Gå til innhold

Smarte bygg: – I dag er det komplisert å se gevinsten i forhold til investeringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at en av de poenggivene utslagene er WiFi-dekning. Det passer inn med det generelle inntrykket jeg har om smarthus-begrepet, at jo mer datastyring det har, jo smartere er det. Derfor har jo disse Wallace&Gromit-husene som TU av og til skriver blitt beskrevet som veldig smarte. Du kan starte kaffetrakteren fra Syden!

 

Datastyring har masse ulemper. Dyr og kompleks installasjon, hacking, kabling, konfigurering, forlatte standarder, nedlagte leverandører, manglende oppdateringer, osv osv. Hvis et delmål er å spare strøm ved å ikke ha på unødig lys på badet, er det ikke smartere å installere enn godt konfigurert, billig, vedlikeholdsfri og 100% hackingstrygg bevegelsessensor som ikke trenger noe som helst kommunikasjon, istedenfor å automatisere og fjernstyre det som om det var en lyskaster på teateret?

 

Populariteten til Silicon Valley har dalt kraftig de siste par månedene, kanskje burde dette intellektuelle tankegodset om "mer data = bedre enn" ta seg en liten justering samme vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dyr og kompleks installasjon

 

Trenger absolutt ikke være det, en "smart" dimmer som kan styres koster tilsvarende en dum dimmer.

 

 

 

hacking

 

Javel, hvor er dette ett problem ift standard "jeg knuser ruten din" operasjoner? 

 

 

 

kabling,konfigurering

 

?

 

 

 

forlatte standarder

 

Hvilke, og hva er utfordringen? 

 

 

 

nedlagte leverandører

 

Dette gjelder dog for "alt" her i verden, er ikke spesifikt for dette temaet? 

 

 

 

manglende oppdateringer

 

Javell? 

Lenke til kommentar

Trenger absolutt ikke være det, en "smart" dimmer som kan styres koster tilsvarende en dum dimmer.

En smart dimmer uten styringsenhet (eller web service eller annen styringsform) er dummere enn en dum dimmer. Styringsenheten, installasjon og konfigurasjon av denne koster mer og er mer komplisert enn å ikke ha den i det hele tatt. Ganske åpenbart.

 

 

Javel, hvor er dette ett problem ift standard "jeg knuser ruten din" operasjoner?

Du er ikke immun mot ruteknusing med et smarthus. Men med et smarthus tilkoblet internett kan du både hackes og ruten din kan knuses. Antall problemer: 2. Uten smart tilkobling kan du ikke hackes. Antall problemer: 1. 2 er mer enn 1. Ganske åpenbart.

 

Hvilke, og hva er utfordringen?

Et eksempel er WiFi-standard. Ved overgang til en nyere versjon av kryptering, kan det hende lysbryterne dine ikke støtter det. Da må du bytte ut mer maskinvare enn bare ruteren. Det kan også hende de kan oppdateres, men at leverandøren er gått konk og ikke lenger lager oppdateringer. Dermed må de skiftes ut og styringsenhet omkonfigureres. Det er en risiko man ikke har hvis lysbryteren ikke har WiFi.

 

Om du mener jeg bør nevne spesifikke leverandører som har spesifikke problemer pr idag, så mener du feil. Jeg snakker først og fremst om risiko for fremtidige problemer. Jo mer komplisert noe er, jo mer komplisert er det å holde i drift over tid. Det er lett å skjønne uten å være veldig smart.

Endret av Ola Leier
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

En smart dimmer uten styringsenhet (eller web service eller annen styringsform) er dummere enn en dum dimmer. Styringsenheten, installasjon og konfigurasjon av denne koster mer og er mer komplisert enn å ikke ha den i det hele tatt. Ganske åpenbart.

 

 

Det finnes masse gratis SW for styring, en raspberry pi koster noen hundrelapper og det samme med en z-wave dongle. Trenger ikke koste mer, nei. 

 

 

 

Du er ikke immun mot ruteknusing med et smarthus. Men med et smarthus tilkoblet internett kan du både hackes og ruten din kan knuses. Antall problemer: 2. Uten smart tilkobling kan du ikke hackes. Antall problemer: 1. 2 er mer enn 1. Ganske åpenbart.

 

Du trenger ikke koble deg til nettet, så nei ikke åpenbart. Og igjen, kan du vise til reelle problemer? 

 

 

 

Et eksempel er WiFi-standard. Ved overgang til en nyere versjon av kryptering, kan det hende lysbryterne dine ikke støtter det. Da må du bytte ut mer maskinvare enn bare ruteren. Det kan også hende de kan oppdateres, men at leverandøren er gått konk og ikke lenger lager oppdateringer. Dermed må de skiftes ut og styringsenhet omkonfigureres. Det er ikke en risiko man ikke har hvis ikke lysbryteren har WiFi.

 

Om du mener jeg bør nevne spesifikke leverandører som har spesifikke problemer pr idag, så mener du feil. Jeg snakker først og fremst om risiko for fremtidige problemer. Jo mer komplisert noe er, jo mer komplisert er det å holde i drift over tid. Det er lett å skjønne uten å være veldig smart. 

 

Jepp, du har ikke noe å vise til. Det er jo problemet her. Det er mye fordommer, men ikke særlig mye konkrete ting. 

 

 

Jeg ønsker deg lykke til med fordommene og den nye nettleien fra 1.1.2019. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noen hundrelapper mer enn ingen hundrelapper?

 

Det er ikke fordommer, det er helt åpenbare, logiske uttalelser. Å be om konkrete eksempler på generelle uttalelser med etterprøvbar logikk er bare sea-lioning.

 

Litt fornuft redder meg like mye, om ikke mer, fra den skumle nettleien som en Raspberry Pi konfigurert av Wallace & Gromit. God smart påske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noen hundrelapper mer enn ingen hundrelapper?

 

Det er ikke fordommer, det er helt åpenbare, logiske uttalelser. Å be om konkrete eksempler på generelle uttalelser med etterprøvbar logikk er bare sea-lioning.

 

Litt fornuft redder meg like mye, om ikke mer, fra den skumle nettleien som en Raspberry Pi konfigurert av Wallace & Gromit. God smart påske!

Jo, men det trenger ikke bli dyrere av den grunn. Som sagt, utstyret er ikke dyrere og en kan dermed lett spare inn disse hundrelappene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et eksempel er WiFi-standard. ...

Standarder som z-wave endres ikke på slik måte at gamle enheter gjøres inkompatible.

Og ingen bruker vel 802.11xx protokollene til komponent kommunikasjon håper jeg, det drar altfor mye strøm.

 

Et større problenm er hvilke standarder fabrikantene av enheter velger å støtte. Benytter huset en kommunikasjons standard ingen lenger lager hardware til, kan det være problematisk.

Jeg snakker først og fremst om risiko for fremtidige problemer. Jo mer komplisert noe er, jo mer komplisert er det å holde i drift over tid. Det er lett å skjønne uten å være veldig smart.

Sant nok.

 

Nå kan vel ingen nye biler lenger repareres uten først å koble den til analysemaskinen. Biler blir mer kompliserte fordi folk ønsker automatikken. Folk vil ha alt lettvindt. Så mange vil ha det så lettvindt at enkle mekaniske biler ikke selges lenger.

 

Det vil nok etterhvert komme analyseverktøy for hus også. Folk vil oppleve at ting ikke funger fordi et lite batteri et helt annet sted i huset er gåent. Folk vil banne og syte, men allikevel velge noe enda mer automatisert neste gang. Lettvindt vinner hver gang.

 

Folk vil oppleve også at alt må byttes for å kunne støtte den nye funksjonaliteten de ønsker, men det meste godtas nok for å oppnå en "enda enklere hverdag".

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Mange skriver om nye problemer som dukker opp, og slik har det også vært med andre teknologi-skifter. Eksempelvis vil man ved å legge vann inn i hus få en masse nye feilkilder, og man har bl. a. risiko for frostskader, noe man ikke har uten innlagt vann. Tilsvarende for innlagt strøm.

Teknologiinteressert som jeg er må jeg likevel si meg enig i at dagen smarthusløsninger dessverre virker dyre og tungvinte. Det kan ikke være slik at man må kreve at Hermansen må kunne programmere. Selv har jeg enkel sak fra verisure, men der er det begrenset med utbyggingsmuligheter.

 

Det er også mistenkelig at mens Arduino koster 40kr, og den nokså avanserte datamaskinen Raspberry, som faktisk kan kjøre en lett versjon av windows, koster 3-400kr inkl strøm osv. Samtidig koster en smartstikkontakt opptil 4-500. Kanskje blir det bedre om produksjonen økes. Mange standarder gir også issus, man kan ikke forvente at "svigermor" skal forstå at zwave, zigbee, og alle de properitære løsningene nødvendigvis ikke passer sammen.

Foreløpig passer dessverre ikke dette for alle, sansynligvis heller ikke for "folk flest" og det ser det ikke ut som det vil gjøre på noen år enda. Dessverre.

Lenke til kommentar

Powerhus.... det er et fint ord og bør da kunne dekke effektbehov. Etter det jeg forstår dekker bygget kun energibehov, da med å produsere for mye energi sommer og for lite på vinter. Dette en meget merkelig metode Å kalle seg plusshus uten engang å dekke eget effektbehov?

 

Med den lave energiprisen en har i Norge er det svært vanskelig å få en payback på «smarte styringer». Det er som regel større SW-lisenser, drift, oppgraderinger, service kort levetid ( 3-5 år) osv. Dessverre meget risky, men jeg håper en lykkes etter hvert.. IoT kommer!

Lenke til kommentar

"Smart" har blitt et begrep med bismak. Produsentene bruker det som kompliment til kunder som utsetter seg for en hel rekke unødvendige risikoer og personvernproblemer. Bismaken har tiltatt til det nivået at jeg vil døpe om hele begrepet til Naiv, da det beskriver saken bedre.

 

Naiv-TV

Naiv-telefon

Naiv-hus

Naiv-høyttalere

osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...