Gå til innhold

Bruksområder til programmering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På mobiltelefoner (nyere) brukes java veldig mye. Motorstyringer er såpass enkle at de kan nok programmeres i assembler (maskinkode) eller lignende, evt. så brukes det PLU-styring (enkel digitalteknikk). GPS er litt vanskelig å si, spørs vel på hver enkelt enhet. :)

assembler er det samme som assembly ja? Er ikke assembly mere avansert og komplisert en C++?

 

Hva blir brukt mest av C++ og assembly utenfor PCene da?

Lenke til kommentar
assembler er det samme som assembly ja? Er ikke assembly mere avansert og komplisert en C++?

 

Assembly (som språk) er drit-enkelt .. det ligger "nær maskinvaren" (lavnivå), og den kan bare utføre enkle operasjoner som f.eks. å legge sammen, trekke fra og lagre et tall.

 

C++ er et språk som er mer høynivå og er derfor mer komplisert å lære enn assembly.

 

Vi kan si at assembly er lett å lære og forstå, men vanskelig/komplisert å lage noe fornuftig i. Mens C++ er vanskelig/kompilsert å forstå, men er lett å lage noe fornuftig i. Med fornuftig mener jeg noe som er litt "stort"; eller større enn 50-100 linjer kode sånn ca.

 

Det andre du spør om kan jeg desverre ikke svare så godt på, men jeg vet PLS-styring blir mye brukt til motorer i industri og sånnt. Språket for/i disse PLS-boksene kan minne om assembly, og er enkelt å lære seg og også å bruke i dette tillfellet; siden det å styre motorer ofte er lite komplisert i de sammenhengene man velger å bruke en PLS-enhet.

 

Har du litt bakgrunn og erfaring fra programmering tar det deg ca. 15-20 minutter å lære deg et av disse PLS-språkene.

 

Mobiltelefoner kan programmeres v.h.a. flere forskjellige språk: http://www.symbian.com/developer/index.html

 

Hva som er mest vanlig vet jeg ikke -- men det er nok Java og C++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...