Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Bør jeg bytte hovedkort eller kabinett?


Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI 7861 (P67A-GD65) socket 1155 som er montert i et Fractal Design XL R2 kabinett.

Jeg har kjøpt dette brukt og jeg ville aldri selv ha bygget gaming-pc, fil-server eller kraftig pc til bilde- og videoredigering i Adobe CC på grunn av mine tidligere dårlige erfaringer med MSI.

 

Og, typisk nok, nå har jeg fått problemer igjen:

Maskinen booter ALDRI på første forsøk. Alle usb tilkoblede komponenter må frakobles slik at ingen usb-porter er i bruk og selv da må maskinen ha gjentatte forsøk på å starte opp.

 

I tillegg vil ikke maskinen registrere eller aktivere noen av mine trådløse mus som kobles til via usb-pluggen enten det er i portene på I/O-panelet bak eller på frontpanelet.

Windows avgir sin sedvanlige "kobler til" lyd men ingenting skjer videre.

 

Og på toppen av det hele opplever jeg at kablet tastarur lar seg tilkoble uten problemer.

 

Kan dette tilskrives hovedkortet eller/BIOS eller kabinettets tilkoblingspanel?

 

Alle gode råd tas mot med takk men akkurat nå frister det mest med nytt hovedkort fra Asus for ellers er jeg kjempefornøyd med kabinettet. Det er stabilt, solid, støydempet, stillegående og med latmanns-vannkjøling fra Corsair er det knapt hørbart under belastning.

 

Det er godt mulig jeg bare har vært uheldig i mine møter med MSI. Det kunne kanskje like godt ha skjedd med Asus, Asrock eller Gigabyte også men det har aldri vært problemer av så alvorlig karakter før og jeg har tross alt satt mine ben i et par dusin hjemmebygde pc'er til gaming, som fil-server eller som workstation til tung redigering av bilde og video.

 

Mvh,

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første tanke er at hovedkortet har et problem. Noen HK blir bare ustabile etter års bruk, det kan være strømstyring eller det kan være subsystemer i kortet. Slike kort kan man feilsøke og teste og kryssteste - og kanskje finne utstyr som fungerer sammen med det. Men like ofte kan man ende opp med at det ikke fungerer som tiltenkt.

 

Noen vil kanskje si at du kan gjøre endringer i BIOS for styring av USB, har du sjekket innstillingene der? 

 

Og, har du testet den trådløse musen på en annen PC? Den kan jo faktisk ha en defekt sender/mottaker 

 

Jeg tror ikke strømforsyningen er kilden, siden problemet bare er knyttet opp mot tilkobling av trådløst USB-utstyr.

 

Kanskje du til slutt må vurdere nytt HK, CPU, RAM og evt SSD for å slippe mer trøbbel?

Lenke til kommentar

"Noen vil kanskje si at du kan gjøre endringer i BIOS for styring av USB, har du sjekket innstillingene der?"
 

 

-Jeg har fått tips om det ja og det skal testes ut.

 

"Og, har du testet den trådløse musen på en annen PC? Den kan jo faktisk ha en defekt sender/mottaker."

-Ja, jeg har:
To stk. Logitech Cordless Optical Trackman med den halvmåneformede senderen som plugges inn i USB-porten.
En G602 og tre Micro-USB sendere som er merket med "500Mhz/Logitech", "G-Series/Logitech" på hhv overside/front.
Alle mulige kombinasjoner er testet ut på den stasjonære og på laptop'en var det kun den ene Trackman'en som fungerte etter installering av SetPoint.
Det kan se ut som det ikke bare er FractalDesign og H/K som har problemer.

 

"Jeg tror ikke strømforsyningen er kilden, siden problemet bare er knyttet opp mot tilkobling av trådløst USB-utstyr."

-Jeg er ganske sikker på at det ikke er PSU, i hvertfall ikke DEN PSU'en som sitter i kabinettet, Corsair RM650 Gold.

 

"Kanskje du til slutt må vurdere nytt HK, CPU, RAM og evt SSD for å slippe mer trøbbel?"

-Det kan se sånn ut men jeg skal prøve ut et par tips lenger ned i tråden først.

Mvh,
Han Derre

Lenke til kommentar

Kjenner til MSI fra tildligere og dette med at boot stopper med noe usb konflikt er kjent.

En ting du må gjøre i BIOS da er å toggle om verdien av Legacy USB Support under Integrated Peripherals ->Usb Configuration

Så sjekk at du ikke har usb device føre harddisk i Boot options.

Veldig bra tips! Det skal testes ut ved første anledning.

 

Mvh,

Han Derre

Lenke til kommentar

Kjenner til MSI fra tildligere og dette med at boot stopper med noe usb konflikt er kjent.

En ting du må gjøre i BIOS da er å toggle om verdien av Legacy USB Support under Integrated Peripherals ->Usb Configuration

Så sjekk at du ikke har usb device føre harddisk i Boot options.

Du har helt rett, det er et kjent problem med MSI sine "Military Grade" HK at de stopper booting ved "Military Grade" logoen. I mange av tilfellene lot dette seg løse ved å bytte RAM.

 

Jeg har koblet vekk alt unødig og har bare kablet mus og tastatur tilkoblet ved reboot. Jeg trykker DEL til krampa tar meg eller jeg holder DEL inntrykket inntil jeg ser Windows logoen.

 

Jeg kan altså ikke aksessere BIOS for å få gjort dine endringer, klassisk 20/20.

 

Ett skritt nærmere ny HW der altså...

 

Mvh,

Han Derre

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemet ser ut til å ha løst seg selv uten at jeg har fått tilgang til BIOS under oppstart.
Etter en nylig, stor oppdatering av Win10 har maskinen vært nærmest problemfri. Kun ved et par anledninger har maskinen slått seg av etter Military Grade skjermbildet mens Win logoen viser seg. Da mener jeg å huske at det har stått A3 (eller 99-etellerannet?) i nederste høyre hjørne  før maskinen kommer til Military Grade bildet. Men da er det bare å trykke power en gang til så booter den perfekt. Jeg setter derfor LØST på denne tråden, tusen takk for alle råd og tips!

Mvh,
Han Derre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...