Gå til innhold

Linkedin vil røpe hva du kan vente deg i årslønn


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

I et fagområde som "it" er så er absolutt ingens kompetanse/kunnskap lik og dermed så kan det heller ikke være et krav om lik lønn. Hadde man derimot pakket sko, så er det mer naturlig med lik lønn.

Lenke til kommentar

I et fagområde som "it" er så er absolutt ingens kompetanse/kunnskap lik og dermed så kan det heller ikke være et krav om lik lønn. Hadde man derimot pakket sko, så er det mer naturlig med lik lønn.

 

Enig der. Jeg er delvis enig i at lønn kan være en sak mellom arbeidsgiver og ansatt, ellers risikerer en fort å sammenligne på ulikt grunnlag

Lenke til kommentar

Veldig bra, så kan arbeidsgivere og søkere slutte å kaste bort tiden til hverandre. Dette har vært vanlig lenge f.eks. i England. Arbeidsgivers "prising" sier veldig mye om både selskapet og hvor viktig de synes stillingen er. For arbeidstaker er lønn noe av det viktigste. Tøvete at man ikke skal få det på bordet med en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

I et fagområde som "it" er så er absolutt ingens kompetanse/kunnskap lik og dermed så kan det heller ikke være et krav om lik lønn. Hadde man derimot pakket sko, så er det mer naturlig med lik lønn.

 

Enig der. Jeg er delvis enig i at lønn kan være en sak mellom arbeidsgiver og ansatt, ellers risikerer en fort å sammenligne på ulikt grunnlag

Ein lønnsoversikt gir likevel ein peikepinn på kva lønnsnivået ligg på.

 

Så lenge kompetansen kvalifiserer til ei bestem stilling så er det sjølve stillinga som bør avgjere kva lønn du skal ha.

Blir arbeidstaker satt til å gjere ingeniørjobb så skal ein lønnast som ingeniør, uavhengig av utdanning.

Så skal ein sjølvsagt differansiere etter dyktigheit og slikt, men det bør ikkje være veldig stor forskjell kun på grunn av eit kurs frå eller til.

Er ein utdanna kirurg og tek seg jobb som butikkmedarbeidar, så skal ein sjølvsagt ikkje ha legelønn kun fordi ein har ei utdanning som ein ikkje bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I et fagområde som "it" er så er absolutt ingens kompetanse/kunnskap lik og dermed så kan det heller ikke være et krav om lik lønn. Hadde man derimot pakket sko, så er det mer naturlig med lik lønn.

Enig der. Jeg er delvis enig i at lønn kan være en sak mellom arbeidsgiver og ansatt, ellers risikerer en fort å sammenligne på ulikt grunnlag

Ein lønnsoversikt gir likevel ein peikepinn på kva lønnsnivået ligg på.

 

Så lenge kompetansen kvalifiserer til ei bestem stilling så er det sjølve stillinga som bør avgjere kva lønn du skal ha.

Blir arbeidstaker satt til å gjere ingeniørjobb så skal ein lønnast som ingeniør, uavhengig av utdanning.

Så skal ein sjølvsagt differansiere etter dyktigheit og slikt, men det bør ikkje være veldig stor forskjell kun på grunn av eit kurs frå eller til.

Er ein utdanna kirurg og tek seg jobb som butikkmedarbeidar, så skal ein sjølvsagt ikkje ha legelønn kun fordi ein har ei utdanning som ein ikkje bruker.

 

 

Jeg har ikke vært borti tilfellet som du kritiserer - tvert imot. En som er ansatt som ingeniør, får lønn for stillingen, uavhengig av om han/hun kvalifiserer til senior/principal. Hos oss er det til og med benyttet for å redusere lønnskostnader, der tidligere seniorer er "degradert" til vanlige ingeniører med tilhørende lønnskutt.

Lenke til kommentar

Tabukultur rundt lønnsprat er en god pekepinne på skjev maktbalanse. Det er i arbeidsgivers beste ønske å holde slik informasjon skjult, da de vil ha sterkere posisjon under lønnsforhandlinger. Ja, jeg skjønner at alle bedrifter vil maksimere resultat, men det føles ikke riktig eller ærlig, når det blir gjort på den måten. 

 

Det er generelt vanskelig å lage gode modeller på lønn, dersom ikke alle er med, og dersom kvalitet på data er dårlig. Fryktelig mange variabler som spiller inn på lønna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein anna ulempe med hemmelighold rundt lønn er at ein kastar vekk mykje tid og ressursar på begge sider ved å måtte gjennomføre jobbintervju før det kjem fram at lønnsnivået er så lavt at det er uaktuelt.

Det er ingen arbeidsgivarar som lyser ut ledig stilling som ikkje alt har gjort seg opp ei meining om kva dei er villige til å betale for ein slik kompetanse, og då burde det heller ikkje være noke i vegen for å tidleg oppgi kva ein søkar kan forvente seg å få tilbud om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Veldig veldig bra, åpenhet er det beste for alle

Jepp. Hvordan skulle det ha gått uten misunnelsen?

 

 

Det er viktigere for deg at folk ikke er misunnelige, enn at folk får ca den lønnen de fortjener? Hvis du tror arbeidsgiver har full kål på hva som er "riktig lønn" er du helt på bærtur (eller i alle fall ikke vært med på lønnsprosess i private bedrifter). Eneste som har noe å tjene på dagens system er arbeidsgivere.

 

Mener du også det bare er misunnelse som gjør at folk mener at det ikke er rettferdig at de 1% rikeste eier halvparten av verdens rikdom?

 

Full åpenhet er det eneste riktige. Skattelistene burde også ligge helt åpne, og anonymt søkbare. Lønn er ikke en privatsak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubalanse i lønn er jo en konsekvens av hemmelighold rundt lønn. Skjer ofte at bedrifter hyrer inn flere arbeidere til nøyaktig samme type stilling, men signerer kontrakt med sprikende forskjellig lønn, fordi noen er bedre informert enn andre. Nå spiller jo også personlighet mye inn på dette, da noen rett og slett har bedre selvtillit, og mer bein i nesa når det kommer til forhandlinger...mens andre er mer beskjeden, eller kanskje ikke tør risikere å spørre om for mye, i fare om å få avslag / "turn-off" for arbeidsgiver. 

 

Det er uansett fryktelig demotiverende med ubalansert lønn, når flere (f.eks nyutdannede) på laget har tilnærmet identisk bakgrunn og kompetanse. 

 

(Blir litt off-topic, men jeg tror dette er en stor grunn til at kvinnfolk tjener mindre enn mannfolk. Når man har lite hard fakta om lønn- og lønnsstatistikk, så må man rett og slett overbevise sjefen om at du er verdt det du sier du er. Dersom mannfolk er mindre redde for risiko, og mer aggressive, så kan de på snitt forhandle seg mer i lønn. Dersom du ikke er like aggressiv, så kan du i alle fall med hard fakta si "Dette er det folk i mitt yrke / stilling tjener, for å være konkurransedyktige burde dere kunne tilby det samme" - da kan ikke en arbeidsgiver "ta" deg på grådighet, eller dikte opp ting som har med lønnsstatistikk å gjøre) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubalanse i lønn er jo en konsekvens av hemmelighold rundt lønn. 

 

Ubalanse i forhold til hva?  Kvaliteten av jobben der utføres eller hva tilfeldige andre tjener?  

 

Det eneste relevante å se på ifbm lønn er om det står i forhold til verdien av jobben som utføres.  Forskjellen mellem gode og dårlige utviklere, for å ta et eksempel, er gigantisk.  En god utvikler kan lett være verd mer end 5+ middelmådige utviklere og uendelig mye mer enn dårlige utviklere som kanskje slett ikke kan komme frem til en løsning.  Det er derfor ekstremt urettferdig om de skulle tjene det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste relevante å se på ifbm lønn er om det står i forhold til verdien av jobben som utføres.  Forskjellen mellem gode og dårlige utviklere, for å ta et eksempel, er gigantisk.  En god utvikler kan lett være verd mer end 5+ middelmådige utviklere og uendelig mye mer enn dårlige utviklere som kanskje slett ikke kan komme frem til en løsning.  Det er derfor ekstremt urettferdig om de skulle tjene det samme. 

 

Jeg hadde vært helt enig med deg dersom lønn og dyktighet gikk hånd i hånd. Men bakgrunnen for hva man tjener er gjerne basert på hvor mange arbeidsgivere du har hatt, hvilken tittel du hadde i forrige jobb, hvor kranglete du er, hvor gammel du er, hvor utadvent du er, etc.

Lenke til kommentar

 

 

Veldig veldig bra, åpenhet er det beste for alle

Jepp. Hvordan skulle det ha gått uten misunnelsen?

 

 

Det er viktigere for deg at folk ikke er misunnelige, enn at folk får ca den lønnen de fortjener? Hvis du tror arbeidsgiver har full kål på hva som er "riktig lønn" er du helt på bærtur (eller i alle fall ikke vært med på lønnsprosess i private bedrifter). Eneste som har noe å tjene på dagens system er arbeidsgivere.

 

Mener du også det bare er misunnelse som gjør at folk mener at det ikke er rettferdig at de 1% rikeste eier halvparten av verdens rikdom?

 

Full åpenhet er det eneste riktige. Skattelistene burde også ligge helt åpne, og anonymt søkbare. Lønn er ikke en privatsak.

 

I min bok betyr ikke oppmøte at man gjør seg fortjent til et eller annen felles tariffisert lønnsnivå.

 

En arbeidsgiver skal kunne gi de som yter belønning for det uten å måtte sette igang gnaging fra surpompene som tvinner tommeltotter. Det KAN dog være en fordel for arbeidsmiljøet at slikt gjøres kjent. Det KAN jo medføre at kaffemaskinvokterne finner seg en annen arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Ein anna ulempe med hemmelighold rundt lønn er at ein kastar vekk mykje tid og ressursar på begge sider ved å måtte gjennomføre jobbintervju før det kjem fram at lønnsnivået er så lavt at det er uaktuelt.

Det er ingen arbeidsgivarar som lyser ut ledig stilling som ikkje alt har gjort seg opp ei meining om kva dei er villige til å betale for ein slik kompetanse, og då burde det heller ikkje være noke i vegen for å tidleg oppgi kva ein søkar kan forvente seg å få tilbud om.

Det er en fordel for alle i en bedrift om bedriften kan bli mer konkurransedyktig ved å rekruttere folk med ønsket kompetanse/mentalitet/++

 

Dersom bedriften ikke kan bruke lønn for å hente inn folk eller beholde attraktive folk pga en kollektiv misunnelseskultur vil det være negativt for bedriften.

 

De som kjenner sin verdi og har et realistisk syn på egen kompetanse vil stort sett være istand til å få den lønnen de fortjener. Den lønnen er ikke nødvendigvis den samme som personen på nabokontoret har, og jeg ser ikke noen grunn til at naboen skal få kopi av lønnslippen. 

 

Jeg har aldri hatt for vane å informere mine kolleger om hva jeg tjener, og jeg har ingen planer om å endre på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det eneste relevante å se på ifbm lønn er om det står i forhold til verdien av jobben som utføres.  Forskjellen mellem gode og dårlige utviklere, for å ta et eksempel, er gigantisk.  En god utvikler kan lett være verd mer end 5+ middelmådige utviklere og uendelig mye mer enn dårlige utviklere som kanskje slett ikke kan komme frem til en løsning.  Det er derfor ekstremt urettferdig om de skulle tjene det samme. 

Jeg hadde vært helt enig med deg dersom lønn og dyktighet gikk hånd i hånd. Men bakgrunnen for hva man tjener er gjerne basert på hvor mange arbeidsgivere du har hatt, hvilken tittel du hadde i forrige jobb, hvor kranglete du er, hvor gammel du er, hvor utadvent du er, etc.

 

Det kan jo sitte/stå 2 stk med samme utd, erfaring, stilling mm rett ved siden av hverandre - den ene leverer og den andre sluntrer unna. Jeg synes det er helt greit at lønnen stiger for den som leverer og står heeelt stille for den som sluntrer unna. Uten at det slås opp ved siden av menyen i kantina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det eneste relevante å se på ifbm lønn er om det står i forhold til verdien av jobben som utføres.  Forskjellen mellem gode og dårlige utviklere, for å ta et eksempel, er gigantisk.  En god utvikler kan lett være verd mer end 5+ middelmådige utviklere og uendelig mye mer enn dårlige utviklere som kanskje slett ikke kan komme frem til en løsning.  Det er derfor ekstremt urettferdig om de skulle tjene det samme. 

Jeg hadde vært helt enig med deg dersom lønn og dyktighet gikk hånd i hånd. Men bakgrunnen for hva man tjener er gjerne basert på hvor mange arbeidsgivere du har hatt, hvilken tittel du hadde i forrige jobb, hvor kranglete du er, hvor gammel du er, hvor utadvent du er, etc.

 

Det kan jo sitte/stå 2 stk med samme utd, erfaring, stilling mm rett ved siden av hverandre - den ene leverer og den andre sluntrer unna. Jeg synes det er helt greit at lønnen stiger for den som leverer og står heeelt stille for den som sluntrer unna. Uten at det slås opp ved siden av menyen i kantina.

 

 

Ofte vil det ikke være medarbeideren som er "skyld" i manglende produktivitet. Feilestimerte prosjekter og dårlig planlegging (og generelt dårlig ledelse) kan være vel så god grunn til at en medarbeider ikke presterer det han/hun kunne. Da er det urettferdig at den medarbeideren skal "straffes" med dårligere lønn.

Lenke til kommentar

 

Det kan jo sitte/stå 2 stk med samme utd, erfaring, stilling mm rett ved siden av hverandre - den ene leverer og den andre sluntrer unna. Jeg synes det er helt greit at lønnen stiger for den som leverer og står heeelt stille for den som sluntrer unna. Uten at det slås opp ved siden av menyen i kantina.

 

Ofte vil det ikke være medarbeideren som er "skyld" i manglende produktivitet. Feilestimerte prosjekter og dårlig planlegging (og generelt dårlig ledelse) kan være vel så god grunn til at en medarbeider ikke presterer det han/hun kunne. Da er det urettferdig at den medarbeideren skal "straffes" med dårligere lønn.

Nå nevnte jeg unnasluntrere spesifikt, men jeg er enig med deg i at noen presterer bedre enn andre under dårlig ledelse og i dårlig arbeidsmiljø. Enkelte må jo ha det slik for å være på topp, mens andre har stor nytte av gode omgivelser for å prestere. Selv tenderer jeg til det siste.

 

Som regel er det 2 alternativer:

1: Få løst problemet - som kan være vanskelig.

2: Flytte på seg og få utnyttet talentene sine og få lønn som fortjent.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...