Gå til innhold

Verdens største batterihybride ferge: Hele 18 av 25 leverandører er norske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

65 tonn batterier, og 3.5 nautiske mil? Miljømessig galskap sier jeg...

 

Er ikke mer enn 47 av de største Tesla batteriene (47 x 100kWh), så ikke så ille som det kan høres ut som.

 

Er ganske sikker på at dette båtbatteriene gir en større total miljø- og helsegevinst enn de som står i de 47 Teslaene, siden man slipper veldig mye utslipp der det bor mange folk og i tillegg burde CO2 reduksjonen bli større siden her sykler man batteriet flere ganger daglig - et 100kWh Tesla batteri tipper jeg normalt blir syklet 1-2 ganger i uken.

 

Det som er galskap er at de ikke får til lading i Sverige - noe som kunne doblet bruksverdien til batteriet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

65 tonn batterier, og 3.5 nautiske mil? Miljømessig galskap sier jeg...

Er ikke mer enn 47 av de største Tesla batteriene (47 x 100kWh), så ikke så ille som det kan høres ut som.

 

Er ganske sikker på at dette båtbatteriene gir en større total miljø- og helsegevinst enn de som står i de 47 Teslaene, siden man slipper veldig mye utslipp der det bor mange folk og i tillegg burde CO2 reduksjonen bli større siden her sykler man batteriet flere ganger daglig - et 100kWh Tesla batteri tipper jeg normalt blir syklet 1-2 ganger i uken.

 

Det som er galskap er at de ikke får til lading i Sverige - noe som kunne doblet bruksverdien til batteriet.

 

 

Er det ikke akkurat det første her som er så fint med elbiler, de ferdes som regel der det bor mye folk? Og derav slipper vi mye dritt i luften vi puster? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Batteriene på ca. 30 tonn erstattet en motor på 95 tonn.

 

Ikke dårlig bytte det.

Men hvorfor da ikke mer batteribytte?

 

Det er nok kostnadene som gjer at det ikkje er meir batteri, men dei har satt av plass til å installere meir batteri seinere. Flott prosjekt, og bra artikkel tu?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

65 tonn batterier, og 3.5 nautiske mil? Miljømessig galskap sier jeg...

Er ikke mer enn 47 av de største Tesla batteriene (47 x 100kWh), så ikke så ille som det kan høres ut som.

 

Er ganske sikker på at dette båtbatteriene gir en større total miljø- og helsegevinst enn de som står i de 47 Teslaene, siden man slipper veldig mye utslipp der det bor mange folk og i tillegg burde CO2 reduksjonen bli større siden her sykler man batteriet flere ganger daglig - et 100kWh Tesla batteri tipper jeg normalt blir syklet 1-2 ganger i uken.

 

Det som er galskap er at de ikke får til lading i Sverige - noe som kunne doblet bruksverdien til batteriet.

 

 

Er det ikke akkurat det første her som er så fint med elbiler, de ferdes som regel der det bor mye folk? Og derav slipper vi mye dritt i luften vi puster? 

Joda er for begge deler jeg, men hvis du har en Tesla med 100kWh og sykler det daglig, tviler jeg på at det er hovedsakelig bykjøring du driver med :)

Lenke til kommentar

 

 

 Joda er for begge deler jeg, men hvis du har en Tesla med 100kWh og sykler det daglig, tviler jeg på at det er hovedsakelig bykjøring du driver med :)

 

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor en må tømme 100kWh pr dag for å være mijøvennlig? 

Det finnes per i dag en begrenset mengde batterier i verden. Da bør disse brukes mest mulig, for å erstatte mest mulig fossilt drivstoff.

 

Hadde batteriene hatt en kort levetid, målt i antall sykler, hadde ikke dette vært så viktig, men det virker jo mer og mer som at moderne batteriene tåler svært mange sykler.

Lenke til kommentar

 

Det finnes per i dag en begrenset mengde batterier i verden. Da bør disse brukes mest mulig, for å erstatte mest mulig fossilt drivstoff.

 

Hadde batteriene hatt en kort levetid, målt i antall sykler, hadde ikke dette vært så viktig, men det virker jo mer og mer som at moderne batteriene tåler svært mange sykler.

 

 

Så, en må søke for å kjøpe batterier? altså, jeg er enig med tanken men jeg ser ikke helt hvordan en skal gjennomføre dette osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 Det finnes per i dag en begrenset mengde batterier i verden. Da bør disse brukes mest mulig, for å erstatte mest mulig fossilt drivstoff.

 

Hadde batteriene hatt en kort levetid, målt i antall sykler, hadde ikke dette vært så viktig, men det virker jo mer og mer som at moderne batteriene tåler svært mange sykler.

 

 

Så, en må søke for å kjøpe batterier? altså, jeg er enig med tanken men jeg ser ikke helt hvordan en skal gjennomføre dette osv. 

:) Nei der er jeg helt enig med deg, og jeg etterspør ikke noen ordning for dette - vi får satse på at kapitalismen sørger for at batterier stort sett havner der de er mest fornuftig å plassere.

Poenget mitt var bare å illustrere at denne båten ikke var "miljømessig galskap" som noen her mente.

Lenke til kommentar

Ville ikke 47 Tesla batterier veie rundt 20 tonn og ikke 60?

 

Hadde de tredoblet batteritettheten (lik Tesla betterier) og tredoblet mengden batterier, kunne den gått 6 ganger så langt, da hadde det begynnt å likne noe. Dette minner litt om hybridbiler som såvidt kan kjøre ut av garasjen på strøm.

Lenke til kommentar

Hovedpoenget er vel at båten skal slippe at motorene går på tomgang for å ha "spinning reserve". I tillegg klarer båten fint å gå inn og ut av havn uten diesel. Å skulle dekke havoverfart med batterier for så lang overfart og så lite liggetid vil nok være krevende. Den inkrementelle miljømessige nytten ut over den installerte kapasiteten er nok redusert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har instruksjoner når det gjelder brannslokking av deres batterier og jeg har sett en film av en Teslabil hvor batteriene står i brann, det ingen lett jobb å slokke. Vil det være forandringer i brannslokkingsystemer ombord med slike batterier eller vil dagens systemer være gode nok? Antar det er lettere å kvele en brann i et batteri som står i et lukket motorrom hvor tilgangen på oksygen kan bli bedre kontrollert enn ved brann i en Tesla bil, men artikkelen nevner ingenting om dette. Er temperaturutviklingen høyere enn ved en "vanlig" brann i et motorrom? Noen der ute som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar

Tesla har instruksjoner når det gjelder brannslokking av deres batterier og jeg har sett en film av en Teslabil hvor batteriene står i brann, det ingen lett jobb å slokke. Vil det være forandringer i brannslokkingsystemer ombord med slike batterier eller vil dagens systemer være gode nok? Antar det er lettere å kvele en brann i et batteri som står i et lukket motorrom hvor tilgangen på oksygen kan bli bedre kontrollert enn ved brann i en Tesla bil, men artikkelen nevner ingenting om dette. Er temperaturutviklingen høyere enn ved en "vanlig" brann i et motorrom? Noen der ute som vet noe mer om dette?

 

Det er regler for hvordan dette løses ja, kommer litt an på hvilken leverandør og hvilken løsning som blir valgt. Men det er krav til hvordan hindre spredning og til slukking, feks noen batteripakker har innebygget brannslukkingssystemer.

Lenke til kommentar

Ville ikke 47 Tesla batterier veie rundt 20 tonn og ikke 60?

 

Hadde de tredoblet batteritettheten (lik Tesla betterier) og tredoblet mengden batterier, kunne den gått 6 ganger så langt, da hadde det begynnt å likne noe. Dette minner litt om hybridbiler som såvidt kan kjøre ut av garasjen på strøm.

 

03.04.2018: Ser at kommentaren min ikke kom med, kun qouten din

 

Det er forskjell på hvorden oppbyggingen av batteri og kontrollsystem er på en Tesla kontra en båt. Feks hvor mye last tåler den over tid. Vet ikke hvor lenge Teslaen takler full belastning, men tviler på de klarer full belastning særlig lenge. Dette utstyret skal gjerne takle full belastning over 30-40 minutter og vekten blir da etter kun når det kommer til omformere, de veier gjerne noen tonn totalt. Det som er nevnt over her gjelder også batteriene, Samt kapsling og montering har krav til robusthet og spesielt når det kommer til vibrasjoner.

 

Så det er ikke bare å trykke forstørr på kopimaskinen :)

Endret av meandmyself
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteriene på ca. 30 tonn erstattet en motor på 95 tonn.

 

Ikke dårlig bytte det.

Men hvorfor da ikke mer batteribytte?

 

En motor? Vil nok tro at det var flere motorer det var snakk om siden skipet er Dieselelektrisk. Men bra med miljøvennlig transport. (Semi miljøvennlig. Senk farten så blir det enda mer miljøvennlig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...