Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Galaxy S9 Slik er Samsung Galaxy S9 og S9+


Anbefalte innlegg

Når det gjelder revolusjon eller ei, er det absolutt ikke tema her, men konteksten og ordlyden til Tek. Med "heller evolusjon enn revolusjon", prøver de å etablere bildet av et S9 som en liten videreføring av S8, mens S8 i sin tid fikk mye positiv omtale for å være en "nyhet" på mange måter. I realiteten bringer S9 flere nyheter på bordet enn det både S8 og S7 gjorde.

S6 introduserte vel trådløs lading og S7 VR? Jeg vil si meg uenig her. Rimelig kjedelige lanseringer i mine øyne.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

 

og hardware oppgradering som vi enda har tilgode å se materialiserer seg i noe praktisk bruk.

 

Dette høres for meg ut som selve definisjonen av "evolusjon", det er absolutt ingenting revolusjonerende med dette. Men for all del, det blir nok en knallbra telefon!

 

Vet du forresten hva som ligger i ny ansiktsgjenkjenning, er det noe ala. iPhone X?

Hva menerer du med "materialiserer seg i noe praktisk bruk"? Ytelsesforbedring er ytelsesforbedring. Det er ikke så vanskelig å forstå betydningen av 100%+ forbedret entrådet ytelse og 40% bedre flertrådet ytelse. Det er ingen tvil om at denne store forbedringen vil vise seg tydelig fram i sammenstilling med S8, eller S9 med SD845, i de arbeidsoppgaver der det gjør seg gjeldende.

 

Når det gjelder revolusjon eller ei, er det absolutt ikke tema her, men konteksten og ordlyden til Tek. Med "heller evolusjon enn revolusjon", prøver de å etablere bildet av et S9 som en liten videreføring av S8, mens S8 i sin tid fikk mye positiv omtale for å være en "nyhet" på mange måter. I realiteten bringer S9 flere nyheter på bordet enn det både S8 og S7 gjorde.

 

Plasseringen av fingeravtrykkleseren er heller ikke håpløs; de eneste som kaller fingeravtrykkleser bakpå håpløs er de som aldri har hatt en telefon med det.

 

 

Du skjønner antakeligvis veldig godt hva jeg mener med det. Teoretiske tall fra en benchmark spiller da liten rolle med mindre det gir utslag i en bedre bruker opplevelse på en eller annen måte. På samme måte som siste iPhone modeller, som etter det jeg kan se av grafen over fortsatt ligger et godt stykke foran på ytelse, heller ikke i mine øyne har hatt noen nevneverdig forbedring reint praktisk. Men det kan jo hende at ting som AR og slikt for god bruk for dette. Nå er imidlertid en økning i ytelse med en hardware oppgradering det minste jeg forventer av en flett ny toppmodell.

 

Beklager å såre Samsung-følelsene dine, men jo, plasseringen er fullstendig håpløs, like håpløs som på de forrige modellene, og jeg er ikke alene om å mene det (og joda, jeg har testet). Har ikke tall på hvor mange ganger jeg bare skal åpne mobilen på bordet for å sjekke en melding som kom inn..

 

Og så skal vi vel helst ikke nevne prislappen? Den er nå oppe i samme prisklasse som Apples toppmodell, som fikk flengende kritikk for blodpris? Tatt det i betraktning bør vi virkelig forvente mer enn det de leverer her, så jeg er helt enig i artikkelen, en evolusjon, eller som du selv sier, en "liten videreføring"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

"Samungs nye toppmodell er en evolusjon mer enn en revolusjon". Teks forståelse av smarttelefoner er smålig, som vanlig. Det virker som man ser på endringene fra en telefon ut fra hvordan den ser ut visuelt, og ikke i innmaten.

 

Galaxy S9s Exynos 9810 nærmest dobler den entrådede ytelsen, samtidig som flertrådet ytelse går opp 40% -- til sammen snakker vi om en ytelsesøkning på  ~65% sammenlagt. En slik økning er uten sidestykke i mobile SoCer de siste årene, og vil definitivt gjøre et nevnverdig utslag (til sammenligning så vi en ytelsesøkning på ~15% fra S7 til S8). I tillegg bringer S9 den nyeste Samsung Experience-utgaven til en Galaxy S-modell for første gang, som takler mange av problemene med frame drops og lugging som TouchWiz ofte har blitt kritisert for. Som Note 8 viste så klarer endelig Samsung å tilby en glatt programvareopplevelse i UI i brukergrensesnittet. S9 får også stereohøyttalere, ordentlig ansiktgjenkjenningsteknologi og store oppgraderinger i kameraet.

 

Så totalt sett er S9 en større oppgradering fra S8 enn det S8 var fra S7, eller det S7 var fra S6. Så jo, oppgraderingen er temmelig stor. Ikke vits å la seg misforstå av Teks unøyaktige og puerile beskrivelse av S9. Det er større endringer i S9 enn det man ser ved første øyekast.

 

Det du beskriver her er evolusjon, ikke revolusjon. Det er naturlig at man får hastighetsforbedringer og gradvis bedre brukergrensesnitt (enkeltkjerneytelsen er noe man egentlig bare kunne forvente, da Apple har vært langt foran der lenge). En revolusjon var for eksempel da man kom med berøringsskjerm for fullt,  Det er da ikke noen revolusjon at Samsung har klart å ta igjen konkurransen på "mikrolag". 

 

Å kalle det evolusjon betyr ikke at det ikke er viktige eller gode endringer, bare at det ikke faktisk ikke betyr at hvermannsen kommer til å måpe når de ser telefonen. Smarttelefoner er raske nok for folk flest (det eneste unntaket er at du kanskje vil ha et par tensorkjerner for ML), software er for det meste, med unntak av Samsung frem til nå, raskt nok. Jeg vil nå faktsik påstå at smarttelefoner har begynt å bli litt kjedelige -- hver endring blir mindre interessant, fordi den har mindre å si for praktisk bruk.

 

En revolusjon må da være forbeholdt de endringer som faktisk virkelig endrer mobilopplevelsen for den vanlige bruker. 

 

EDIT: Og skulle ikke forundre meg om Samsung designer chipene sine med genetiske / evolusjonære optimeringsalgoritmer :p 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

og hardware oppgradering som vi enda har tilgode å se materialiserer seg i noe praktisk bruk.

 

Dette høres for meg ut som selve definisjonen av "evolusjon", det er absolutt ingenting revolusjonerende med dette. Men for all del, det blir nok en knallbra telefon!

 

Vet du forresten hva som ligger i ny ansiktsgjenkjenning, er det noe ala. iPhone X?

 

Hva menerer du med "materialiserer seg i noe praktisk bruk"? Ytelsesforbedring er ytelsesforbedring. Det er ikke så vanskelig å forstå betydningen av 100%+ forbedret entrådet ytelse og 40% bedre flertrådet ytelse. Det er ingen tvil om at denne store forbedringen vil vise seg tydelig fram i sammenstilling med S8, eller S9 med SD845, i de arbeidsoppgaver der det gjør seg gjeldende.

 

Når det gjelder revolusjon eller ei, er det absolutt ikke tema her, men konteksten og ordlyden til Tek. Med "heller evolusjon enn revolusjon", prøver de å etablere bildet av et S9 som en liten videreføring av S8, mens S8 i sin tid fikk mye positiv omtale for å være en "nyhet" på mange måter. I realiteten bringer S9 flere nyheter på bordet enn det både S8 og S7 gjorde.

 

Plasseringen av fingeravtrykkleseren er heller ikke håpløs; de eneste som kaller fingeravtrykkleser bakpå håpløs er de som aldri har hatt en telefon med det.

Det er kun en evolusjon og ingen revolusjon når S9 etter et halvt år ikke klarer å matche ytelsen til iPhone 8/X. Du ser ut til å mene at S9 er mer revolusjonerende enn evolusjonerende fordi den har så stort ytelsen hopp sammenliknet med S8. Skal man derimot se på revolusjon så må man sammenlikne det med toppmodellen, ikke S8 som i utgangspunktet ytet dårlig.

 

Enig med ZeVs^, S9 blir nok en knallgod telefon, men revolusjonerende er den så absolutt ikke. Apple sin A11 chip ligger fremdeles frempå, og nå var det Apple som først fikk en ansiktsgjengkjenning som faktisk fungerte. Samsung må kunne toppe dette med noe nytt og bedre om det skal kunne kalles revolusjonerende, men at det er en evolusjon og klar forbedring over S8 er det ingen tvil om. Sånn sett ser jeg ikke hva som er problemet med tek sin overskrift, ser ut til å stemme godt med produktet.

Endret av 93MiChr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

95525.png

 

Svart er heltall, grått er flyttall. Hva er da oransj, blå og lyseblå? Komplekse tall, fixed precision og mod p? Er det ikke litt urettferdig å teste Exynos med andre operasjoner? Og hvorfor gjør Snapdragon845 det dårligere med lik farge, er den så ustabil  :tease:

 

Sorry, måtte bare

Lenke til kommentar

 

95525.png

 

Svart er heltall, grått er flyttall. Hva er da oransj, blå og lyseblå? Komplekse tall, fixed precision og mod p? Er det ikke litt urettferdig å teste Exynos med andre operasjoner? Og hvorfor gjør Snapdragon845 det dårligere med lik farge, er den så ustabil  :tease:

 

Sorry, måtte bare

Single core testing er ikke så interessant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å ha lest en eneste kommentar.

Er markedet "mettet" for å motta en ny toppmodell fra vært av se store merkene hvert år?

 

Advarsel, jeg sitter hos tannlegen og det jeg skriver her idag vil garantert være en del rabbel... Men den røde linja burde være klar, håper jeg :)

 

Jeg oppgraderte min Note4 (fortsatt glad i den) til en Note8.

Telefonen er meget bra den, men om Samsung hadde rimelige telefoner med stylus så hadde jeg sjøl valgt det.

Fordi: Selv om jeg er en tech og utstyrsfrik så er 10.000,- for mye. Vel, for mye for hvor mye "Tech" du får igjen.

Jeg er ikke imponert i det hele tatt. Jada, bra skjerm, bra kamera. Men jeg lever ett helt annet liv enn å knipse bilder konstant. Det gjør de fleste andre også.

 

Lite eksempel: Note4, lange tekstmeldinger på alarm-klokka.

I Note8, maks 20 tegn. betydelig mye mindre enn i Note4.

Så fant jeg en del andre ting du kunne gjøre i fotebehandler eller bildebehandling i Note4, men var helt borte i Note8.

Som ga absolutt ingen mening.

 

Tredjepart apps sier du? Sjuur! Eller ikke? Poenget er faktum så får du mindre polert programvare nå enn før. Selv om Note4 sikkert har hatt mange oppgraderinger. Men det burde da komme a_u_t_o_m_a_t_i_s_k på en ny telefon. 4 "Note" telefoner "senere". ?

 

 

Så, hva i all verden skal en S9 (Jada, jeg vet det ikke er en N9...) virkelig bringe til en som har en N8, S8 eller S8+?

Hadde det ikke vært bedre om de faktisk bygde en god telefon istedenfor å la seg presse av konkurranse til å komme ut med en ny telefon hvert år?

Fordi... Jeg vet att ingen hos Samsung kommer til å gjøre noe med det faktum at jeg kan sette opp medisin-liste på min gamle Note4, men ikke min nye Note8. Fordi den ikke "klarer" tekst over tjue bokstaver.........

Noe så enkelt, og de klarer ikke å forstå hva forbrukere trenger...

 

Samsung support hadde jo svaret for meg! Hør:

*Tøm cachen og resett alle alsrmer*

 

Duh! Fyren eller fyreninnen leste ikke en gang hva jeg sa var ett problem. Når jeg fortalte att jeg ikke trenger å slette ti stk pluss, pluss alarmer fordi "det" vil løse problemet.

Da gikk det ett lys opp i hodet, og vips, problemet ble sendt videre (Langt over hans "nivå" muligens).

Men det komiske er att jeg nevnte dette i en bisetning på en annen rapport på feil jeg fant. Han skulle ta det med 20 "letters" limitation videre. Så får jeg denne karen som foreslår å tømme cachen hahaha.....

 

Mao, Samsung lager skikkelig bra sjit, men taper stort på gammel, nedgradert eller rett og slett manglende software....

 

 

Så, når Note12 er ute så skal jeg vurdere en ny telefon.

4, 8 og 12.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, er vel ingen grunn for produsentene å ikke komme med nye modeller årlig ettersom det alltid vil være mange brukere som sitter med behov for ny telefon til enhver tid.

 

Men jeg er enig i at disse lanseringene er temmelig kjedelige. De er litt bedre her, litt bedre der, marginalt bedre her. Men det er jo en naturlig konsekvens av hvor rask utviklingen innenfor dette markedet har vært til nå. På et eller annet tidspunkt så må det jo nesten møte veggen og når markedet har fått en slags forventning at det skal være den ene revolusjonen etter den andre med minimale mellomrom så blir det jo som det blir.

 

Dette er jo ikke noe som er unikt Samsung, dette gjelder jo egentlig alle produsenter. Det som kanskje er utfordringen til de største aktørene som tjener mest ala Samsung og Apple er nok det at med stagnerende utvikling så blir villigheten til brukerne rundt det å bytte ut telefonene redusert og konkurransen fra de billigere aktørene blir langt større da forskjellen på modellene til 3000-6000 kr sammenlignet med modellene til 8000-10000 kr blir mindre så prislappene blir vanskeligere å svelge. Spesielt for Samsung som jo tross alt kjører Android og sånt sett har langt færre forskjeller i programvare sammenlignet med disse konkurrerende modellene.

 

 

Når det gjelder fremvisningen så er det jo som alltid endel jeg stusser på. De starter med å snakke mye om fragmentering og hvordan Samsung er motstander og skal jobbe imot dette. Dette finner jeg litt snodig da Samsung generelt er "flinke" på å fragmentere egne modeller basert på programvare. For hver nye modell så er det nesten alltid finesser ved programvaren på nyere modeller som ikke blir gjort tilgjengelig på eldre modeller selv om det ikke finnes noen logisk årsak til dette med tanke på maskinvaren. Samsung er også generelt trege til å oppdatere eldre modeller. Så akkurat hva de snakker om her forstår jeg ikke helt? Om de ikke har tenkt til å forandre seg og bli langt flinkere og mer effektive med tanke på utrulling av programvare til telefonene sine?

 

Videre så var det mye snakk om Dolby Atmos på telefonhøyttalerne. Kan virkelig ikke fatte og begripe hva som er poenget eller hvordan dette er relevant for noe som helst på en mobiltelefon med to høyttalere? Dolby Atmos er jo bare "neste-generasjon" surround format som muliggjør bruk av metadata som kan plassere lydkilder både horisontalt og vertikalt i et lydbildet. På en mobiltelefon med to knøttsmå høyttalere som har utfordringer nok med å få til et bra stereobildet så blir jo dette ren marketing gimmick? Hvordan skal dette til å bli noen form for fungerende "Atmos"? Mener de at telefonhøyttalerne er kapable til å blåse ut lyd som kan reflekteres fra både vegger og tak for å simulere et Atmoslydbildet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tja, er vel ingen grunn for produsentene å ikke komme med nye modeller årlig ettersom det alltid vil være mange brukere som sitter med behov for ny telefon til enhver tid.

 

Joda, men samtidig avtok smarttelefonsalget i 2017 for første gang. Jeg tror ikke vi skal se bort ifra at markedet har blitt så mettet, og telefonene har blitt så gode, at forbrukerne har gått lei. Rundt 2011 var det en stor praktisk forskjell mellom hver generasjon. Jeg hadde HTC Desire og oppgraderte etterhvert til den rundt to år nyere Samsung S3 -- det var natt og dag selv om det kun var to års forskjell. I dag opplever du neppe en stor forskjell med en to års differanse. En forskjell på ett år vil du knapt merke. 

 

Vi må ikke glemme at det faktisk koster litt å gi ut en ny telefon. Alt fra utvikling, nye fabrikker, kvalietssikring, reklame/promotering og deretter feilfiksing. Jeg tror at hvis nedgangen i telefonsalg fortsetter, vil nok produsentene gå over til 2-årige utgivelsessykluser. De vil potensielt spare en del penger, og etterhvert som mobiltelefonutviklingen "stagnerer", vil de ikke tape masse kunder med å ha en halvannet år gammelt topptelefon på markedet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Man kan vel argumentere for at produsenter som Apple og Samsung er på den to år syklus allerede. Apple tar tradisjonelt og følger et "tick-tock" system med ny modell hvert andre år med en påfølgende "S"-variant. Samsung følger også mye av det samme, hvor S6 var ny, S7 var en optimalisering, S8 var ny og nå er S9 en optimalisering osv..

 

Spørsmålet er jo hvor mye tid og ressurser som legges ned i hver generasjon og hvordan det ser ut sammenlignet med salg og inntjening. Per nå så tyder jo alt på at både Apple og Samsung tjener i bøtter og spann så de er nok veldig langt unna en situasjon hvor det å ikke gi ut nye modeller kontinuerlig vil gi særlig mening.

 

Det å gi ut sjeldnere gir også andre produsenter muligheten og et større spillerom til å komme ut med rimeligere modeller som etterhvert kan overgå de i spesifikasjoner osv..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Folk ødelegger også telefonene sine, eller behovet endres (mindre, større, vanntett++) så jeg tror aldri vi vil få noe mindre enn 2 års sykluser, og jeg tror egentlig ikke på 2 år heller. Det er en forbruksvare, så det er en klar begrensning på hvor mye salget kan gå ned. Det skjer for øyeblikket en liten revolusjon på skjermfronten, kamera, og med AR/VR som folk vil ha med seg så jeg tror vi vil holde god fart de neste 2-3 årene tross at det roet seg litt.

 

For de som husker S3 og S4 så kom det en oppdatering på høsten med bedre hardware. Min S4+ er fremdeles i bruk og har tilnærmet S5 hardware i seg. Så fort går det ikke lenger på hardware froten. 

Lenke til kommentar

 

 

Plasseringen av fingeravtrykkleseren er heller ikke håpløs; de eneste som kaller fingeravtrykkleser bakpå håpløs er de som aldri har hatt en telefon med det.

 

Det er faktisk digg med fingeravtrykkleser på fremsiden når du har satt den i mobilholderen i bilen. Stress å begynne med pinkoder å passord når du kjører. Men funker greit på baksiden ellers.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er en forbruksvare, så det er en klar begrensning på hvor mye salget kan gå ned. 

 

Det sa man om bærbare PCer også :) Folk trenger fortsatt nye laptoper, men det er svært få som oppgraderer hvert år. I tillegg har vel Apple forlengst gått over på en tick tock tock tock tock-løsning hvor de oppgraderer designet en gang hvert femte(?) år. Nye modeller kommer innimellom, men det er kun for å få inn nyeste intel-CPUer. Kanskje man vil gjøre det samme med mobiler. Det vil si at man har en modell som forblir den samme over flere år men at innmaten blir bittelitt forbedret hvert år uten noe stort ståhei.

 

EDIT: RamGuy er inne på det samme. iPhone har essensielt en toårig modell med "vanilla" og S-utgaven, dog fenomenet er betydelig mer utpreget på MacBook, hvor man kan gå 5 år uten at designet blir oppgradert, og hver ny lansering imellom blir kun omtalt i en bisetning. Til sammenligning er hver ny iPhone S-modell en stor begivenhet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Galaxy S9s Exynos 9810 nærmest dobler den entrådede ytelsen, samtidig som flertrådet ytelse går opp 40% -- til sammen snakker vi om en ytelsesøkning på  ~65% sammenlagt. En slik økning er uten sidestykke i mobile SoCer de siste årene, og vil definitivt gjøre et nevnverdig utslag (til sammenligning så vi en ytelsesøkning på ~15% fra S7 til S8).

Anandtech har kjørt en del benchmarks på Exynos-varianten av S9 på messa, og det var kun i Geekbench at det var en så kraftig forbedring.

I PCMark Work 2.0 klarte den ikke engang å slå SD835, og det samme gjaldt benchmarks gjort i nettleseren.

Det kan selvfølgelig hende at det var noen manglende optimering under disse testene, men når det er kun Geekbench som viser en voldsom forbedring er det mer naturlig å anta Geekbench er unntaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Galaxy S9s Exynos 9810 nærmest dobler den entrådede ytelsen, samtidig som flertrådet ytelse går opp 40% -- til sammen snakker vi om en ytelsesøkning på  ~65% sammenlagt. En slik økning er uten sidestykke i mobile SoCer de siste årene, og vil definitivt gjøre et nevnverdig utslag (til sammenligning så vi en ytelsesøkning på ~15% fra S7 til S8).

Anandtech har kjørt en del benchmarks på Exynos-varianten av S9 på messa, og det var kun i Geekbench at det var en så kraftig forbedring.

I PCMark Work 2.0 klarte den ikke engang å slå SD835, og det samme gjaldt benchmarks gjort i nettleseren.

Det kan selvfølgelig hende at det var noen manglende optimering under disse testene, men når det er kun Geekbench som viser en voldsom forbedring er det mer naturlig å anta Geekbench er unntaket.

 

 

Bra tilleggsinformasjon! 

 

Jeg vil bare legge til en liten ting for å forsterke innlegget ditt: Selv om de andre testene kanskje ikke er optimalisert for S9 ennå, viser det nok en begrensning ved ytelsestall: Applikasjonene en bruker må ofte være optmalisert for din CPU for å få full guffe (kompilatoren er ikke smart nok). Det vil si at selv om S9 kanskje ved noen oppgaver er dobbelt så raskt, så hjelper det lite hvis bestemor vil spille CandySmashClone som ikke er optimalisert for noe annet enn en S835.  Det er ikke snakk om noen nevneverdig forskjell i klokkefrekvensen, det vil si at eventuell ytelsesøkning kommer fra enten bedre cache/minneoverføring eller bedre IPC, begge deler er det litt tilfeldig hvor godt en applikasjon kan dra nytte av (og noe som for den gjengse utvikler ikke er trivielt å forholde seg til!).

Lenke til kommentar

hvorfor gjør de ikke noe med batteri? nå har jeg bare en s7 som er 9 måneder gammel, ikke er jeg "heavy" bruker men å måtte lade annen vær dag er ikke holdbart synes jeg i 2018... så hva med batteri på s9?

 

Det er et veldig fåtall av mobiler som klarer mer en 1 dag på batteriet. Mate 10 pro, og Moto Z Play har iallfall knallgod batteritid :)

Lenke til kommentar

Så Nick/Finn dere spurte naturligvis Samsung om Treble og hvor "raske" Samsung kommer til å være med oppdateringer i fremtiden?.

 

Alle telefoner som lanseres med Oreo må støtte Treble.

 

Hvor kjappe samsung er vil tiden vise, men de driver fremdeles med dette regiontullet sitt så selv om de er kjappe i en region kan det ta uker/måneder før alle har fått oppdateringen.

 

Her har samsung noe å lære av Google / Apple.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder revolusjon eller ei, er det absolutt ikke tema her, men konteksten og ordlyden til Tek. Med "heller evolusjon enn revolusjon", prøver de å etablere bildet av et S9 som en liten videreføring av S8, mens S8 i sin tid fikk mye positiv omtale for å være en "nyhet" på mange måter. I realiteten bringer S9 flere nyheter på bordet enn det både S8 og S7 gjorde.

S6 introduserte vel trådløs lading og S7 VR? Jeg vil si meg uenig her. Rimelig kjedelige lanseringer i mine øyne.

 

 

Jeg nevnte aldri S6, nå gjorde jeg? S6 introduserte ei heller trådløs lading for Samsungs S-serie. S6s betydning var uansett større i at den bydde på rimelig stor ytelsesøkning, introduksjonen av UFS 2.0-lagring, første Android-telefon med fingeravtrykkleser, rimelig stor fremsprang i OLED-teknologien, Infinity-display, stor forsprang i kamerateknologi, fast charge-teknologi og et glass- og metall-design som endte opp med å ta over resten av industrien og bli en standard (bare se hvordan alle produsenter, fra Apple til Sony, har gått over til metall+glass i ettertid).

 

Du skjønner antakeligvis veldig godt hva jeg mener med det. Teoretiske tall fra en benchmark spiller da liten rolle 

 

Det er ikke teoretiske tall; det er faktiske tall fra en benchmark som definerer den faktiske ytelsen til en prosessor. Det er ingenting mer "teoretisk" ved de tallene enn fra benchmarktall fra et skjermkort eller en desktop-prosessor. At det er andre faktorer som spiller inn for den totale brukeropplevelsen på en mobil er det ingen som har fornektet. Likevel er økt prosessorytelse en essensiell del av dette; hvorfor ellers strever brikkeprodusentene etter å stadig øke ytelsen, generasjon for generasjon? Bortimot alle arbeidsoppgaver i en mobiltelefon håndteres av prosessoren. Alt fra innlasting av applikasjoner, ulike oppgaver og loading-tider innad i de, nettleserhastighet, kameraytelse (E9810 kan filme i 4K@120FPS, men begrenses til 4K@60FPS for  være på linje med S9s SD845-utgave), osv. vil tjene på økt prosessorytelse.

 

På samme måte som siste iPhone modeller, som etter det jeg kan se av grafen over fortsatt ligger et godt stykke foran på ytelse, heller ikke i mine øyne har hatt noen nevneverdig forbedring reint praktisk. 

 

Når du sammenligner mellom to forskjellige plattformer eller brukergrensesnitt, blir det en helt annen diskusjon. Da er det heller snakk om forskjellen i programvare mellom enhetene som bidrar til det du snakker om (som for eks. at iPhone X, til tross for sin overlegne prosessorytelse, på ingen måter viser dette i faktisk bruk). En mer korrekt måte å se dette på er å sammenligne Galaxy S9 med E9810 med Galaxy S8 med E8995, eller S9 med SD845. Da ser man den faktiske forskjellen.

 

Beklager å såre Samsung-følelsene dine,

 

Jeg eier ingen Samsung-flaggskiptelefon, og har ikke hatt en Samsung-enhet som min fasttelefon siden Galaxy S6, da jeg verdsetter god, glatt og stabil programvare over alt annet -- som er derfor jeg bruker en Google Pixel 2 XL akkurat nå (og Pixel, Nexus og OnePlus-enheter før det). Det stopper dog ikke meg fra å teste Galaxy-telefoner, og bortimot alle andre flaggskiptelefoner der ute, da det er dette jeg driver med til daglig. Det inkluderer en lang rekke telefoner\ fra LG, Huawei, HTC, Xiaomi, OnePlus og nå tom. Xperia, som alle har fingeravtrykkleseren bakpå. Dvs. aktørene med godt over 85% av markedsandelen har allerede flaggskipenheter med fingeravtrykkleseren bakpå. Verken jeg eller andre som har slike telefoner har noen store problemer med. 

 

 eller som du selv sier, en "liten videreføring"

 

Jeg sa aldri dette. Jeg kritiserte artikkelen for å male dette bildet, og for å nokså barnslig kun basere endringer på en telefon ut fra det visuelle utseendet og ikke hva som ligger under panseret.

 

Det du beskriver her er evolusjon, ikke revolusjon. 

 

La meg repetere, siden du ikke fikk med deg innlegget mitt ovenfor:

 

Når det gjelder revolusjon eller ei, er det absolutt ikke tema her, men konteksten og ordlyden til Tek. Med "heller evolusjon enn revolusjon", prøver de å etablere bildet av et S9 som en liten videreføring av S8, mens S8 i sin tid fikk mye positiv omtale for å være en "nyhet" på mange måter. I realiteten bringer S9 flere nyheter på bordet enn det både S8 og S7 gjorde.

 

Det er kun en evolusjon og ingen revolusjon når S9 etter et halvt år ikke klarer å matche ytelsen til iPhone 8/X.

 

La meg repetere, siden du ikke fikk med deg innlegget mitt ovenfor:

 

Når det gjelder revolusjon eller ei, er det absolutt ikke tema her, men konteksten og ordlyden til Tek. Med "heller evolusjon enn revolusjon", prøver de å etablere bildet av et S9 som en liten videreføring av S8, mens S8 i sin tid fikk mye positiv omtale for å være en "nyhet" på mange måter. I realiteten bringer S9 flere nyheter på bordet enn det både S8 og S7 gjorde.

 
En "revolusjon" har i sin rette forstand ikke eksistert siden 2007, i smarttelefonverdenen.
 
Galaxy S9 har heller ikke som hovedmål å matche ytelsen til X (som er totalt urealistisk å forvente); dets mål er å forbedre over sin forgjenger så godt som overhode mulig. En dobling av single-core-ytelsen på en enkeltgenerasjon er vanvittig imponerende, uansett hvordan du måtte vrenge og vri på det. Din krav om å måtte overgå A11 i ytelse er useriøst. M3 er Samsungs første forsøk på et bredt arkitekturdesign.
 
Jeg er mer interessert i å se hvordan E9810 gjør det under lengre belastning. For som vi vet, så var både A11 og E8895 fullstendig underlegne SD835 i dette. Etter bare noen minutter kollapset ytelsen til begge de førstnevnte SoCene, og falt under SD835 på dette punktet. Også i GPU er A11 og E9810 (Mali G72) underlegne Snapdragons Adreno-arkitektur. Så i akkurat strømforbruk og full ytelse over lengre perioder, regjerer Qualcomm enn så lenge.
Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...