Gå til innhold

Fjerner forbudet mot små elektriske kjøretøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste som i mine øyne skurrer litt er at det da er lov med "dingser" som kan kjøre 20 km/t av seg selv, uten at de har bremser eller lys. Samtidig som det sies de skal "sidestilles med sykler". Elektriske sykler har meg bekjent kun lov å sykle 6 km/t på egen hånd. Går de 7 km/t er det påkrevd med registrering, førerkort, forsikring og hjelm......

 

Elsykkel har max motor kraft assistanse opptil 25KM/h, ikke 6, som du skriver. :)

Lenke til kommentar

 

Det eneste som i mine øyne skurrer litt er at det da er lov med "dingser" som kan kjøre 20 km/t av seg selv, uten at de har bremser eller lys. Samtidig som det sies de skal "sidestilles med sykler". Elektriske sykler har meg bekjent kun lov å sykle 6 km/t på egen hånd. Går de 7 km/t er det påkrevd med registrering, førerkort, forsikring og hjelm......

Elsykkel har max motor kraft assistanse opptil 25KM/h, ikke 6, som du skriver. :)

 

Da må du trå. Maks 6 km/t uten å trå.

Lenke til kommentar

 

 

Det eneste som i mine øyne skurrer litt er at det da er lov med "dingser" som kan kjøre 20 km/t av seg selv, uten at de har bremser eller lys. Samtidig som det sies de skal "sidestilles med sykler". Elektriske sykler har meg bekjent kun lov å sykle 6 km/t på egen hånd. Går de 7 km/t er det påkrevd med registrering, førerkort, forsikring og hjelm......

Elsykkel har max motor kraft assistanse opptil 25KM/h, ikke 6, som du skriver. :)

 

Da må du trå. Maks 6 km/t uten å trå.

På sykler med bakmontert og forhjulsmontert motor må du bare ha pedalene i gang, med krankmotor så justeres kraften etter hva den er stilt inn på og hvor hardt du tråkker. Så jeg vil si av erfaring, at du så og si ikke må trå nevneverdig med mindre det er krankmotor.

 

Men mtp på poenget, ja litt rart det er "sidestilt" med elsykkel. Poenget med begrensningen på El sykkel er jo at hvis den kjører uten at man trenger å trå så er den i El scooter kategorien med endel strengere regler.. Men igjen kan være enorm forskjell på vekten mellom en El sykkel og et brett. Personen på derimot kan bli veldig tung og er jo litt mer å holde seg fast i på sykkel ved hard bremsing i 20km/t, men jeg tror folk flest er årvåkenhet når man beveger seg så fort blant folk.. :)

Lenke til kommentar

Det eneste som i mine øyne skurrer litt er at det da er lov med "dingser" som kan kjøre 20 km/t av seg selv, uten at de har bremser eller lys. Samtidig som det sies de skal "sidestilles med sykler". Elektriske sykler har meg bekjent kun lov å sykle 6 km/t på egen hånd. Går de 7 km/t er det påkrevd med registrering, førerkort, forsikring og hjelm......

 

Det blir epler og pærer. Sykler har lov til å bevege seg betydelig raskere enn 20km/t. De kan gå så fort som beina dine eller tyngdekraften klarer å presse dem. Så at de får andre retningslinjer er naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

OMG så mange drittunger som skal til skolen på sykkel om morgenen. I motsatt retning av meg. Men de ser kun to meter foran seg og ligger i flokk over hele bredden på gang og sykkelveiene så da virrer de fra venstre til høyre side og de på høyre virrer over til venstre, jeg har derfor sluttet å sykle på gang og sykkelvei der dette kan unngås.

Skulle ønske det fantes et fremkomstmiddel som ikke krevde førerkort men lot meg sitte og kjøre i 20 km/t og som hadde nok kraft i motorene til å drive meg oppover en bakke. Nå må jeg tråkke hele vekten min selv... :(

Lenke til kommentar

OMG så mange drittunger som skal til skolen på sykkel om morgenen. I motsatt retning av meg. Men de ser kun to meter foran seg og ligger i flokk over hele bredden på gang og sykkelveiene så da virrer de fra venstre til høyre side og de på høyre virrer over til venstre, jeg har derfor sluttet å sykle på gang og sykkelvei der dette kan unngås.

Skulle ønske det fantes et fremkomstmiddel som ikke krevde førerkort men lot meg sitte og kjøre i 20 km/t og som hadde nok kraft i motorene til å drive meg oppover en bakke. Nå må jeg tråkke hele vekten min selv... :(

 

Du kan kjøpe deg en elektrisk sparesykkel med 2000W motor, den drar deg lett opp bakken i 20km/t. Bare send mail og be de sperre scooteren til 20 siden de med 2000W har krefter til og gå mye fortere. 

Endret av markula78
Lenke til kommentar

Så da kan man demontere pedalene på en sykkel. Montere motorkraft opp til 2000W siden el sparkesykkel skal likestilles med Segway(2x 1000W per hjul).

nei, har ikke lov å ha sete å sitte på iflg. disse reglene for "små elektriske kjøretøy" (du kan selvsagt fjerne setet, men vil tippe det blir jævla slitsomt å stå på sykkel i lengden)  :grin2:

 

Disse reglene (om sete) "avslører" på en måte at de er livredde for at det liksom skal bli for bekvemt og morsomt.

Lenke til kommentar

Det er egentlig synd at reglene er så firkantet tiltross for at man nå angivelig skulle løsne litt på snippen.

 

For personer som er eldre enn små barn, kunne eks. en slik være praktisk, med både sete og handlekurv:

 

8Nz7Jri.png

 

men den er altså ikke lovlig i Norge.

 

Det er forøvrig heller ikke disse (fra Prisguiden)

https://prisguiden.no/produkt/viron-elektrisk-sparkesykkel-1000w-242580

https://prisguiden.no/produkt/evo-elektrisk-sparkesykkel-300w-264361

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...