Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Testosteron nivå


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann på 24 . Har så lenge jeg kan huske slitt med depresjoner/angst irritabilitet og lav energi, har alltid vært en av de mindre gutta på min alder men har aldri vært minst.. hvis det gir mening, er ca 178 høy å veier rundt 70 kg har trent mye i perioder før men greide aldri å bygge så mye muskler som de rundt meg på samme alder å bærer mer fett rundt midjen en jeg burde med tanke på at jeg spiser ganske sunt, har også utviklet gynecomastia uten å være overvektig...

 

 

Har lurt på om jeg kanskje har lav Test, dette sjekket jeg hos legen å dette ble resultatet:

 

Legen sa jeg lå på nederste grensen..

 

Test fritt, 2.3 - 9.9 = 3.3

Test, 8 - 35 = 15

SHGB, 8 - 60 = 45

 

Anonymous poster hash: 0ce5c...568

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekket symptomene på lav Test å alt peker jo på at mye av grunnen til at jeg har disse problemene er lav Test, men ifølge fastlegen er det nesten ikke vits å prøve å få en slags behandling.. Noe jeg synes er trist da jeg vet i andre land så virker det som de tar dette mer seriøst, det går jo virkelig utover livskvaliteten

Lenke til kommentar

Testosteron-nivå blir regulert gjennom mange prosesser, og i så ung alder så skal man ikke behandle dette hvis man ikke virkelig har mangel på testosteron - dvs. de som ikke utvikler kjønnskarakteristika og ikke kommer i pubertet, og har annen underliggende sykdom.

 

Mengden testosteron i blodet reguleres gjennom mange prosesser, og man kan ikke bare ta testosteron som medisin hvis man har for lite - eller man tror man har for lite. Dette vil påvirke flere andre prosesser, og kan bl.a. føre til at testiklene krymper.

 

Hvis du har utviklet gynekomasti så kan de være en annen årsak enn lavt testosteron som har ført til dette. Som tidligere nevn så er testosteron-nivået i blodet nøye regulert gjennom mange prosesser, og har man lavt nivå, så kan det være en annen underliggende årsak, som f.eks. økt utskillelse av Prolaktin.

 

Jeg håper legen din tar deg seriøst, og gir deg enn fullstendig utredning eller henvisning slik at du får den hjelpen du skal ha. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Okei, svarer litt fritt etter hva jeg har hørt på youtube og lest i google scholar. Testosteron skal visst være noe som kan styrke ens resiliens mot depresjon. Trening skal øke testosteronnivået ditt. Kalde dusjer skal visst også være nyttig for å øke testosteronnivået. Sukkertøy er visst også noe som påvirker testosteronnivået vårt; vi bør styre unna snop og heller spise frukt og grønnsaker. D'oh

Mener å ha hørt at spinat og brokkoli er bra for testosteronnivået også. Ikke nødvendigvis sånn at det er 0,0005 mg of testo in each broccoli, men er visst noe med hvordan det påvirker kroppen. Som en sier over, det er mange prosesser i omløp.

Lenke til kommentar

Testosteron-nivå blir regulert gjennom mange prosesser, og i så ung alder så skal man ikke behandle dette hvis man ikke virkelig har mangel på testosteron - dvs. de som ikke utvikler kjønnskarakteristika og ikke kommer i pubertet, og har annen underliggende sykdom.

 

Mengden testosteron i blodet reguleres gjennom mange prosesser, og man kan ikke bare ta testosteron som medisin hvis man har for lite - eller man tror man har for lite. Dette vil påvirke flere andre prosesser, og kan bl.a. føre til at testiklene krymper.

 

Hvis du har utviklet gynekomasti så kan de være en annen årsak enn lavt testosteron som har ført til dette. Som tidligere nevn så er testosteron-nivået i blodet nøye regulert gjennom mange prosesser, og har man lavt nivå, så kan det være en annen underliggende årsak, som f.eks. økt utskillelse av Prolaktin.

 

Jeg håper legen din tar deg seriøst, og gir deg enn fullstendig utredning eller henvisning slik at du får den hjelpen du skal ha.

 

Tusen takk for svar, setter pris på dine tips og forslag. Det jeg føler derimot er ja, jeg er ung, og jeg vet at nivået skal være veldig lavt for å få behandling, men hva er grunnen til at jeg ikke skal kunne få et optimalt nivå igjennom behandling om det kan kurere meg for livslange psykiske problemer.. sier ikke at test behandling er løsningen på alt, men hvis jeg ikke engang blir vurdert fordi jeg er 24 så synes jeg det er trist

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...