms/bjorn-vidar-har-kjort-lastebil-i-15-ar---plutselig-ble-han-fratatt-forerkortet-1.12820099

 

Synd mann. Håper de fikser det. Kankjse vi møttes i så fall, jeg kom med.

Endret av Dokinator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit å bli utelukket som følge av behovet/ikke nok plasser.

 

Forskjellen er at jeg stillte godt på den fysiske delen for eksempel men ble utelukket for noe jeg ikke har. Ble ikke vurdert eller sett på en gang..

 

At forsvaret utelukker personer med en diagnose dem ikke har eller plages med lenger er galt.

 

Jeg får ikke lov til å jobbe i forsvaret, eller ta utdanning. I forhold til en person som ikke har noe helse plager og ikke kom inn.

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

 

 

Jeg sa på sesjon at jeg hadde ADHD, de sendte med til Telemakebataljon. Dette var riktignok i 1999, Dem som har ADHD har fått dårligere rettigheter.

Blir sur når jeg ser hvordan forsvaret behandler unge folk som ønsker å bidra. Om jeg var deg ville jeg tatt kontakt med ADHD foreningen om råd. Vil tro de har sett lignende saker.

Har faktisk tatt kontakt med ADHD Norge, håper til gud dem kan hjelpe meg.

 

Har faktisk funnet et par saker om Diskriminering Angående saker der ADHD/ADD kommer inn i bildet.

 

- http://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/2015/132185-forsvaret-diskriminerte-soker-med-adhd/

 

- https://www.nrk.no/troms/bjorn-vidar-har-kjort-lastebil-i-15-ar---plutselig-ble-han-fratatt-forerkortet-1.12820099

Synd mann. Håper de fikser det. Kankjse vi møttes i så fall, jeg kom med.

Ja, håper det ☺

Lenke til kommentar

Forsvaret er ikke unikt med å ha restriksjoner for tjeneste. Det gjelder i mange yrker, spesielt yrker med en fysisk faktor eller sikkerhet.

 

Når man skal ha inn 7500 soldater i året og har ca 60000 å plukke av så må de ha noen kriterier for seleksjon og utvelgelse. Personell med medisinsk historikk er en av de kategoriene man kan bruke for å innsnevre mengden.

 

At det føles urettferdig skjønner jeg godt men sånn må det nok være. Det er en plikt men ikke en rettighet sånn så mangt annet i livet.

 

Mitt beste råd er å riste det av seg, tenke på hva man har lyst å gjøre og jobbe mot det. Det vil komme mange situasjoner i livet som du må håndtere på samme måte så her det bare å ta med seg de erfaringene du får her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Om dette avslaget gjør deg grusomt deprimert, så gjorde de rett i å avslå deg.

Du kan ikke sammenligne forsvaret i USA med det norske forsvaret.

 

Håper en dag du vil bli Soldat, og har ADHD...

Og, for din informasjon... Jeg får faktisk lov til å kjøre utrykning, dette siden jeg tilfredsstiller Kravene til Førekort Klasse D. SÅ, jeg får lov til å bli ambulanse arbeider/Politi men jeg får ikke lov til å bli Soldat? Ironisk ikke sant?

 

Tror nok Ambulansen kommer borti mye verre ting daglig i forhold til en HVA en daglig ungdom i Forsvaret gjør, dette hvis man ser bort i fra å dra ut i krig. Dette vet jeg fordi jeg jobber nemlig mot å bli ambulanse arbeider. + Jeg har hospitert hos en Stasjon.

 

Tror nok jeg kunne blitt en jævlig flink Medic i forsvaret. Men, nå er kanskje denne drømmen knust ;(

 

BTW, Folk vet ikke shit om hva ADHD/ADD er, gjør litt research først

 

Jeg har vært i førstegangstjeneste og jeg har vært i krigsområde, men ikke i direkte krigshandlinger, så om du blir deprimert av et avslag, så vet jeg at du ikke har det som trengs for å være i felten. Og det har ingenting med en eventual tidligere diagnose å gjøre, men det har med din psykiske styrke i dag å gjøre. Så en gjetning fra min side er at det var ikke pga. ADHD at du ikke fikk komme deg videre, men andre ting.

 

Forsvaret er ikke der for deg. Det er du som er der for forsvaret.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

På Forsvaret sine nettstider står det ihvertfall følgende:

Noen vokser av seg ADHD. Dersom du mener at du ikke lenger har ADHD, og ønsker deg inn i Forsvaret, må du for egen regning ta kontakt med en psykiater eller psykolog som har erfaring i å utrede og diagnostisere ADHD (gjerne nevropsykolog eller nevropsykiater, da disse er spesielt utdannet innen dette). Psykiateren/psykologen vil gjennom intervju og tester finne ut som kriteriene for ADHD-diagnosen fortsatt er oppfylt, dvs. om du fortsatt har diagnosen. Dersom det ikke lenger er holdepunkter for diagnosen, og du ikke bruker medisiner for ADHD, kan du kalles inn på lik linje med de som aldri har hatt diagnosen ADHD. (https://forsvaret.no/helsekrav)

Så det ser altså ut til at du må banke i bordet med en skriftlig sak fra en nevropsykolog eller psykiater. Så du får bare bite i deg "dårlig kundebehandling" som du opplevde med VPV, og igjen kontakte dem når du har noe skriftlig. Foreslår å gjøre dokumentene helt klart til avsending, og bare ringe VPV og høre om hvilken postboks du skal sende helseopplysninger. Ringer du dem, husker de deg garantert ikke, så det er bare å være kortfattet.

Det høres nå ut som du har en meningsfull jobb som gavner riket, så du må ikke bli lutrygget av et avslag fra Forsvaret.

 

Lenke til kommentar

Forsvaret er tross alt nærmest nedlagt i forhold til hva det var så det kommer egentlig ikke noe overraskelse at de helst vil ha typiske A mennesker som er sykdomsfri.

 

Uansett, kan fortelle deg at det å være i forsvaret ikke nødvendigvis er noe positivt, ADHD eller ikke. Ønsker ikke å gå inn i detaljer men bare la oss si at det å straffe hele troppen fordi en ikke helt klarer å huske de huskereglene for observasjon i løpet av en noen minutter er ikke veien å gå. Det gjør ting bare værre, men slikt gjorde at jeg ikke helt kan fordra forsvaret i dag.

 

Apropos den linken; Husker vi hadde en i sanitetsbataljonen som hadde en lei tendens til å vingle og snu seg rundt mot sjanten med glocken, og virket forvirret fordi han hadde problemer med å høre hva som ble sagt med hørselsvernet på, og utgjorde sådan et sikkerhetsproblem for oss andre hver gang vi var på skytebanen, men jeg synes det er synd å skjære alle under en kam. For alt vi vet så var det ikke akkurat ADHD han hadde.

 

La det ligge og heller finn deg noe som gir deg noe i livet og som du kan vokse på. Nei, forsvaret er dessverre ikke for alle selv om vi strengt tatt kunne ha et større forsvar. Men hvis du absolutt vil inn så må du avgjøre om det å kjempe for det er verdt det.

 

Lykke til!

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om dette avslaget gjør deg grusomt deprimert, så gjorde de rett i å avslå deg.

Du kan ikke sammenligne forsvaret i USA med det norske forsvaret.

 

Håper en dag du vil bli Soldat, og har ADHD...

Og, for din informasjon... Jeg får faktisk lov til å kjøre utrykning, dette siden jeg tilfredsstiller Kravene til Førekort Klasse D. SÅ, jeg får lov til å bli ambulanse arbeider/Politi men jeg får ikke lov til å bli Soldat? Ironisk ikke sant?

 

Tror nok Ambulansen kommer borti mye verre ting daglig i forhold til en HVA en daglig ungdom i Forsvaret gjør, dette hvis man ser bort i fra å dra ut i krig. Dette vet jeg fordi jeg jobber nemlig mot å bli ambulanse arbeider. + Jeg har hospitert hos en Stasjon.

 

Tror nok jeg kunne blitt en jævlig flink Medic i forsvaret. Men, nå er kanskje denne drømmen knust ;(

 

BTW, Folk vet ikke shit om hva ADHD/ADD er, gjør litt research først

 

Jeg har vært i førstegangstjeneste og jeg har vært i krigsområde, men ikke i direkte krigshandlinger, så om du blir deprimert av et avslag, så vet jeg at du ikke har det som trengs for å være i felten. Og det har ingenting med en eventual tidligere diagnose å gjøre, men det har med din psykiske styrke i dag å gjøre. Så en gjetning fra min side er at det var ikke pga. ADHD at du ikke fikk komme deg videre, men andre ting.

 

Forsvaret er ikke der for deg. Det er du som er der for forsvaret.

 

Snakker om amerikansk hjernevasking...

 

Var vel George Carlin som sa noe som; war is rich old men protecting their wealth by sending lower-class men off to die"  ;) 

Lenke til kommentar

 

 

Om dette avslaget gjør deg grusomt deprimert, så gjorde de rett i å avslå deg.

Du kan ikke sammenligne forsvaret i USA med det norske forsvaret.

Håper en dag du vil bli Soldat, og har ADHD...

Og, for din informasjon... Jeg får faktisk lov til å kjøre utrykning, dette siden jeg tilfredsstiller Kravene til Førekort Klasse D. SÅ, jeg får lov til å bli ambulanse arbeider/Politi men jeg får ikke lov til å bli Soldat? Ironisk ikke sant?

 

Tror nok Ambulansen kommer borti mye verre ting daglig i forhold til en HVA en daglig ungdom i Forsvaret gjør, dette hvis man ser bort i fra å dra ut i krig. Dette vet jeg fordi jeg jobber nemlig mot å bli ambulanse arbeider. + Jeg har hospitert hos en Stasjon.

 

Tror nok jeg kunne blitt en jævlig flink Medic i forsvaret. Men, nå er kanskje denne drømmen knust ;(

 

BTW, Folk vet ikke shit om hva ADHD/ADD er, gjør litt research først

Jeg har vært i førstegangstjeneste og jeg har vært i krigsområde, men ikke i direkte krigshandlinger, så om du blir deprimert av et avslag, så vet jeg at du ikke har det som trengs for å være i felten. Og det har ingenting med en eventual tidligere diagnose å gjøre, men det har med din psykiske styrke i dag å gjøre. Så en gjetning fra min side er at det var ikke pga. ADHD at du ikke fikk komme deg videre, men andre ting.

 

Forsvaret er ikke der for deg. Det er du som er der for forsvaret.

Tror faktisk du mangler erfaring sjøl. Det er nesten som å søke på en jobb som jeg ikke får. Såklart blir man deprimert av det.

 

Det jeg opplever er diskriminering. Såklart jeg blir deprimert. Hvis du mener jeg ikke har den rette mentaliteten, da forstår du ikke at mange tenker på forsvaret i flere år, og har det som en drøm. Man blir knust skjønner du. Ærlig talt tror jeg du spesielt ikke hører til i forsvaret med den tanke måten. Ka får deg til å tro at jeg ikke har rette psykisk styrke for å tjeneste gjøre?. Du har sikkert vært i en krigssone. Men det gir deg ingen rett til å be andre om å gi opp og si til meg at jeg har ikke rette psykiske styrke. Ka gjør deg bedre en alle andre? Høres virkelig ut som du ikke setter pris på at du fikk tjenestegjøre i det hele tatt. Jeg skulle gjerne bli født når FORSVARET ikke brydde seg om ADHD. Det er mange som har vært i førstegangstjenesten og fått diagnosen i ettertid, så dette går litt imot det folk sier om at ADHD personer ikke funker i forsvaret... Da har vel dem heller ikke rette psykiske styrke til å være der??? Håper du kanskje får en unge som har ADHD, og vil inn i forsvaret.

Endret av MrRockyM8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...