Gå til innhold

HJELP. Brev fra Namsfogden.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter lang tid med spilleproblemer (som endelig er over) prøver jeg å fikse opp i mine økonomiske problemer. Har oversett postkassen i flere måneder. Idag kom det post til meg fra Namsfogden, og jeg klarer rett og slett ikke å forstå hva den vil frem til. Ja, jeg er klar over at jeg skylder 8094,39 NOK. Er student med OK inntekt så vil kunne betale ned denne på 3 til 4 måneder.

 

Er det noen som kan gi meg noen tips her? Jeg er helt blank og matt på samme tid.

 

(se vedlagte bilder)

post-265349-0-04931300-1521162741_thumb.jpg

post-265349-0-94150700-1521162747_thumb.jpg

Endret av maksiknirken1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr bare at noen prøver å begjære utlegg i noen du eier som penger på konto, hus, bil, etc...

 

Altså, at de vil ha penga sine, om du ikke svarer vil de trolig beslaglegge evnt penger du skulle ha på en sparekonto etc om det er noe å hente der..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Er det noen som kan gi meg noen tips her? Jeg er helt blank og matt på samme tid.

 

Som det sies over: tredje avsnitt sier i klartekst at du må ta kontakt om du er interessert i en minnelig løsning.  De færreste kreditorer vil være interessert i å fremprovosere en tvangsinndrivelse, så om du tar kontakt og forklarer at du er i stand til å nedbetale gjelden over 3 til 4 måneder så vil du ganske sikkert ende opp med akkurat en slik avtale.

 

Dersom du ikke tar kontakt eller møter opp i forliksrådet ender saken garantert med tvangsinndrivelse, siden det da er eneste mulighet.

Endret av Belfaborac
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Krev forliksrådsbehandling. Møt opp, prøv å få det beste forliket du kan få til.

 

Skjønner ikke helt det rådet.

 

Trådstarter har allerede slått fast at han/hun både ønsker å gjøre opp for seg og har muligheten til det over 3-4 måneder.

 

Som flere har påpekt, tredje avsnitt sier nokså klart at det enkleste er å gi beskjed om at en ønsker kontakt med kreditor for å fastlegge en betalingsplan, så det virker som det åpenbare valget her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det hende at krikkert tenker seg en situasjon hvor kreditor ikke tar sjansen å utelate forliksrådet her? Men som Zork forteller, så vil nok kreditoren strekke seg litt dersom skyldner tar kontakt med betalingsvillighet. Betalingsvillighet er nok også det eneste som vil løse problemet for trådstarter. Lykke til  :)

 

Et råd: Forsøk å få kreditor til å slette alle "morro-renter".

 

Om kreditorene ikke er villige til å slette ekstragebyrer og renter, så krev forliksrådsbehandling (også avventer du til at kreditor gidder en slik omgang behandling). Da kan det jo hende at de i forliksrådet er greie med deg i sin behandling, og forlanger av kreditor til å vise litt lempelighet, siden det tross alt er snakk om en forliksbehandling. Men, det kan også hende at du ikke får noe lempelighet.

 

Og, husk å framheve at du har et spilleproblem og en students økonomi, og at du derfor har hatt vanskeligheter med å betjene nedbetalingene. Vil si at det er vesentlig til ditt forsvar, om det kan være noe forsvar.. Vanligvis så vil vel kreditorene ønske en kjappest og minst mulig arbeidskrevende løsning. Så det kan godt hende at du kan oppnå lempelser. Prøv ihvertfall å imøtekomme kreditor både nå (skriftlig) før Forliksrådet eller alternativt i Forliksrådet. Altså hva som løser seg best. Husk også at kreditor får en utgift på litt over kr 800 for å ta saken til forliksrådet. Det kan godt hende de stopper saken, bare for å unngå det ekstragebyret. For ingen er garantert at utfallet går i deres favør, det er tross alt en mekling og ikke noen rettsak i den forstand, selv om selve Forliksrådet har siste ord (doms myndighet før neste steg, om partene gidder rettsak) i sakens behandling tross alt.

 

Også: Når beløpet er så lavt, så vil rettsapparatet mest sannsynlig avvise et søksmål, og la det bli med at Forliksrådet får ordne opp (bestemme). Også det er din fordel. Men oppfør deg høflig og imøtekommende for det om.

 

Oppfør deg høflig og ordentlig, så løser nok det meste seg på best måte for deg vil jeg tro. Du slipper nok ikke unna hovedkravet for det om.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hjertelig takk for all svar og ikke minst gode tips og råd. Det er en lang vei for meg å bli kvitt det jeg har av gjeld, men jeg må bare ta sak for sak. Nervøs for morgendagen hvor jeg må ringe namsfogden og kreditor, men håper det ordner seg.

Kommer med update!

 

Ta det med ro og husk å samle deg sammen før du ringer. 

 

Forklar situasjonen enkelt og tydelig så skal dette gå bra kompis!  :w00t:

Lenke til kommentar

Update 1: Jeg har ringt til kreditor, og det var absolutt ikke aktuelt med noe nedbetalingsplan nå. Forklarte situasjonen og la meg langflat, men det hjalp ikke. Nå venter jeg på at Namsfogden skal ta telefonen.

 

Der gjorde du kardinalfeil nr. 1. Du skulle ha sendt epost. Da ville du både hatt din egen henvendelse om å komme til en minnelig løsning på papiret, samt det lite imøtekommende svaret skriftlig. Sorry, men hvordan skal du nå vise Forliksrådet om at du har forsøkt å imøtekomme kreditor?

 

Det du nå bør gjøre, er å besvare et evt. Forliksrådsvarsel, men stilet til Forliksrådet med det som har skjedd i saken til nå. Du skriver så godt du klarer en plausibel grunn for at du har hatt problemer med å betjene gjelden. Samt at du tilføyer de forskjellige datoer du til nå har kommunisert med kreditor på "ditt og datt måte" uten å komme til enighet om en løsning som du kan leve med, og uten at kreditor har vist vilje til en levelig nedbetalingsplan. Ikke lyv, men du kan være litt spekulativ i din oppførsel.

 

Det skader kanskje heller ikke å skrive til kreditor nok en gang, og oppsummere hvordan du oppfatter din situasjon. Fortell dem rett ut, nok en gang at det er vanskelig å nedbetale gjelden uten noen form for lempelser. Så kan det hende at kreditor oppfatter at du ikke er en så enkel person å få til å føye seg.

 

Det som skjer i Forliksrådet er vel også litt offentlig i mange saker. Så kreditor vil også blamere seg om de ikke oppfører seg skikkelig der. Du har sannsynligvis ikke noe valg, og du er en enslig privatperson, så hva har du å tape. Kreditor er et selskap/firma, og har litt å tape på å framstå som en part som dummer seg ut. Gjør du deg litt vanskelig nå i innspurten, før du møter i Forliksrådet, så oppnår du sannsynligvis en mer løssluppen kreditor som ser at det ikke er bare å skremme seg til alle "penger og morrorenter" sånn uten videre. Det hele vil bunne ut i hva kreditor faktisk orker her..

Endret av G
Lenke til kommentar

Update 2: Litt hyggeligere hos namsfogden. Var positiv til meg og mine tanker om det. Hun skulle be kreditor kontakte meg igjen på mail, så jeg avventer svar derfra.

 

Jeg leste ikke Update 2, beklager så mye.

 

Så dette er altså snakk om mange kreditorer? Og du er på jakt etter en gjeldssanering? Jeg trodde det var snakk om et enkelt hovedkrav, som var enklere å legge en nedbetalingsplan for.

 

Du ser for deg noen år som gjeldsslave til denne nedbetalingsplanen for å komme ut gjeldfri og med blanke ark til slutt?

 

EDIT:

Beklager at jeg heller ikke snappet til meg at det stod Namsfogden i brevene du vedla i førstepost. Min feil. Og jeg er ikke advokat, så jeg har heller ikke noen daglig omgang med slike organisasjonsnavn. Så kan hende det er litt av årsaken. Innlegg #13 er derfor myntet på hvordan jeg tenker dersom neste ledd i behandlingen var Forliksrådet og noen enklere gjeldsforhold.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Namsfogden kan gå inn i dine eiendeler, og parkere til seg det som er omsettelig nok, og som ikke ødelegger livet ditt for mye. De kan ta hva som helst av materielle ting ihvertfall, som de finner for godt å omsette. Navnet Namsfogden, har en språklig start Nams, som kommer i fra det tyske ordet "Nehmen", som betyr å "ta fra noen". Så du har med "Ta fra-fogden" å gjøre:

 

nehmen

 

https://www.google.no/search?q=nehmen+meaning+in+english&oq=nehmen+meaning

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis benytter Namsmannen seg kun av trekk i lønn eller trygd og pant i fritidsbolig eller kjøretøy.  De to siste kun hvis det gjelder beløp langt, langt høyere enn det det snakk om her.  Det er null sjanse for at noen kommer og hanker inn TV, stereoanlegg, den dyre mobiltelefonen din el.l.  De kan slett ikke "ta hva som helst av materielle ting", men i spesielle tilfeller kan også aksjer, verdipapirer, bankinnskudd, kunstgjenstander og "luksusgjenstander" bli innhentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...