Gå til innhold

Nytt batteri i Australia vipper Musk av tronen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

140MWh er ikke dårlig.

 

Nja, det er vel samme kapasiteten som sammelagt i elbilene som kommer til å bli solgt i Norge i mars i år, gitt et gjennomsnitt på 40 kWt pr bil.

Eller samme kapasitet som to 60mw dieselmotorer og en 25 kubikkmeter tank diesel

Eller samme kapasitet som ett vannkraftverk på 120MW. Men hvorfor sitter vi og sammenligner epler med storfé og laks?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fordi gigant batteriet koster minst 350 millioner og inneholder energi tilsvarende 20 tonn diesel til en verdi av 0,2 mil.

Og hvor mange millisekunder bruker en dieselgenerator på å starte opp og levere nødstrøm på nettet?

Man kan bruke en kombinasjon av en kondensator og et batteri. Motoren vil kunne startes av generatoren og raskt vil diesel motoren ta over. Trenger man totalt 30 sek for å få full effekt på diesel motoren vil man trenge ca 0,5 MWh i batteripakke/kondensator for at den skal kunne overta. Dette er mye rimeligere enn store batteripakker. Har man en stor tank med diesel eller lng kan "batteripakken" være kjempestor til en svært lav kost. 100 tonn diesel vil tilsvare en batteripakke på 600MWh til en kost av under en million kr i fossil fuel. Det bygges uhorvelig mange slike stasjoner i dag. Sol og vind kraft er årsak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...