Gå til innhold

Gruppeeksamen


ronron25

Anbefalte innlegg

Er i en situasjon hvor vi har gruppeeksamen og en av medlemmene har gjort svært lite og vi har derfor stengt medlemmet ute, det vil si at medlemmet ikke har fått tilgang på resten av gruppas arbeid og kan derfor ikke levere eksamen. Hva kan konsekvensene bli om vi gjennomfører dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ta dette med emneansvarlig heller enn å leke sjef? Nå risikerer dere jo selv å stryke på eksamen.

Leke sjef? Gruppearbeid innebærer at to-tre jobber ræva av seg, mens andre kan slippe unna med å gjøre nesten ingenting?

Hvorfor mener du at vi andre kan komme til å stryke?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Enig med Vannlinjen. Syns dere først skal informere emneansvarlig/lærer... Men for all del, støtter jo at dere skal få ha arbeidet deres for dere selv. Bare rimelig når vedkommede ikke bidrar.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i en tilsvarende posisjon hvor fagansvarlig og gruppen gikk gjennom flere møter og diskuterte forholdene. Til slutt valgte emneansvarlig å trekke personen som ikke møtte opp/jobbet med eksamen ut av gruppen. Vi fikk klar beskjed om at dette ikke var opp til oss. 

 

Faktisk, så tror jeg ikke dere har lov til å kaste ut enkeltpersoner fra en gruppe fordi dette i praksis betyr at dere hindrer dem i å gjennomføre eksamen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært i en tilsvarende posisjon hvor fagansvarlig og gruppen gikk gjennom flere møter og diskuterte forholdene. Til slutt valgte emneansvarlig å trekke personen som ikke møtte opp/jobbet med eksamen ut av gruppen. Vi fikk klar beskjed om at dette ikke var opp til oss. 

 

Faktisk, så tror jeg ikke dere har lov til å kaste ut enkeltpersoner fra en gruppe fordi dette i praksis betyr at dere hindrer dem i å gjennomføre eksamen. 

Han fikk sin eksamen til tross for å ha bidratt med svært lite, dvs. om vi andre i gruppa hadde bidratt med like lite så hadde vi strøket.

Gruppeeksamen er helt håpløst siden noen kan spekulere i at andre gjør jobben for dem. Tror ikke jeg har vært i en gruppe ennå hvor alle har bidratt.....alltid er det en som snylter på andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ta dette gjennom skulen.

 

Husk at ein del av gruppeeksamenen er om dere er i stand til å jobbe i gruppe.

Om dere leverer ein gruppeeksamen utan signatur frå alle i gruppa, so kan dere rett og slett risikere stryk på bakgrunn av at dere ikkje har løyst oppgåva på rett måte.

Litt på samme måte som dersom dere alle hadde jobba individuelt og ikkje i gruppe.

Lenke til kommentar

 

Jeg har vært i en tilsvarende posisjon hvor fagansvarlig og gruppen gikk gjennom flere møter og diskuterte forholdene. Til slutt valgte emneansvarlig å trekke personen som ikke møtte opp/jobbet med eksamen ut av gruppen. Vi fikk klar beskjed om at dette ikke var opp til oss. 

 

Faktisk, så tror jeg ikke dere har lov til å kaste ut enkeltpersoner fra en gruppe fordi dette i praksis betyr at dere hindrer dem i å gjennomføre eksamen. 

Han fikk sin eksamen til tross for å ha bidratt med svært lite, dvs. om vi andre i gruppa hadde bidratt med like lite så hadde vi strøket.

Gruppeeksamen er helt håpløst siden noen kan spekulere i at andre gjør jobben for dem. Tror ikke jeg har vært i en gruppe ennå hvor alle har bidratt.....alltid er det en som snylter på andre.

 

Det er kjipt å høre og unnasluntrere er ekstremt kjipt i gruppearbeid. Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din og hvor den kommer fra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ta dette gjennom skulen.

 

Husk at ein del av gruppeeksamenen er om dere er i stand til å jobbe i gruppe.

Om dere leverer ein gruppeeksamen utan signatur frå alle i gruppa, so kan dere rett og slett risikere stryk på bakgrunn av at dere ikkje har løyst oppgåva på rett måte.

Litt på samme måte som dersom dere alle hadde jobba individuelt og ikkje i gruppe.

For de som ikke gjør noe i et gruppesamarbeid så burde det være en konsekvens. Jeg kjenner til en som var på gruppe med fem personer og bare en gjorde noe. Hun måtte gjøre alt arbeidet selv og det er ikke rimelig og det det kan ikke forsvares. Jeg forstår det med at man skal lære seg å arbeide i gruppe, siden det er det man ofte gjør i arbeidslivet, men det spørs om de som ikke gjør noe lærer noe, når det ikke får konsekvenser?

Lenke til kommentar

 

Du må ta dette gjennom skulen.

 

Husk at ein del av gruppeeksamenen er om dere er i stand til å jobbe i gruppe.

Om dere leverer ein gruppeeksamen utan signatur frå alle i gruppa, so kan dere rett og slett risikere stryk på bakgrunn av at dere ikkje har løyst oppgåva på rett måte.

Litt på samme måte som dersom dere alle hadde jobba individuelt og ikkje i gruppe.

For de som ikke gjør noe i et gruppesamarbeid så burde det være en konsekvens. Jeg kjenner til en som var på gruppe med fem personer og bare en gjorde noe. Hun måtte gjøre alt arbeidet selv og det er ikke rimelig og det det kan ikke forsvares. Jeg forstår det med at man skal lære seg å arbeide i gruppe, siden det er det man ofte gjør i arbeidslivet, men det spørs om de som ikke gjør noe lærer noe, når det ikke får konsekvenser?

Er enig i det.

Men når gruppearbeid er ein del av eksamenen so må ein ta dette gjennom systemet til skulen for å være heilt sikker på å ikkje sjølv få problem.

Lenke til kommentar

Er i en situasjon hvor vi har gruppeeksamen og en av medlemmene har gjort svært lite og vi har derfor stengt medlemmet ute, det vil si at medlemmet ikke har fått tilgang på resten av gruppas arbeid og kan derfor ikke levere eksamen. Hva kan konsekvensene bli om vi gjennomfører dette? 

Noen er skoleflinke og jobber mye, andre bryr seg ikke om skole, er det gruppearbeid havner de fort sammen. Det er naturlig og du kan egentlig ikke irritere deg over personen, han valgte ikke å komme i gruppe med ''de skoleflinke''

 

Jeg håper virkelig dere tok en ordentlig prat med personen, og evt kunne kunne tilbudt han til å bidra mer, eller bli enige om å høre med lærer om mulighetene for individuelle karakterer. Hvis dere bare baksnakka personen litt også ''blokka'' han ute fra arbeidet er det ganske barnslig håndtering

Lenke til kommentar

Hos oss har vi mye gruppearbeid. Vi har fått streng beskjed om å føre fraværsliste og liste over arbeidsoppgaver. Dette for å trene oss til å jobbe i team. Det funker godt, og vet om grupper som har tatt kontakt med emneansvarlige og de har sett listene, noe som har ført til at vedkommende måtte gjøre oppgaven selvstendig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...