Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router avgjørende for ping/ms?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vil dagens routere/trådløst nettverkskort kunne utføre en like god jobb som kabel?

 

Kan viktigheten av en god router ha noe å si på hvor bra Ping/MS du kan oppnå?

 

Eksempelvis:

 

Hjemme nå har jeg Canaldigital fiber med en Telenor router, trekker jeg en kabel imellom oppnår jeg en ping på 3ms, tar jeg det via tråløst oppnår jeg en ping på 5-6ms. Vil en bedre router kunne gjøre noe med dette?

 

Kom også gjerne med et forslag til en god trådløs gaming router.

Endret av Lupqt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cpu ytelsen i ruteren og ram vil være avgjørende.

 

Trådløs ha wireless AD 50 ghz\5 ghz for best ytelse, men da må rekkevidden være kort.

 

2.4 Ghz vil kun gjøre ytelsen dårligere.

 

Takk for svar.

 

Kan du gi meg et eksempel på en god router med 50Ghz?

 

Avstanden er kort, kun 4m, uten motstand fra skillevegger eller noe.

Endret av Lupqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Netgear Nighthawk X10 AD7200 har jeg som jeg kjøpte på salg.

men gleder meg til Asus kommer med noe ligdene.

 

Men så vidt jeg vet kjenner jeg ingen laptoper med intel® Tri-Band Wireless-AC 18265

som er de få som støtter 50 ghz.

 

Men er usikker på hvor kraftig cpu\ram man må ha for å få glede av slik nettverkkort.

For ping hastigheten kan ha flere årsaker også. Muligens det krever mere cpu av trådløs en kabel? Noen andre for svare på det. For de må konvertere fra bølger til signal\strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Netgear Nighthawk X10 AD7200 har jeg som jeg kjøpte på salg.

men gleder meg til Asus kommer med noe ligdene.

 

Men så vidt jeg vet kjenner jeg ingen laptoper med intel® Tri-Band Wireless-AC 18265

som er de få som støtter 50 ghz.

 

Kunne du forklart meg forskjellen på AC og AD? :) Jeg kikket på R9000 routeren til netgear idag morges. Men lurte på om gå for samme investering hos deg da.

Lenke til kommentar

http://www.mwrf.com/test-amp-measurement/what-s-difference-between-ieee-80211ac-and-80211ad

 

Det er forskjellig klokkehastighet slik som cpu, bare trådløs.

Høyere frekvenser sender dataene oftere usikker om det er per sekund\millisekund etc.

Men det handler om det. Noen andre for forklare det bedre.

 

Men usikker også med tanke på stråling om 60 ghz er litt mere skadelig med tanke på kreft og slikt.

For jeg vet canaldigital dekoderen funger dårlig med 60 ghz frekvensen det gir ustabil tvbilder. Så ungå å ha ruteren nær dekoderen helst ikke i samme rom.

Lenke til kommentar

http://www.mwrf.com/test-amp-measurement/what-s-difference-between-ieee-80211ac-and-80211ad

 

Det er forskjellig klokkehastighet slik som cpu, bare trådløs.

Høyere frekvenser sender dataene oftere usikker om det er per sekund\millisekund etc.

Men det handler om det. Noen andre for forklare det bedre.

 

Men usikker også med tanke på stråling om 60 ghz er litt mere skadelig med tanke på kreft og slikt.

For jeg vet canaldigital dekoderen funger dårlig med 60 ghz frekvensen det gir ustabil tvbilder. Så ungå å ha ruteren nær dekoderen helst ikke i samme rom.

 

 

Ok, takk for godt svar.

 

Må kanskje sørge for at det trådløse nettverkskortet er kompatibel med en slik router? Har selv Asus PCE-AC88 AC3100 PCI-E

Endret av Lupqt
Lenke til kommentar

Vil dagens routere/trådløst nettverkskort kunne utføre en like god jobb som kabel?

Det tviler jeg på. Tvert imot blir dagens rutere bare tregere. Programmerere blir latere og latere ettersom maskinvaren blir kraftigere. Jeg byttet ut en gammel Jensen ruter som var kjøpt utdatert fra restlager med en ny fra Asus, og ping økte med 2 ms.

 

3 ms ekstra ping vs. kabel høres normalt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere ting som er med på å påvirke responstiden (ping) på trådløse nettverk. Det ene er at interferens (forstyrrelse) av trådløst signal påvirker signalkvaliteten. Blant annet påvirker mikrobølgeovn et trådløst signal dersom det er i nærheten. Andre nettverk er også med på å forstyrre signalet og dette er særlig merkbart i 2,4 GHz-frekvensene hvor det finnes 3 ikke-overlappende frekvenser. 

 

Det andre er mer kompleks sjekking av trådløst signal og pakker som mottas i tillegg til overhead som følge av WiFi-protokollen. Dette bruker noe prosessorkraft og RAM, men ingen routere i forbrukermarkedet har problemer med denne jobben. 

 

Kort sagt så vil trådløst internett aldri kunne levere samme ping som kabel på grunn av faktorene over i innlegget mitt. 

 

Når det kommer til 60 GHz routere, så er dette fremdeles ganske ny teknologi og lite implementert. Mitt forslag ville være å vente til dette blir mer utbredt. 5 GHz utstyr av god kvalitet er verdt å sjekke ut enn så lenge. 

 

En ny router i ditt tilfelle vil mest sannsynlig IKKE gjøre noe praktisk forskjell på ping. 

Lenke til kommentar

http://www.mwrf.com/test-amp-measurement/what-s-difference-between-ieee-80211ac-and-80211ad

 

Det er forskjellig klokkehastighet slik som cpu, bare trådløs.

Høyere frekvenser sender dataene oftere usikker om det er per sekund\millisekund etc.

Men det handler om det. Noen andre for forklare det bedre.

 

Men usikker også med tanke på stråling om 60 ghz er litt mere skadelig med tanke på kreft og slikt.

For jeg vet canaldigital dekoderen funger dårlig med 60 ghz frekvensen det gir ustabil tvbilder. Så ungå å ha ruteren nær dekoderen helst ikke i samme rom.

 

Høyere frekvens betyr at man kan pakke med informasjon i det trådløse signalet. Det sendes ikke oftere eller raskere. 

 

Det er også unødvendig å komme med synsing på kreft på trådløse signaler. Det er ikke noen sammenheng med dette som forskere har funnet ut av per dags dato. 

Lenke til kommentar

Det er flere ting som er med på å påvirke responstiden (ping) på trådløse nettverk. Det ene er at interferens (forstyrrelse) av trådløst signal påvirker signalkvaliteten. Blant annet påvirker mikrobølgeovn et trådløst signal dersom det er i nærheten. Andre nettverk er også med på å forstyrre signalet og dette er særlig merkbart i 2,4 GHz-frekvensene hvor det finnes 3 ikke-overlappende frekvenser. 

 

Det andre er mer kompleks sjekking av trådløst signal og pakker som mottas i tillegg til overhead som følge av WiFi-protokollen. Dette bruker noe prosessorkraft og RAM, men ingen routere i forbrukermarkedet har problemer med denne jobben. 

 

Kort sagt så vil trådløst internett aldri kunne levere samme ping som kabel på grunn av faktorene over i innlegget mitt. 

 

Når det kommer til 60 GHz routere, så er dette fremdeles ganske ny teknologi og lite implementert. Mitt forslag ville være å vente til dette blir mer utbredt. 5 GHz utstyr av god kvalitet er verdt å sjekke ut enn så lenge. 

 

En ny router i ditt tilfelle vil mest sannsynlig IKKE gjøre noe praktisk forskjell på ping. 

 

Ok, takk for informativt svar.

 

Selv ikke det og utbytte en standard "Telenor" ruter.

 

Ser ikke for meg at routerne Telenor er av den beste sort, men den har 5Ghz.

Lenke til kommentar

 

Vil dagens routere/trådløst nettverkskort kunne utføre en like god jobb som kabel?

Det tviler jeg på. Tvert imot blir dagens rutere bare tregere. Programmerere blir latere og latere ettersom maskinvaren blir kraftigere. Jeg byttet ut en gammel Jensen ruter som var kjøpt utdatert fra restlager med en ny fra Asus, og ping økte med 2 ms.

 

3 ms ekstra ping vs. kabel høres normalt ut.

 

Så du mener man må ha en server eller Pfsense for du skal bli fornøyd.

Er kanskje enig trådløs eller homeplug vil aldri klare å konkurere mot kabel uansett hvordan man vrir og vender på det, vertfall ikke fiber. Men det er vel slik det er, Netgear AD7200 er vel den beste ruteren for hjemmebruk per dags dato.

Lykke til å finne ennå bedre med det første som er brukervennlig.

 

Er jo bare å ta det på åpenkjøp ja.

 

Det man ikke bør gjøre er å kjøpe Asus Ac68u eller Ac66u brukt og laste opp nyeste firmware. Og laste den maksimalt på 500 mbit eller høyere internethastighet det vil ødlegge ruteren. Hvis det er 2-3 år gamle rutere forstår jeg godt du mener de blir tregere.

 

Har selv ASUS ac 88u den er treg på VPN server klarer kun 60 mbit siden man får kun brukt en cpu kjerne til dette.

Hadde den brukt 2 ville den klart dobbelte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Vil dagens routere/trådløst nettverkskort kunne utføre en like god jobb som kabel?

Det tviler jeg på. Tvert imot blir dagens rutere bare tregere. Programmerere blir latere og latere ettersom maskinvaren blir kraftigere. Jeg byttet ut en gammel Jensen ruter som var kjøpt utdatert fra restlager med en ny fra Asus, og ping økte med 2 ms.

 

3 ms ekstra ping vs. kabel høres normalt ut.

 

Så du mener man må ha en server eller Pfsense for du skal bli fornøyd.

Er kanskje enig trådløs eller homeplug vil aldri klare å konkurere mot kabel uansett hvordan man vrir og vender på det, vertfall ikke fiber. Men det er vel slik det er, Netgear AD7200 er vel den beste ruteren for hjemmebruk per dags dato.

Lykke til å finne ennå bedre med det første som er brukervennlig.

 

Er jo bare å ta det på åpenkjøp ja.

 

Det man ikke bør gjøre er å kjøpe Asus Ac68u eller Ac66u brukt og laste opp nyeste firmware. Og laste den maksimalt på 500 mbit eller høyere internethastighet det vil ødlegge ruteren. Hvis det er 2-3 år gamle rutere forstår jeg godt du mener de blir tregere.

 

Har selv ASUS ac 88u den er treg på VPN server klarer kun 60 mbit siden man får kun brukt en cpu kjerne til dette.

Hadde den brukt 2 ville den klart dobbelte.

 

 

Så du har begge AD7200 og AC88U hjemme nå?

 

Og du ville gått får en AD7200? 

Lenke til kommentar

Så du mener man må ha en server eller Pfsense for du skal bli fornøyd.

Er kanskje enig trådløs eller homeplug vil aldri klare å konkurere mot kabel uansett hvordan man vrir og vender på det, vertfall ikke fiber. Men det er vel slik det er, Netgear AD7200 er vel den beste ruteren for hjemmebruk per dags dato.

Lykke til å finne ennå bedre med det første som er brukervennlig.

Nå er ikke pfsense spesielt vanskelig å sette opp om du bruker en ettermiddag på å lese om nettverk. Strengt tatt trenger du ikke det heller; standardoppsettet uten konfigurasjon vil stortsett fungere for de fleste.

 

Også har man jo f.eks. Unifi. Det er en del enklere enn pfsense for komplekse oppsett.

 

Jeg forstår heller ikke fascinasjonen din for fiber. Så lenge avstanden er under hundre meter er det ingen signifikant forskjell mellom kobber og fiber for <1Gb/s.

Det man ikke bør gjøre er å kjøpe Asus Ac68u eller Ac66u brukt og laste opp nyeste firmware. Og laste den maksimalt på 500 mbit eller høyere internethastighet det vil ødlegge ruteren. Hvis det er 2-3 år gamle rutere forstår jeg godt du mener de blir tregere.

Vil ødelegge ruteren faktisk. Har du belegg for påstanden, eller drar du bare tilfeldige ting ut av ræva, som vanlig?

Har selv ASUS ac 88u den er treg på VPN server klarer kun 60 mbit siden man får kun brukt en cpu kjerne til dette.

Hadde den brukt 2 ville den klart dobbelte.

Hadde du forstått hvordan OpenVPN fungerer ville du forstått hvorfor det ikke er så enkelt å få til. Forøvrig er 60Mb/s stortsett nok for de fleste privatbrukere når det kommer til VPN...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakker om min personlig erfaring, du er vel klar over AD7200 og AC88U tåler mere tung bruk er du ikke?

 

Av de 2 ruterene ville jeg likt AD7200 best siden den har SFP+ og wireless AD.

Men eneste grunn å gå for Asus er merlin build.

 

Vil bare ha det beste av det beste jeg :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...