Gå til innhold

Ny 65" 15k budsjett


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger råd ang 3 forskjellige 65" som vurderes.

 

TV'n kommer til å brukes mest til Fotball/sport, Netflix, vanlig tv og spill (ps4,ikke pro).

 

Leser tester opp og ned i mente og har vært innom både Power og Elkjøp flere ganger, selger hos Power anbefaler LG og mener den er overlegent best å se fotball på, og selger hos Elkjøp mener at Samsung er best, blir ikke noe klokere av at jeg leser på forskjellige forum at Sony er noe av det bedre, ingen av selgerne har anbefalt denne.

 

1.  Samsung UE65MU8005 kampanjepris hos Elkjøp til 14990.-

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE65MU8005XXC/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65mu8005

 

2. Sony KD65XE9005 kampanjepris hos Power til 14990.- 

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/sony-65-4k-uhd-led-tv-kd65xe9005baep/p-520109/

 

3. LG 65SJ850V priset til 17195.- men denne kunne lokale Power selge for ca 15000.-

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/65SJ850V/lg-65-4k-super-uhd-led-smart-tv-65sj850v

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg trenger råd ang 3 forskjellige 65" som vurderes.

 

TV'n kommer til å brukes mest til Fotball/sport, Netflix, vanlig tv og spill (ps4,ikke pro).

 

Leser tester opp og ned i mente og har vært innom både Power og Elkjøp flere ganger, selger hos Power anbefaler LG og mener den er overlegent best å se fotball på, og selger hos Elkjøp mener at Samsung er best, blir ikke noe klokere av at jeg leser på forskjellige forum at Sony er noe av det bedre, ingen av selgerne har anbefalt denne.

 

1.  Samsung UE65MU8005 kampanjepris hos Elkjøp til 14990.-

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE65MU8005XXC/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65mu8005

 

2. Sony KD65XE9005 kampanjepris hos Power til 14990.- 

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/sony-65-4k-uhd-led-tv-kd65xe9005baep/p-520109/

 

3. LG 65SJ850V priset til 17195.- men denne kunne lokale Power selge for ca 15000.-

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/65SJ850V/lg-65-4k-super-uhd-led-smart-tv-65sj850v

 

 

Gå for denne på Netonnet https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/tv/63ogstorre/sony-kd65xe9305baep/1002496.11454/

 

Det er en Sony men hakket bedre enn KD65X90 og du får Dolby Vision I tillegg. Denne lå i området 30-35K når den var ny i fjor.  Glimrende modell og så benytter du bare en AppleTV for "smart-funksjonalitet".

 

Jeg har LG-en selv (ikke den du linker til men fjorårets modell).  Er bare delvis fornøyd.  Gjelder særlig mørke scener som blir delvis ødelagt dersom du har på teksting.   Modellene fra Samsung og Sony har ekte 10 bits panel men LG-en har emulert 10 bits (8 bits + FRC).

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Da er KD65XE9305 bestilt fra netonnet, så nå er det bare å glede seg.

Denne serien sliter med blåskjær på sort var helt borte fra meg i tidligere post har vurdert flere også returnert to.. Ser du en film med sort kant oppe og nede synes det veldig godt. Se testen jeg legger ved. 3.52 ut i video ser du dette. Jeg slo den fra meg grunnet det og gikk for Oled som da var på tilbud.

 

Lenke til kommentar

 

Takk for hjelpen.

Da er KD65XE9305 bestilt fra netonnet, så nå er det bare å glede seg.

 

Denne serien sliter med blåskjær på sort var helt borte fra meg i tidligere post har vurdert flere også returnert to.. Ser du en film med sort kant oppe og nede synes det veldig godt. Se testen jeg legger ved. 3.52 ut i video ser du dette. Jeg slo den fra meg grunnet det og gikk for Oled som da var på tilbud.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mBD9ivZPvPc&t=18s

Du ser samme type effekt på LG på filmer/serier med HDR. I scener med mørke partier, som grenser mot avgrensede lyse partier, blir deler av det mørke grått. Tror bare dette bare kan unngås med OLED skjermer.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for hjelpen.

Da er KD65XE9305 bestilt fra netonnet, så nå er det bare å glede seg.

Denne serien sliter med blåskjær på sort var helt borte fra meg i tidligere post har vurdert flere også returnert to.. Ser du en film med sort kant oppe og nede synes det veldig godt. Se testen jeg legger ved. 3.52 ut i video ser du dette. Jeg slo den fra meg grunnet det og gikk for Oled som da var på tilbud.

 

Du ser samme type effekt på LG på filmer/serier med HDR. I scener med mørke partier, som grenser mot avgrensede lyse partier, blir deler av det mørke grått. Tror bare dette bare kan unngås med OLED skjermer.

 

Vet ikke hvor mange tester jeg har sett men det problemet er ikke kjent på noen tester jeg har sett dette er spesifisert på Sony med opplysning nede og oppe. Dette grunnes også hvorfor Sony 9005 ikke har samme problem da lyskildene er på sidene.. Philips har ikke problemet heller ikke Samsung Qled og fra 7000 serie og oppover. Rimelige tver vet jeg ikke da jeg ikke har vært int i de. I den høyere prisklasse er dette kun et problem på Sony.

 

NB- Vi snakker blått ikke grått det gjelder skjermer med dårlig sortnivå da blir sort grått...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

 

 

Fra https://www.avforums.com/threads/sony-xe90-vs-xe93.2150268/

 

 

There is more vertical blooming on the XE93 than the XE90 but the local dimming overall is better on the XE93, despite being an edge lit model. Whilst the XE90 won't have vertical blooming (its lights are behind) it will have worse blooming in general due to less zones behind the tv.

That is because A. despite being edge lit, the XE93 has the most impressive local dimming from an edge lit TV to date. B despite being direct lit, the XE90 has relatively poor local dimming.

 

So yes, at only £150 more the XE93 is worth it, particularly when you also get higher peak brightness, a more powerful SoC and Dolby Vision support. Not to mention a slimmer design.

 

Dolby Vision and dynamic meta data itself is a marked improvement yes, the XE90 would probably be better value if it was quite a discount but at the pricing you found, the XE93 is better bang for buck.

 

Hope this helps.

Lenke til kommentar

Sony 9305 er en generelt bedre tv en 9005 men blåskjær problemet slipper du beskrivelse over.. Kan du leve med det problemet er 9305 en bedre på alt annet.

Lenke til kommentar

 

Sony 9305 er en generelt bedre tv en 9005 men blåskjær problemet slipper du beskrivelse over.. Kan du leve med det problemet er 9305 en bedre på alt annet.

 

Blåskjær-problemet du snakker om oppstår på alle VA-baserte LED-belyste TV-er.

Grunnen til at du ikke så det på Philipsen din er sannsynligvis fordi rommet var for lyst og/eller du ikke satt skrått nok i forhold til TV-en.

Lenke til kommentar

 

 

Sony 9305 er en generelt bedre tv en 9005 men blåskjær problemet slipper du beskrivelse over.. Kan du leve med det problemet er 9305 en bedre på alt annet.

 

Blåskjær-problemet du snakker om oppstår på alle VA-baserte LED-belyste TV-er.

Grunnen til at du ikke så det på Philipsen din er sannsynligvis fordi rommet var for lyst og/eller du ikke satt skrått nok i forhold til TV-en.

 

Har ikke Philips hadde riktignok en 8602 som gikk i retur og nei var ikke antydning til slike problemer på den heller ikke på min forrige Led tv.. Problemet dras spesielt frem på den modellen har aldri sett det i tester av andre tver og det er jo merkelig i seg selv hvis det er helt vanlig.  Enda mer merkelig han tar det opp og sier det er negativt på 9305 da det er vanlig.

Lenke til kommentar

Har ikke Philips hadde riktignok en 8602 som gikk i retur og nei var ikke antydning til slike problemer på den heller ikke på min forrige Led tv.. Problemet dras spesielt frem på den modellen har aldri sett det i tester av andre tver og det er jo merkelig i seg selv hvis det er helt vanlig.  Enda mer merkelig han tar det opp og sier det er negativt på 9305 da det er vanlig.

Det han sier er at de sorte rammene over og under bildet i filmer med bredere format enn 16:9 ikke kan mørklegges totalt med kantbelyste LED-TV-er der stripene ligger over og under bildet. Legg også merke til at ISO-verdien på kameraet med vilje er dyttet betraktelig opp så det blir mer tydelig.

 

Ja, KD55XE9305 er en kantbelyst LED-TV, i likhet med stort sett alle Samsung 7-, 8-, og 9-serier de siste fem årene (JS9505 og KS9505 var hadde FALD), samt de fleste topp-LCD-er fra LG, praktisk talt alle Sony-TV-er de siste årene, svært mange Panasonic mellom-klasser, og stort sett alle Philips...

Det finnes enkelte kantbelyste modeller der lysstripene var plassert på sidene av LCD-panelet, disse kan redusere belysningen i de sorte områdene.

 

Dette er et særdeles vanlig problem med kantbelyste LCD-TV-er, og det er dratt frem i flere andre tester hos hdtvtest: EX750, Q7F, MU7000...

Det ble lagt vekt på i testen av XE93 fordi den har svært høy lysstyrke, og derfor blir problemet mer tydelig enn i svakere TV-er når man ser på HDR-innhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...