Gå til innhold

Første dødsulykke med selvkjørende bil kan få store konsekvenser for videre testing av teknologien


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg lurer i grunn på hvordan disse autonome bilene vil klare seg på skikkelig vinterføre. Er vel radar og lidar som er eneste mulighet i en slik situasjon. Kamera møter sine begrensinger ganske fort.

Hvorfor skal ikke ett lass med kamera ha like god eller tilsvarende oversikt som to øyne? Når en i tillegg har en masse andre sensorverdier å sammenligne mot?

Fordi kameraer og sensorer svikter, kjære Einstein! Salt, skitt, snø og regn er alt som skal til for at kameraer og sensorerblir satt ut av spill. Og ved snøføre mistes referansepunktene.

Okei, men hvorfor gjelder ikke det samme for våre øyne mener du?

 

For å være litt seriøse, å holde skit vekke fra kamera er null problem. Å referansepunkt? Om du mener oppmerket vei så stemmer ikke dette nei, det er helt unødvendig over nivå 3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Jeg lurer i grunn på hvordan disse autonome bilene vil klare seg på skikkelig vinterføre. Er vel radar og lidar som er eneste mulighet i en slik situasjon. Kamera møter sine begrensinger ganske fort.

Hvorfor skal ikke ett lass med kamera ha like god eller tilsvarende oversikt som to øyne? Når en i tillegg har en masse andre sensorverdier å sammenligne mot?
Fordi kameraer og sensorer svikter, kjære Einstein! Salt, skitt, snø og regn er alt som skal til for at kameraer og sensorerblir satt ut av spill. Og ved snøføre mistes referansepunktene.
Du parkerer bilen når du får regn på frontruten, regner jeg med?
Og du har aldri skrapet is av frontruten eller gått tom for spylerveske

Jeg har aldri skrapet ruten på min nåværende bil, og aldri under kjøring på mine andre. Autonome biler mye fylle drivstoff autonomt. Hvorfor skulle den ikke fått spylerveske til?

Lenke til kommentar

 

Jeg har faktisk sett biler der varmetrådene i ruta ikke lengere fungerer og folk som går tom for spylevæske på tross av at de har en sensor som varsler om dette, selv sensoren som skal varsle lavt spylevæskenivå kan til og med svikte.

Og dette er ekstremt lett å detektere.

Detektere er lett men hva gjør bilen. Kjører til nærmeste butikk og ringer opp personalet og ber dem fylle på? Godt mulig det også.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har faktisk sett biler der varmetrådene i ruta ikke lengere fungerer og folk som går tom for spylevæske på tross av at de har en sensor som varsler om dette, selv sensoren som skal varsle lavt spylevæskenivå kan til og med svikte.

Og dette er ekstremt lett å detektere.

Detektere er lett men hva gjør bilen. Kjører til nærmeste butikk og ringer opp personalet og ber dem fylle på? Godt mulig det også.

 

 

Nå var det feil på sensor jeg mente med den setningen, en automatisk dispenser for spylervæske er ikke akkurat den største utfordringen her.. 

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk sett biler der varmetrådene i ruta ikke lengere fungerer og folk som går tom for spylevæske på tross av at de har en sensor som varsler om dette, selv sensoren som skal varsle lavt spylevæskenivå kan til og med svikte.

Og akslinger knekker, hjul faller av, motorer river seg, bensintanker slås hull på, ratt løsner, bærearmer slites ut, radiatorer lekker eller går tett, listen er fryktelig lang over tekniske feil som kan oppstå på en bil. Mener du at man ikke kan lage selvkjørende biler før man har et system som automatisk reparerer alle feil fortløpende og uten at noen trenger å gjøre noe?

 

Hele argumentrekken din er idiotisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du spør om U0RPREN6 ikke har hørt om varmetråder i frontruta og eller sensor for vindusspylernivå som jeg svarer på.

Nei for all del, utvikle autonome kjøretøy men ikke forvent at de skal fungere under alle forhold for jo større kompleksitet en bil får jo mere kan gå galt og om denne kompleksiteten et autonomt kjøretøy må ha blir den eneste løsningen for transport, ja da blir det flere anledninger der man blir sittende værfast eller fast grunnet tekniske problemer.

Hvor mange her har opplevd et hjul som faller av kontra folk som opplever at ryggesensor eller adaptiv cruice kontroll ikke fungeter i grisevær.

Har flere på jobben som har opplevd sistnevnte

Lenke til kommentar

Du spør om U0RPREN6 ikke har hørt om varmetråder i frontruta og eller sensor for vindusspylernivå som jeg svarer på.

Nei for all del, utvikle autonome kjøretøy men ikke forvent at de skal fungere under alle forhold for jo større kompleksitet en bil får jo mere kan gå galt og om denne kompleksiteten et autonomt kjøretøy må ha blir den eneste løsningen for transport, ja da blir det flere anledninger der man blir sittende værfast eller fast grunnet tekniske problemer.

Hvor mange her har opplevd et hjul som faller av kontra folk som opplever at ryggesensor eller adaptiv cruice kontroll ikke fungeter i grisevær.

Har flere på jobben som har opplevd sistnevnte

 

Du sammenligner epler og pærer. De systemene du nevner er ikke kritisk for å operere bilen og derfor kan de dette helt ut ved feil. Når systemet er kritisk for operasjonen kommer det inn noe som heter redundans, slik at om noe skulle gå galt kommer en seg frem til destinasjon for fiks. Du vet, sånn som at ett fly har to motorer osv? 

Lenke til kommentar

Sensorer som ikke fungerer i snøvær var det vel vi diskuterte.

 

Personlig tror jeg at autonome biler kan underlegges en sertifisering etterhvert av typen som for eksempel båter og fly har der det beskrives hvilke forhold fartøyet kan operere under.

 

En av tingene som må er kjekt med en selvkjørende bil er at man slipper å levere den på service eller kontroll da man bare sender den på verksted selv og den parkerer pent hjemme når den er ferdig.

Lenke til kommentar

Men hvorfor har de ikke løst dette ettersom det å holde sensorer rene til en hver tid er så trivielt?

Fordi det er en fordyring og økning av kompleksitet som ikke egentlig kan forsvares fordi det skjer ytterst sjelden, og der skal uansett være en kompetent sjåfør bak rattet som skal være i stand til å føre farkosten trygt uten disse hjelpemidlene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hvorfor har de ikke løst dette ettersom det å holde sensorer rene til en hver tid er så trivielt?

Fordi det er en fordyring og økning av kompleksitet som ikke egentlig kan forsvares fordi det skjer ytterst sjelden, og der skal uansett være en kompetent sjåfør bak rattet som skal være i stand til å føre farkosten trygt uten disse hjelpemidlene.

 

Ja se der kom argumentet jeg har brukt hele tiden.

Så hva hindre produsentene å rett og slett bruke samme argumentet på autonome biler når de har fått dem til å takle normale vinterforhold.

Vi kaller jo skjitvær for ekstremvær disse dager så hvorfor ikke parkere bilen under slike vanskelige forhold istedenfor å fordyre bilene med komplekse systemer for å fikse noe som ikke er et problem så altfor ofte?

Lenke til kommentar

Det er ingen overraskelse for noen nordboer at det vil komme dager der man ikke bør kjøre bil i det hele tatt. Hvor mange er det, to i året i snitt? Kanskje tre? En vanlig vinterdag med slaps og snø må en slik bil klare, og kravet til driftstid og redundans blir noen helt andre på biler der man ikke kan basere seg på at en sjåfør skal ta over kontrollen. At en luksusinnretning som avstandsholdende radar faller ut ti-femten ganger på en sesong er null problem i en kjørt bil, det vil være utilstrekkelig på en autonom bil. Særlig siden de første kundene antagelig blir flåtebrukere med høye krav til oppetid og dermed vilje til å betale. På sikt vil dette føre til at teknologien blir bedre og billigere, og til slutt blir det innenfor rekkevidde for de som vil eie sin egen bil. Skal vi dømme de siste par tiårs teknologiske utvikling så vil det skje forholdsvis raskt.

 

Men klart, det er jo umulig å løse slikt, så da får vi bare la være med hele greia...

Lenke til kommentar

Ja helt utrolig av Google og andre å satse hundrevis av milliarder på førerløse biler uten å tenke på at sensoren for å detektere spylevæske vil gjøre det helt umulig å lage en førerløs bil.

Hvorfor bruker de hundrevis av milliarder på dette om sensorer og software allerede er gode nok?

Endret av U0RPREN6
Lenke til kommentar

Svært mange her som er skråsikre på at de ville klart å stoppe for en mørkkledd fotgjenger på motorveien midt på natten uten refleks, kommende fra et sted uten gatelys på en ellers belyst strekning...

 

Hadde personen kommet fra høyre ville man kanskje reagert.

Når noen kommer fra det man anser som midtskillet på en motorvei er det vanskeligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan se ut som Uber bilen hadde trøbbel før kollisjonen uten at det enda kan konstateres om denne feilen var medskyldig i ulykken.

https://e24.no/bil/uber/avis-ubers-selvkjoerende-biler-slet-foer-doedsulykken/24294297

 

Jeg så "samme" artikkel i VG, står ikke så mye om at akkurat denne bilen hadde problemer men at uber generelt sett hadde problemer. 

 

En annen ting har slått meg ift denne saken, det gir jo volvo ett dårlig bilde også. De skal jo ha "verdens sikreste biler" med pedestrian warning osv. Men dette fungerte åpenbart ikke her heller. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...