Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] rettigheter ved sameie av hytte.


rsdmartin

Anbefalte innlegg

hei, jeg ble gitt 10% andel av en hytte på hafjell som jeg har lyst til og begynne og bruke, men de resterende 90% er eid av en veldig lite samarbeidsvillig far som jeg har en misstanke om at ikke vil låne meg hytten. om jeg da hadde fått et nei av han om jeg hadde spurt om og få hyttenøkkelen. hva kan jeg da gjøre? har jeg ingenting jeg skulle sagt i med at jeg er en så liten deleier, eller har jeg like mye krav som han til og bruke hytta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir regulert av sameieloven, og jeg tolker §3 rett fram. 

§ 3.Kvar av sameigarane har rett til å nytta sameigetingen til det han er etla eller vanleg brukt til, og til anna som høver med tida og tilhøva.

Ingen må nytta tingen i større mon enn det som svarar til hans part, eller såleis at det uturvande eller urimeleg er til meins for nokon medeigar.

Altså, du har rett til nøklene til hytten, og rett til bruk innenfor dine 10% eierandel i henhold til annet ledd.

 

Forkjøpsretten blir eventuelt kun gjeldene om du er interessert i å selge.  

Lenke til kommentar

 

jeg ble gitt andelen av min far etter jeg ga han 300 tusen til produksjon av hytta.

 

Forstår jeg deg rett mener du at du og din far i prinsippet har spleiset på en hytte til 3mill, hvor du har gått inn med 10%. Da eier du 10% av hytta, og kan benytte den 10% av tiden(36,5 dager i året blir vel det). Hvordan brukstid skal fordeles burde være avklart i en avtale, den bør dere lage snarest. Sikkert lurt at denne også inkluderer ting om vedlikehold, salg og forkjøpsretter.

Jeg vil tørre å påstå at du ikke bare har rett til å låne hans nøkkel, men rett til egen nøkkel.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg ble gitt andelen av min far etter jeg ga han 300 tusen til produksjon av hytta.

 

Forstår jeg deg rett mener du at du og din far i prinsippet har spleiset på en hytte til 3mill, hvor du har gått inn med 10%. Da eier du 10% av hytta, og kan benytte den 10% av tiden(36,5 dager i året blir vel det). Hvordan brukstid skal fordeles burde være avklart i en avtale, den bør dere lage snarest. Sikkert lurt at denne også inkluderer ting om vedlikehold, salg og forkjøpsretter.

Jeg vil tørre å påstå at du ikke bare har rett til å låne hans nøkkel, men rett til egen nøkkel.

Angående hytte så ville jeg tenkt at i mange tilfeller ikke er 365 aktuelle bruksdager i året. Eventuelt stor forskjell i verdi på enkeltdager.

 

Men jeg er enig i at 10% eierskap burde gi 10% bruksverdi.

Endret av HW1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...