Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tentamen hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha tentamen imåren. Vi fikk temaet "sult". Det temaet hadde de på eksamen i 2014, mener jeg på. Jeg vett en oppgave vi får og trenger litt hjelp. Jeg skal skrive en argumenterene teskt der problemløsingen er:

Hva skjer om mange ungdommer fortsetter i et spor der «meg selv, mitt og mine behov» står i sentrum hvordan vil samfunnet da bli?

Håper noen kan hjelpe meg med noen punkt og hvordan jeg kan bygge opp teksten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket fag, hvilket skoleår og antall ord som skal skrives er kanskje grei tilleggsinformasjon.

 

Sult handler om flere ting. På den ene siden er det et spørsmål om det lages nok mat i forhold til befolkningens størrelse. Den andre siden er om det er god nok logistikk til å fordele maten til befolkningen slik at underernæring ikke forekommer.  Det kan da spille inn på hvordan et samfunn er organisert (politikk og samfunn) og om samfunnet bedriver omfordeling av rikdom (skattlegging). Videre om det er eksterne faktorer som spiller inn positivt/negativt på sult f.eks en handelsblokade (Yemen), krig, osv. 

 

Jeg ville startet med å definere hva som menes med "sult". Det setter tonen for hvordan du tar for deg samfunnsdelen av temaet. 

 

 

 

Hva skjer om mange ungdommer fortsetter i et spor der «meg selv, mitt og mine behov» står i sentrum hvordan vil samfunnet da bli? 

Denne biten er jeg mer i tvil med. Rent teknisk blir det det samme eller mer av det samme hvis neste generasjon fortsetter med samme kapitalistiske selvsentrerte fremferd. Dette vil i utgangspunktet kunne fortsette i mer enn en generasjon (ref. ungdom) uten at det går alvorlig galt.

 

Det er ingenting som skal tyde på sammenbrudd i en slik tilnærming med mindre man pensles inn på klima og globaloppvarming. Det vil da kunne argumenteres med økt fare for sult, krig, økte matpriser, lavere matproduksjon og så videre.

 

Hvis du har et globalt perspektiv så er svaret at på sikt vil det medføre mer sult, lidelse og død blant verdens fattige befolkning. 

 

Har du definert samfunnet snevert med fokus på AS Norge vil konklusjonen være at i rike land som Norge vil det kun merkes med en høyere andel av inntekt som vil gå til mat. Norsk matproduksjon vil også sannsynligvis øke grunnet varmere forhold.

 

Det som er ovenfor er kun betraktninger som ikke tar høyde for rollen etikk og moral skal ha i hvilke valg en tar. Hvis etikk og moral skal være en del av ligningen blir spørsmålet: Hvor mye av vår eksisterende velferd og fremtidige velferdsøkning skal vi avse til de som har mindre velferd enn oss.  Det er kanskje en viktig del av oppgaven din.

 

Jeg ville startet med definere sult, så ta for seg samfunnsbiten, for så og avslutte med etiske/moralske betraktninger. Jeg vil tro, med bakgrunn i "meg selv, mitt og mine behov" at slike betraktninger vil være viktige.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...