Gå til innhold

Trump peker ut voldelige spill som årsak bak USAs skytemassakrer


Anbefalte innlegg

 

Det er jo ingen tvil om at voldelighet på spill eller film påvirker barn og sarte sjeler. Det er heller ingen tvil om at jo yngre man er jo mer påvirket blir man av omgivelsene. At det i det hele tatt stilles spørsmål om det påvirker barn synes jeg er utrolig. Selvfølgelig gjøre det det.

 

Men når en verden drives av en agenda om at barn skal bli påvirket av vold og sex i tidlig alder, da skal slik fornuft bortvises og latterliggjøres.

 

Definèr påvirkes?

Det er forskjell på at noen kan påvirkes av omgivelser og et annet element (være seg spill, kulturuttrykk eller hva det enn måtte være), og det å være en utløsende faktor til at noen mister all form for empati og nærer et brennende hat til å planlegge og gjennomføre en skolemassakre.

 

Det er bl.a. studier som viser at personer som spiller mye kan utløse "aggresjon", men da er det viktig å poengtere at selv om all vold er en form for aggresjon, så er ikke all aggresjon vold. De samme forskningsmetodene kunne f.eks. sikkert vist et høyere aggresjonsnivå hos fotball-supportere eller "sports-idioter", men det betyr ikke at nevnte supportere blir mer voldelige av den grunn.

Aggresjon kan være så trivielt som konkurranseinstinkt, og så alvorlig som vold, det er derfor viktig at man tar studier som viser til "økt aggresjon" kritisk, og ser om de har en klar definisjon på hva de legger i begrepet aggresjon.

 

Jeg ser heller ikke poenget ditt om at det eksisterer en "agenda" om å påvirke barn med vold og sex i en tidlig alder, da samtlige spill og filmer kommer med aldersgrenser. Det er riktig at medietilsynet har et ansvar for å jobbe målrettet mot å informere foreldre om innholdet i film og spill, men da må også foreldre vise initativ eller interesse for å faktisk få med seg hva det er i slike spill, og da selv ta avgjørelsen om det er noe man vil barna skal ha tilgang til.

 

Selv om jeg personlig mener at det blir alt for tynt å skylde på spill (her har nok samfunnskulturen, historikken OG den svake våpenlovgivningen i USA mest å si), så er det ikke dermed sagt at jeg ville latt et av mine (hypotetiske) barn spille GTA-serien f.eks., men det handler om at jeg ikke vil eksponere de til en serie uten at de forstår kontekst, kulturuttrykket og at de rett og slett har godt av å vente med å bli eksponert for vold.

 

Aldersgrenser eksisterer for en grunn, men de er ikke satt for å forhindre massedrap. Der ligger det ganske sikkert mer komplekse mekanikker bak.

Påvirkes i den grad at det skytes noe inn i bevisstheten til unge sinn som er av negativ karakter. Første gang et barn ser vold på tv eller i spill blir barnet livredd, men så blir det etterhvert vanlig. Bare dette er skremmende nok. Det er en grunn til at vi ikke lenger rynker på nesen når vi hører om drap og krig i nyhetene. Vi er indoktrinert i vold og anser dette som normalt.

 

Alt fra filmer, spill og generelt media har skjulte agendaer om å sykeliggjøre unge sinn. Det er gjennomgående og styres fra øverste hold. Tror du det er tilfeldig at Miley Cyrus går fra å være en uskyldig sangstjerne til å bli et sexmonster? Unge idag er såpass narsissistiske og forstyrret at de ikke enser det guddommelige som eksisterer rundt dem, det er en del av planen. Djevelen har for lengst gjort sitt inntog, men de fleste er blinde for det.

 

Aldersgrenser og sånn er bare pjatt. Disneyfilmer har skjulte sex symboler i seg og sex sammen med vold blir solgt til unge barn idag. Vold i spill er bare en liten del av en manipulasjonsagenda som går ut på, som sagt, å vanliggjøre bisarre aktiviteter.

 

Jeg sier ikke at et spill med vold alene er grunnen til den og den voldshandlingen, men det er mange brikker sammen som gjør summen.

 

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at skoleskytingene er tilgjort på samme måte som 9/11, krigene i midtøsten og tragiske hendelser i stor skala generelt. Det er alt iscenesatt.

 

Det er bare å grave selv for å finne ut av dette, jeg kan ikke overbevise deg med det jeg skriver her, men hvis du er interessert så vil du finne svarene selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I norge har man lenge slitt med at mobbing ikkje eksisterer, noko som kanskje kan forklare di høge sjølvmordstalla her.

 

 

Hvilke høye tall? I følge wikipedias oversikt over selvmordsrater ligger Norge ganske midt på treet, nære andre land det er naturlig å sammenligne oss med. 

 

Og den reddit-teorien er bare enda et eksempel på den ansvarsfraskrivelsen en god del menn holder på med. Unge menn har vært overrepresentert på voldsstatistikk gjennom alle tider vi har data fra, så dette kan ikke forklares ved å hevde samfunnet i dag er "mannefiendtlig". Dette er for øvrig et annerkjent funn som også har et eget navn, "young male syndrome", og forklares enkelt i et evolusjonspsykologisk perspektiv. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Trump er så dypt nede i lomma til NRA(national rifle assosiatio) at det er helt tragisk. NRA pøser på med penger i valgkamper og i lobbyvirksomhet. Våpen er en milliardindustri i usa som putter ufattelig mye penger i statskassen til usa og som gir mange jobber rundt om kring i landet. Det er hovedgrunnen til at republikanerene velger og se i helt andre retningen og ikke basere seg på statistikk fra andre land eller faktisn forskning

Jeg har jo allerede vist til at det er like mange skolemmassakre i våpenrestriktive Europa som det er i USA. Også i Kina er det like mange.

Ser man på skolemassakre med over 10 dødsofre er det like mange i Europa siden år 2000 som i USA.

 

Så den påstanden din får du dra lenger ut på landen med, og anti-våpenlov propaganda kan du stikke opp i rævva på liberalistiske diktator drømmer.

Lenke til kommentar

Hvis den tåpelige teorien fra Reddit hadde vært riktig, hadde det vært Skandinavia, ikke USA, som var hjemsøkt av skoleskyttere.

Tyskland har restriktiv våpenlov og mange store skolemassakre.

 

PS. Ser du på listen over skolemassakre fra wikipedia, vil du se at Finland har en av de verste skolemassakrene siden år 2000. Bare siden du nevner Nord-Europa.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Når det flyr 300millioner idioter rundt med våpen, så skjer ting.

Så du mener alle som bor i USA er idioter?

 

 

Flertallet i USA er for strengere våpenlover.

 

Jaha? Jeg hater å spørre om kilde til påstander som er rimelig, noe denne i seg selv er, men jeg tviler på at flertallet er for strenge våpenlover, og "strengere våpenlover" er jo relativt til begrepet.

 

Uansett er det ikke rart folk blir mer kritisk til våpenloven når haugevis av wannabe diktatorer og autoritære psykopater pøser på med anti-våpen propaganda hver gang det skjer en skoleskyting eller linende. Om noe, så bringer iallefall Trumps tåpelige og enside beskyldning om voldelige spill som årsak, noe nyanse inn i "diskusjonen" (les.propagandaen).

Lenke til kommentar

Jeg har jo allerede vist til at det er like mange skolemmassakre i våpenrestriktive Europa som det er i USA. Også i Kina er det like mange.

Ser man på skolemassakre med over 10 dødsofre er det like mange i Europa siden år 2000 som i USA.

 

Hvor har du vist til det? Kunne ikke finne noen henvisning eller kilder ved å bla kjapt igjennom tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du i det hele tatt begrunne fornærmelsen eller skal du bare slenge dritt uten å ha noe vettig å komme med?

 

Ditt svar står til stryk og det er ingen tvil om at vold glorifiseres og vanliggjøres i vårt samfunn. Vi blir i ung alder fortalt at superhelter bare slår slemme folk, og så blir ting bra. Vi får lekevåpen til 5 års gave og vi spiller skyespill på konsollen. Og du lurer på hvorfor det er krig og konflikt her i verden? Nei forresten, det lurte du ikke på, av en eller annen grunn lurte du på om det var en sammenheng mellom peanøttsmør og skoleskyttere.

 

God jul.

Et meget godt poeng!

 

Jeg ønsker det oppriktig en fortreffelig og fantastisk vår og sommer.

 

 

ps.

Så leste jeg det andre innlegget ditt også.. Det hele minner meg på denne sangen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=xrHFknW-i64

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

 

Når det flyr 300millioner idioter rundt med våpen, så skjer ting.

Så du mener alle som bor i USA er idioter?

 

 

Flertallet i USA er for strengere våpenlover.

 

Jaha? Jeg hater å spørre om kilde til påstander som er rimelig, noe denne i seg selv er, men jeg tviler på at flertallet er for strenge våpenlover, og "strengere våpenlover" er jo relativt til begrepet.

 

Uansett er det ikke rart folk blir mer kritisk til våpenloven når haugevis av wannabe diktatorer og autoritære psykopater pøser på med anti-våpen propaganda hver gang det skjer en skoleskyting eller linende. Om noe, så bringer iallefall Trumps tåpelige og enside beskyldning om voldelige spill som årsak, noe nyanse inn i "diskusjonen" (les.propagandaen).

 

 

For all del - jeg har intet imot at man ber om kilder - mener selv det er en selvfølge om man påstår noe som det kan være tvil om.

 

I dette tilfellet oppga jeg ingen kilder da det jeg sa burde være noenlunde selvfølgelig.

 

Flertallet i USA er for strengere våpenkontroll - også før den siste skolemassakren. Jeg trodde dette var såpass velkjent at jeg vurderte ikke behovet for å gi kilder for det. At millionene NRA pøser inn til et mindretall republikanere sikrer våpen til alle til tross for at den gjennomsnittlige  amerikaner ville foretrukket sikkerhet for seg og sin familie trodde jeg var rimelig 'common knowledge'.

 

Men - http://time.com/5167216/americans-gun-control-support-poll-2018/

 

 

 

Those in favor of stricter gun legislation outnumber those opposed by a measure of more than two-to-one
Lenke til kommentar

Flertallet i USA er for strengere våpenkontroll - også før den siste skolemassakren. Jeg trodde dette var såpass velkjent at jeg vurderte ikke behovet for å gi kilder for det. At millionene NRA pøser inn til et mindretall republikanere sikrer våpen til alle til tross for at den gjennomsnittlige  amerikaner ville foretrukket sikkerhet for seg og sin familie trodde jeg var rimelig 'common knowledge'.

 

Men - http://time.com/5167216/americans-gun-control-support-poll-2018/

 

Those in favor of stricter gun legislation outnumber those opposed by a measure of more than two-to-one[/size]

 

"Strengere" er som sagt relativt. Jeg leser de spesifikke tingene uten å være imponert over undersøkelsen. Jeg tviler på at et flertall i USA er for type våpenlover som vi har i Europa. Og ingenting av dette endrer det jeg sa tidligere om påvirkning av meninger:

 

Uansett er det ikke rart folk blir mer kritisk til våpenloven når haugevis av wannabe diktatorer og autoritære psykopater pøser på med anti-våpen propaganda hver gang det skjer en skoleskyting eller linende. Om noe, så bringer iallefall Trumps tåpelige og enside beskyldning om voldelige spill som årsak, noe nyanse inn i "diskusjonen" (les.propagandaen).

Lenke til kommentar

 

Jeg har jo allerede vist til at det er like mange skolemmassakre i våpenrestriktive Europa som det er i USA. Også i Kina er det like mange.

Ser man på skolemassakre med over 10 dødsofre er det like mange i Europa siden år 2000 som i USA.

 

Hvor har du vist til det? Kunne ikke finne noen henvisning eller kilder ved å bla kjapt igjennom tråden.

 

Oops.. Sorry, min feil. Det var visst en annen (relatert) tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1803537&page=4&do=findComment&comment=24309643

 

Ikke bare det innlegget heller, men flere innlegg på den samme tråden.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Trump er så dypt nede i lomma til NRA(national rifle assosiatio) at det er helt tragisk. NRA pøser på med penger i valgkamper og i lobbyvirksomhet. Våpen er en milliardindustri i usa som putter ufattelig mye penger i statskassen til usa og som gir mange jobber rundt om kring i landet. Det er hovedgrunnen til at republikanerene velger og se i helt andre retningen og ikke basere seg på statistikk fra andre land eller faktisn forskning

Jeg har jo allerede vist til at det er like mange skolemmassakre i våpenrestriktive Europa som det er i USA. Også i Kina er det like mange.

Ser man på skolemassakre med over 10 dødsofre er det like mange i Europa siden år 2000 som i USA.

 

Så den påstanden din får du dra lenger ut på landen med, og anti-våpenlov propaganda kan du stikke opp i rævva på liberalistiske diktator drømmer.

 

Når ble Europa et land ?

Lenke til kommentar

 

 

Trump er så dypt nede i lomma til NRA(national rifle assosiatio) at det er helt tragisk. NRA pøser på med penger i valgkamper og i lobbyvirksomhet. Våpen er en milliardindustri i usa som putter ufattelig mye penger i statskassen til usa og som gir mange jobber rundt om kring i landet. Det er hovedgrunnen til at republikanerene velger og se i helt andre retningen og ikke basere seg på statistikk fra andre land eller faktisn forskning

Jeg har jo allerede vist til at det er like mange skolemmassakre i våpenrestriktive Europa som det er i USA. Også i Kina er det like mange.

Ser man på skolemassakre med over 10 dødsofre er det like mange i Europa siden år 2000 som i USA.

 

Så den påstanden din får du dra lenger ut på landen med, og anti-våpenlov propaganda kan du stikke opp i rævva på liberalistiske diktator drømmer.

 

Når ble Europa et land ?

 

Har det noe med saken å gjøre? Har jeg sagt det er et? En sammenliknbar enhet med strenge våpenlover.

Jeg ser du prøver desperat å trolle for å forsøke å fremstille tvil om andre, på en helt tåpelig måte.

 

Jeg sier f.eks 1+1=2 fordi det er matte. Så svarer du, hva er matte? Jeg kjenner kun til mattematikk. Du overser poenget helt og forsøker å gripe fatt i noe totalt irrelevant.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Oops.. Sorry, min feil. Det var visst en annen (relatert) tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1803537&page=4&do=findComment&comment=24309643

 

Ikke bare det innlegget heller, men flere innlegg på den samme tråden.

 

 

Hvorfor setter du grensen ved 10 døde og år 2000 (i innlegget du lenker til)? Hadde du f.eks. valgt 5 ville det vært dobbelt så mange skoleskytinger i USA sammenlignet med Europa i samme tidsperiode.

 

Å avgrense statistikk på denne måten kan bare gjøres dersom man har en relevant grunn til det. Det er absolutt relevant å avgrense den på år, siden samfunnet endrer seg over tid, men jeg sliter med å forstå hvorfor du bare vil ta med skoleskytinger med mer enn et visst antall døde. Jeg mener antallet døde igrunn er irrelevant, og det som burde telle er antallet hendelser der noen tar med seg massedrapsvåpen til en skole, med den hensikten å ta livet av så mange som mulig. Siden dette er vanskelig å finne tall på er antallet døde og skadde en grei indikasjon.

 

Det er veldig åpenbart at et bestemt land er overrepresentert på wikipedias liste over skoleskytinger, å hevde noe annet er å gjøre seg og landet det gjelder en bjørnetjeneste. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

Oops.. Sorry, min feil. Det var visst en annen (relatert) tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1803537&page=4&do=findComment&comment=24309643

 

Ikke bare det innlegget heller, men flere innlegg på den samme tråden.

 

 

Hvorfor setter du grensen ved 10 døde og år 2000 (i innlegget du lenker til)? Hadde du f.eks. valgt 5 ville det vært dobbelt så mange skoleskytinger i USA sammenlignet med Europa i samme tidsperiode.

 

Å avgrense statistikk på denne måten kan bare gjøres dersom man har en relevant grunn til det. Det er absolutt relevant å avgrense den på år, siden samfunnet endrer seg over tid, men jeg sliter med å forstå hvorfor du bare vil ta med skoleskytinger med mer enn et visst antall døde. Jeg mener antallet døde igrunn er irrelevant, og det som burde telle er antallet hendelser der noen tar med seg massedrapsvåpen til en skole, med den hensikten å ta livet av så mange som mulig. Siden dette er vanskelig å finne tall på er antallet døde og skadde en grei indikasjon.

 

Det er veldig åpenbart at et bestemt land er overrepresentert på wikipedias liste over skoleskytinger, å hevde noe annet er å gjøre seg og landet det gjelder en bjørnetjeneste. 

 

USA har altså 41 av 113 skoleskytinger

 

Kina har 16 av 113 skoleskytinger - som har 4,3 ganger så mange innbyggere.

 

Så USA må ta seg kraftig sammen rett og slett, nå som samarbeidspartnerene til NRA pakker sammen, blir det spennende og se hvor mye makt de gærningene der kommer til å ha framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...