Gå til innhold

Slik er Jaguar i-Pace i forhold til Tesla Model X


Anbefalte innlegg

 

Imponerende lavt som en aerodynamisk koeffisient på 0,24 er (0,29 også for så vidt), betyr det lite om en ikke også regner med front areal.

En Tesla Model X vil ha betydelig mer luft motstand enn en Tesla Model S selv om begge har lik aerodynamisk koeffisient på 0,24.

 

Hadde vært interessant å vite faktisk luft motstand på både Tesla Model S, -X og Jaguar sin I-Pace, enn kun "skrøytetall" (som jeg kaller det, ettersom det ikke forteller hele sannheten)

 

Model S har ca 2,24 m^2 frontareal, Model X ca 2,59 m^2 og i-Pace ca 2,4 m^2. Da blir CdA-tallene slik:

 

Model S: 0,5376 m^2

Model X: 0,6216 m^2

i-Pace: 0,696 m^2

Se der ja. Så bra!

Model X har faktisk mindre luft motstand enn den mindre bilen i-Pace.

Hvor finner du alle tallene?

 

Er det noe formel på vekt * luftmotstand = forbruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se der ja. Så bra!

Model X har faktisk mindre luft motstand enn den mindre bilen i-Pace.

Hvor finner du alle tallene?

Det er ingen enkel måte å finne tallene. Model S og Model X har jeg funnet på nett. i-Pace er estimert utifra bredde og høyde, sammenlignet med Model X. Tallene blir ikke 100% riktig, men de er sånn ca riktig.

 

Er det noe formel på vekt * luftmotstand = forbruk?

Nei, det er mer komplisert enn som så. Luftmotstand og rullemotstand har to forskjellige formler, og så må man ta hensyn til drivlinjes virkningsgrad, energi til lys, varme, kulde, osv.

 

Jeg har ett regneark for å estimere rekkevidde, der jeg kan regne meg frem til at ved +20C, vindstille, ingen varming/kjøling, konstant hastighet, flat mark, rullemotstand klasse A dekk, 100 km/t, 150 kg last/passasjerer, så blir rekkeviddene ca slik:

 

X75D: 490 km

i-Pace: 553 km

X100D: 650 km

 

Sier man -10C, 3 m/s motvind, 2 kW varme, konstant hastighet, flat mark, rullemotstand klasse A dekk, 100 km/t, 150 kg last/passasjerer, så blir rekkeviddene ca slik:

 

X75D: 360 km

i-Pace: 404 km

X100D: 481 km

 

Bare for å gi et par eksempler.

Lenke til kommentar

 

Se der ja. Så bra!

Model X har faktisk mindre luft motstand enn den mindre bilen i-Pace.

Hvor finner du alle tallene?

Det er ingen enkel måte å finne tallene. Model S og Model X har jeg funnet på nett. i-Pace er estimert utifra bredde og høyde, sammenlignet med Model X. Tallene blir ikke 100% riktig, men de er sånn ca riktig.

 

Er det noe formel på vekt * luftmotstand = forbruk?

Nei, det er mer komplisert enn som så. Luftmotstand og rullemotstand har to forskjellige formler, og så må man ta hensyn til drivlinjes virkningsgrad, energi til lys, varme, kulde, osv.

 

Jeg har ett regneark for å estimere rekkevidde, der jeg kan regne meg frem til at ved +20C, vindstille, ingen varming/kjøling, konstant hastighet, flat mark, rullemotstand klasse A dekk, 100 km/t, 150 kg last/passasjerer, så blir rekkeviddene ca slik:

 

X75D: 490 km

i-Pace: 553 km

X100D: 650 km

 

Sier man -10C, 3 m/s motvind, 2 kW varme, konstant hastighet, flat mark, rullemotstand klasse A dekk, 100 km/t, 150 kg last/passasjerer, så blir rekkeviddene ca slik:

 

X75D: 360 km

i-Pace: 404 km

X100D: 481 km

 

Bare for å gi et par eksempler.

Dette er jo supert!

 

Høres ut som du har fått med deg flere faktorer.

 

Stusser litt på at det ikke er større forskjell mellom X75D og X100D (mulig en forbedring faktor en plass, eller spiller vekt lite rolle?) ettersom den er 150kg tyngre.

 

Uansett, hvis eneste faktorer som er byttet ut mellom Tesla og Jaguar er vekt og luft motstand, burde tallene representere sammenlignbare kjørelengde.

Lenke til kommentar

Dette er jo supert!

 

Høres ut som du har fått med deg flere faktorer.

 

Stusser litt på at det ikke er større forskjell mellom X75D og X100D (mulig en forbedring faktor en plass, eller spiller vekt lite rolle?) ettersom den er 150kg tyngre.

 

Uansett, hvis eneste faktorer som er byttet ut mellom Tesla og Jaguar er vekt og luft motstand, burde tallene representere sammenlignbare kjørelengde.

Når det gjelder X75D v X100D, så kan man også se på forbrukstallene. I det siste scenariet er det 200 Wh/km for X75D og 204 Wh/km for X100D. (Og 211 Wh/km for i-Pace.) Stort sett hele forskjellen ligger i ~72 kWh tilgjengelig vs ~98 kWh tilgjengelig.

 

Jeg har også tall på fordelingen mellom luftmotstand/rullemotstand. I det siste scenariet er fordelingen slik:

 

Model X 75D: 10,97 kW luftmotstand, 4,25 kW rullemotstand

Model X 100D: 10,97 kW luftmotstand, 4,6 kW rullemotstand

i-Pace: 12,29 kW luftmotstand, 3,91 kW rullemotstand

 

Luftmotstanden øker kvadratisk med hastigheten, så den blir veldig fort viktig med økende hastighet.

Lenke til kommentar

Tesla underdriver NEDC tallene betydelig, så de kan ikke benyttes i en sammenligning.

Har de begynt å underdrive nå. Ikke verst.

 

100 kW virker mer teoretisk enn noe annet. På lanseringsshowet ladet de en bil ved fabrikken i Sveits fra 20% til 62% på 32 minutter. Det er snitt på rundt 70 kW.

Det er interessant. Har du en link? Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla underdriver NEDC tallene betydelig, så de kan ikke benyttes i en sammenligning.

Har de begynt å underdrive nå. Ikke verst.

 

100 kW virker mer teoretisk enn noe annet. På lanseringsshowet ladet de en bil ved fabrikken i Sveits fra 20% til 62% på 32 minutter. Det er snitt på rundt 70 kW.

Det er interessant. Har du en link?

Ja. Tesla er også nøktern når det kommer til 0-60mph og 0-100kmh tallene sine. Flere som har oppnådd bedre enn oppgitte tall.

Lenke til kommentar

 

Det er interessant. Har du en link?

 

De setter den på lading rundt minutt 8 og sjekker hvor langt den har kommet rundt minutt 40.

 

Ser ut som Jaguar har et forklaringsproblem. Enten så var det et eller annet feil under den demonstrasjonen eller så er ikke påstanden om 100kW lading sann.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ser ut som Jaguar har et forklaringsproblem. Enten så var det et eller annet feil under den demonstrasjonen eller så er ikke påstanden om 100kW lading sann.

Jeg vil kanskje tro de brukte en 100 kW lader, og da er resultatene sånn ca som forventet. Det som er greit å vite er at en 100 kW hurtiglader er som regel spesifisert til 500V/200A. Har man da en batteripakke på 300-400V utifra hvor full den er, så vil man f.eks med 320V (lav SOC) motta 320V x 200A = 64 kW. Om man derimot finner en 150 kW lader, så er denne gjerne oppgitt til 500V/300A, noe som da vil kunne muliggjøre raskere lading.

 

Ser man på superladerne til Tesla, så klarer de å gi ut 360A over en kort periode, og så reduseres strømmen til 330A. Altså ved 320V så kan effekten være 320V x 360A = 115kW. Men riktignok klarer ikke en 75D å benytte seg av den fulle effekten.

 

Jeg vil forvente at en 75D som lader på en superlader og en i-Pace som lader på en 150 kW CCS lader vil lade ca like raskt, mens en i-Pace som lader på en 100 kW CCS vil lade tregere. En 100D vil lade omkring 20 kW raskere enn en 75D, over hele området.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Det er interessant. Har du en link?

https://www.youtube.com/watch?v=d6qBMmslX0w

 

De setter den på lading rundt minutt 8 og sjekker hvor langt den har kommet rundt minutt 40.

 

(Kan for øvrig nevne at i min X100D ville jeg hatt snitthastighet på rundt 110 kW i området 20-62%. Dette er helt optimalt ladeområde.)

Ligger stortsett på 112-115 kw når jeg kommer inn på en lader. Har da varmt batteri og utetemp på - 10 grader - +20 grader.

Om en ikke har varmt batteri og er på vei til en superlader så lønner det seg å bruke navigasjonen. Da vet bilen at du skal dit og forvarmer batteriet for deg for maks ladeeffekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...