Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ta ut ny kurs fra sikringsskapet


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har bare 2 kurs i hele underetasje. En som varmekablene er kobla til og 1 som absolutt alt annet er koblet til. Altså kjøkken,stue,varmepumpe og alt i underetasjen er kobla til 1 kurs. Nå holder jeg på og renovere, så jeg lurer på om det er lovlig at en kamerat av meg som ikke har norsk fagbrev som elektriker her i Norge kan ta ut 2 nye kurs ut av sikringsskapet på lovlig vis. Hvis jeg tar bilder av alt han gjør og dokumenterer alt med bilder og video d3t han gjør. Han er elektriker og greier og gjøre dette uten problemer. Eneste problemet er at jeg ikke for det godkjent gjennom et elektriker firma her i Norge. Men holder bilde og video dokumentasjon av jobben han utfører?

Endret av Pasic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke ulovlig å gjøre sånt, men om det oppstår brann og det elektriske arbeidet er årsaken til brannen, så sliter du greit. Absolutt å anbefale å la godkjente elektrikere gjøre jobben. Det du kan gjøre, for å spare litt penger, er å prøve å finne en godkjent elektriker som vil godkjenne/ferdigstille arbeidet. Da trekker du kabler selv o.l, men elektrikeren kobler opp og signerer. Spørs om du finner noen som vil gå med på det, samt om det sparer seg på et så lite oppdrag.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å gjøre sånt, men om det oppstår brann og det elektriske arbeidet er årsaken til brannen, så sliter du greit. Absolutt å anbefale å la godkjente elektrikere gjøre jobben. Det du kan gjøre, for å spare litt penger, er å prøve å finne en godkjent elektriker som vil godkjenne/ferdigstille arbeidet. Da trekker du kabler selv o.l, men elektrikeren kobler opp og signerer. Spørs om du finner noen som vil gå med på det, samt om det sparer seg på et så lite oppdrag.

 

Jo, det er det.

 

§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

 

Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.

 

Om han skulle hatt eit godkjent fagbrev så er installasjon lov, men ikkje godkjenning.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Det er ikke ulovlig å gjøre sånt, men om det oppstår brann og det elektriske arbeidet er årsaken til brannen, så sliter du greit. Absolutt å anbefale å la godkjente elektrikere gjøre jobben. Det du kan gjøre, for å spare litt penger, er å prøve å finne en godkjent elektriker som vil godkjenne/ferdigstille arbeidet. Da trekker du kabler selv o.l, men elektrikeren kobler opp og signerer. Spørs om du finner noen som vil gå med på det, samt om det sparer seg på et så lite oppdrag.

 

Jo, det er det.

 

§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

 

Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.

 

Om han skulle hatt eit godkjent fagbrev så er installasjon lov, men ikkje godkjenning.

 

 

I stand corrected =) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...