Gå til innhold

Vil du slette Facebook? Her er de største alternative tjenestene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Media har, av ukjente grunner, spådd Google+ sin død siden før de fikk starta opp ordentlig. Brukeropplevelsen er en ganske annen, det er langt ifra dødt!

 

Tiltredes. Har ingen problemer med å finne dialog og folk med felles interesser. Har mer problemer med å ikke bruke alt for mye tid der.

 

Også her til lands skrev alle #some / SEO spesialistene - siden de har karrieren i å eksponere seg selv og andre - negativt om G+, siden man ikke kan kjøpe reklameplass eller kjøpe mer synlighet for postene sine.

 

Ja, Google kjenner meg godt - men de har aldri brutt tilliten jeg har til dem.

 

Dette i motsetning til FB som har gjort det gjentatte ganger (kontaktlista uten tillatelse, sms lista uten tillatelse, skyggeprofiler av ikke-brukere og web kartlegging uten å informere eller be om tillatelse, og nå lekkasje av brukerdata.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Media har, av ukjente grunner, spådd Google+ sin død siden før de fikk starta opp ordentlig. Brukeropplevelsen er en ganske annen, det er langt ifra dødt!

 

Hva er poengen å gå fra facebook til google?

Intet poeng. Google er i samme klasse, tilsvarende ille som Facebook når det kommer til brukernes sikkerhet. Deres interne slagord "don't be evil" mangler i dag innhold. Det kommer ikke fra meg, men mannen bak slagordet som sluttet i Google for flere år siden.

 

Det ville vært den smaleste sak av verden for begge selskaper å lagre alle data på server kryptert slik at tapping av data ikke får noen konsekvens for brukerne. Det ville ikke koste hverken av selskapene noe. Ingen ekstra hardware ville det være behov for da all kryptering og dekryptering ble håndtert på klientene.

Riktignok ville det være behov for en alternativ måte å bli målrettet med anonsene, men dette er ikke vanskeligere enn å la brukerne bestemme hva slags annonser de ønsker ved å gjøre den til toveis-kommunikasjon. Kommunikasjon i annonseringen vil øke verdien av annonseringen mer enn det tap en lider fra ikke å ha mulighet til å la en robot snoke i folks informasjon. Det er dessuten en mer real måte å forholde seg til sine kunder. Det er pussig at folk finner seg i å bli snoket på, men jeg antar at behovet for å ha kontakt med venner trumfer all elendighet som følger.

Lenke til kommentar

Skal man ha en gratis tjenester som FB og Google må man finne seg i "gi" noe tilbake i form av å se reklame og/eller noe info om en selv.

 

Det betyr ikke at jeg er for å akseptere direkte misbruk, men jeg er heller ikke spesielt så bekymret at jeg kutter ut slike tjenester. Personlig styrer jeg unna FB-app på mobilen og bruker kun FB via browser som nesten ikke brukes til noe annet. FB ser selvsagt likevel hvilke grupper jeg poster i, kan analysere innlegg og se om jeg klikker på en link (sjelden), men det begrenser likevel hvor mye av surfehistorikk de kan overvåke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ha en gratis tjenester som FB og Google må man finne seg i "gi" noe tilbake i form av å se reklame og/eller noe info om en selv.

 

Det betyr ikke at jeg er for å akseptere direkte misbruk, men jeg er heller ikke spesielt så bekymret at jeg kutter ut slike tjenester. Personlig styrer jeg unna FB-app på mobilen og bruker kun FB via browser som nesten ikke brukes til noe annet. FB ser selvsagt likevel hvilke grupper jeg poster i, kan analysere innlegg og se om jeg klikker på en link (sjelden), men det begrenser likevel hvor mye av surfehistorikk de kan overvåke.

 

Jeg bruker både FB og Google+ en del, i tillegg flere andre. Felles for disse er at de har en tilstedeværelse på de fleste nettsider, i form av Liker-knapp, reklame eller nettverkstatistikk. Det betyr også at de lett kan vite hvor min ip popper opp når jeg surfer rundt, og har nær full kontroll over min surfehistorikk. Det hjelper ikke en gang å gå inkognito i nettleser.

 

Hva med å legge fra seg mobilen å ta seg en tur ut å finne på noe?

 

Joda, det er hyggelig det. Men har absolutt ingenting med saken å gjøre. Hvorfor skal noen alltid anta at de som bruker f.eks FB ikke gjør annet? Ironien i poste dette på et diskusjonforum er forøvrig priceless.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...