Gå til innhold

Nybegynner leter etter nybegynnerkamera


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg har alltid vært glad i å ta bilder. Om det gjelder små detaljer jeg tilfeldigvis kommer over som er verdt å ta bilde av, om det er en pen kveldssol eller tilfeldige objekter som bare er i rett lys, så tar jeg alltid bilder, vel og merke med telefonen. Jeg har ingen erfaring når det gjelder tilpasninger på et kamera, så jeg anser meg selv som nybegynner. I tillegg har jeg god erfaring med editering av bilder i Photoshop, og dette er noe jeg har drevet med lenge.

 

Grunnen til at jeg nå virkelig vil gå inn for dette, er fordi jeg akkurat er blitt far og jeg vil kunne ta bedre bilder enn hva jeg kan i dag med telefonen (tross at jeg har en Pixel 2), f.eks. ta bilder av objekter i bevegelse, ta bilder av objekter i lavt lys, etc. Jeg vil hovedsaklig bruke kameraet til bilder av sønnen og hans progresjon og aktiviteter, men også utendørsaktiviteter som fjell- og skiturer, natur, objekter og kanskje gode bilder om natten?

 

Problemet er at jeg ikke helt klarer å kartlegge hvilken kamera jeg skal ha, og hvilken linse jeg trenger. Tanken er at jeg kan kjøpe et kamera som er godt nok for en nybegynner, men som er intuitivt å lære seg, samtidig som det gjør det enkelt å forstå hva slags type endringer man gjør, hvorfor og til hva. Jeg tenker at jeg godt kan gå for en linse som er "god nok" til alt, så kan jeg heller utvide med flere linser jo bedre jeg blir og når jeg kanskje lærer meg å se behovet av det.

Det andre problemet er at jeg ikke vil bruke alt for mye penger før jeg vet at dette faktisk er noe jeg vil trives med. For alt jeg vet, så kan det hende jeg ikke ønsker å ta bilder på noe annet nivå enn med telefonen, selv om ønsket er der. 

 

Mulig dette er utrolig vanskelig å svare på, men jeg håper jeg kan få noe hjelp!

 

Budsjettsmessig ser jeg for meg et sted mellom 7 000-10 000. Strekker meg kun til 10k dersom det er ytterst nødvendig og man får teknologi/ekstra holdbarhet som er verdt å betale for. Jeg ønsker meg jo noe som skal holde en stund. Størrelsesmessig kan det også fint være større enn et kompaktkamera. Jeg bruker ofte sekk, så å bære med meg kamera i sekk/bag gjør ingenting.

 

På forhånd, takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stor sett alle kameraer i dag har innebygget veiledning som hjelper deg med og forstå hva som skjer, samt at det finnes enormt mye tilgjengelig materiale på youtube, blogger, etc.

 

Først burde du vurdere størrelsen, skal det kunne puttes i en lomme eller litt større kamera som gir deg mer/bedre kontroll og kanskje utskiftbare objektiver (linser) siden et kompaktkamera innehar endel kompromisser på zoom kontra lys-følsomhet.

 

En ekstern blits er og anbefale siden den fryser bevegelser, spesielt innendørs vil du merke store forskjeller, så et kamera burde ha mulighet for montering av ekstern blits.

 

Skal jeg anbefale et spesifikk kamera må det bli Canon 200D med standard zoom og kanskje et 50mm fastobjektiv "uten zoom" til kreative bilder, en bra blits som selv finner beste posisjonering, og du kan etterhvert handle inne forskjellige objektiver så som telezoom, makro, etc. Fordelen med et systemkamera er at du ikke behøver og kjøpe inn alt på en gang, du kan prøve og etterhvert som behovet oppstår kan du komplimentere med mer.

Lenke til kommentar

Jeg er helt uenig. Helt totalt uenig. Med et budsjett på 7-10.000kr er ikke et splitter nytt 200D noe å anbefale til noen som vil dyppe tærene i vannet. Det spiser opp hele budsjettet bare med kamerahus + kitobjektiv, og er helt unødvendig.

 

Kjøp brukt. Det er haugevis av folk som selger gode kamerapakker for en slikk og ingenting, enten pga mangelfull bruk eller oppgradering til noe bedre.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116208390

 

550D, kitobjektiv og 430ex blits til 1500kr. Helt fint kamera, helt greit å lære seg det grunnleggende med, og ikke så mye dårligere enn 200D. Bildene som kommer ut blir nok akkurat like. Best av alt, når man har lyst til å oppgradere til noe bedre, så selger man hele pakken for 1500kr og går i null.

 

Samme fyren selger https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116207652 til 700kr, som er gitt bort. Da har man vidvinkel.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=114434827 . 50mm f1.8 STM til 700kr. Portrettobjektiv.

 

Så, 2900kr + et par hundrelapper i evt. porto, og da har du kamera, ok blits, vidvinkel, kitobjektiv og portrettobjektiv. Alt kan du selge videre for samme pris når du er ferdig med det. Bruk heller pengene du sparer på smågodt eller BSU-kontoen til ungen din.

 

Mye av det du betaler for med nyere kameraer er at de holder hånden din i større grad. Du kan bruke høyere ISO, kutte inn i bildet om det ikke ble riktig utsnitt i utgangspunktet, i tillegg til "quality of life"-greier som wifi/bluetooth og vippeskjermer. Bildene blir mye de samme med eldre kameraer, så lenge du vet hva du holder på med. Og det er veldig lett å lære seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et brukt speilrefleks er en billig start, så kan du eventuelt oppgradere til et godt kompaktkamera (RX100-klassen) eller speilløst når du har funnet dine preferanser og bruksområder for fotografering. 

 

Tradisjonelle kompaktkamera har ikke større sensor enn mobiltelefoner, og deres eneste fordel er bedre zoom-funksjon enn en mobil.

Lenke til kommentar

Slår et slag for fujifilm jeg også! Det er en del fujifilm på bruktmarkedet så jeg ville uten tvil sett der, se om du ser X-T1/10/20 eller X-E2. Fuji har et objektiv som er 18-55 2.8-4 som jeg tror er et bra valg for ditt bruksområde. Hvis du av en eller annen grunn ikke vil ha fujifilm se på Canon 6D og Olympus OM-D EM10. Det er en helt egen opplevelse å fotografere med fujifilm og anbefales hvis du virkelig vil komme inn i fotoens finesser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...