Gå til innhold

Valg av internett på bygda. Mobilt bredbånd vs satelitt(europasat)


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Seg skaffet mobilt bredbånd i fjor sommer men sa det opp i fjor høst...

(Telenor 4g XXL 200gb 899kr/m)

 

Det var supert da jeg var på campingtur i fjor sommer men jeg syntes det ble for dyrt...

 

Jeg bor i Finnskogen og der sitter vi fast med 5mbit - 10mbit og har problemer med og streame 1080p...

 

Når jeg skaffet mobilt brevbånd så fikk jeg 80mbit når jeg plasserte ruteren i vinduskarmen.

 

Jeg sa det opp fordi det ble for mye av det gode siden jeg endte opp med og bruke opp 200gb på under 2 uker...

 

 

 

 

Satelitt er mye mer stabilt enn mobilt brevbånd men det har lavere hastighet og har strammere begenstringer...

 

Eurosat med 50mbit & max 100gb... for 800kr/m?    meh...

 

Jeg venter fortsatt på at noen skal tilby 200gb+ via satelitt eller lavere pris via 4g før jeg prøver dette igjen.

Endret av GrandAndreasK
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Takk for svar. har vært så sinnsykt opptatt. Grunnen til at jeg sa telia var helt tilfeldig og at de hadde 200 gb vs ice sin 10gb. Ble til at jeg valgte satelitt, da jeg ikek spiller og ønsker "fri" nedlasting. Så få vi se hvordan det går. Blir endel nedlastinger og slikt som kommer på alt fra 50 til 150 gb, så da kan det bli lite noen måneder, men hadde kanskje gått bare bra noen måneder. Det var også noen naboer som mente at mobilnett var ustabilt, mens andre sa det var veldig bra... 

Nå som du har prøvd satelitt hvordan er erfaringene dine?

Spesielt inntressert i erfaringene med nettet når du har brukt opp den prioriterte kvoten.

 

Mvh

Lorentz

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei, vet at denne "Tråden" er litt gammel. Men jeg laget også en "Tråd" vedrørende Satelitt Bredbånd for nesten 1 år siden. Virker som det er mange her som har så godt "internet" at dem tror at hastighet er det største å legge vekt på her... Jeg kan si det sånn med et godt hjerte, at du burde velge Satelitt Bredbånd fra Viasat med ubegrenset data bruk. Dem har nå tatt vekk 1-5mb/s praksisen sin, og senker bare hastigheten hvis båndbredden blir belastet for brukere som forsatt er innenfor sin prioriterte data. Du sier selv at du streamer en god del, ser på videoer, nedlaster, osv. Da kan Satelitt bredbånd virke som en god mulighet. Chilli har jo også lansert "Fri data" med bruk innenfor rimelighetens grenser, anbefaler at du skaffer deg dette, og bruker det som hotspot til spilling, eller andre ting.

 

Vil også legge til noen andre ting her også:

 

- Anbefaller ikke Mobilt Bredbånd over Satelitt Bredbånd, kvoten blir spist opp på 1... 2... 3... 

 

- Hotspot funker fint til spilling. Ping ligger stabilt på 50-70ms. Dette er mer en nok til nettspil.

 

- opptil 50mb/s på satelitt bredbånd er mer en nok hastighet til å gjøre alt på internet

 

- På "Satelitt Bredbåndet" går det ikke ann å kjøpe kvote, dette siden det er ubegrenset bruk.

 

- Hvis dem skulle måte senke hastigheten din ned hvis båndbredden blir belastet, la oss si 1-5mb sekundet?. Dette burde funke fint til det meste. Har selv levd med Radio Bredbånd i mange år, og det var mye tregere en 5mb/s, og med ping på over 120. Og, det var en "Pain in the ass" å leve med, men funket for det meste helt greit med Netflix, Youtube med redusert Video Kvalitet. Dermed, så kan jeg si det med godt hjerte at hvis du ikke har noen alternativer for godt "fast" internet bortsett fra Mobilt Bredbånd og Satelitt, så ville jeg levd fornøyd med Satelitt, istedet for å leve med 64kb/s når kvoten er oppbrukt på mobilt bredbånd.

 

- Ser at mange er opptatt av Pingen på Satelitt Bredbåndet?.  Ping, Latency, eller MS er generelt ikke noe å tenke på hvis du har muligheten til å bruke Hotspot (Kanskje Chilli fri data?).

 

- Som sagt, ping er ikke noe å tenke på hvis du ikke har noen planer om å "Facetime" via skype, eller Streame på Twitch.

 

Hvis du skulle gå for "Mobilt Bredbånd" så ville jeg anbefalt ICE, dem har et Mobilt Bredbånd abboment med 300GB kvote, tilgjengelig for 799kr i måneden. I forhold til Telia som har 200GB for 849kr, og Telenor som har 200GB for 899kr.

 

 

Vet tråden her er litt gammel, men håper dette var til nytte for noen  :)  :thumbup: .

Endret av Mrocket_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå som du har prøvd satelitt hvordan er erfaringene dine?

Spesielt inntressert i erfaringene med nettet når du har brukt opp den prioriterte kvoten.

 

Mvh

Lorentz

Har selv bestilt satellitt bredbånd fra Viasat nå. Har brukt det i i over en måned. Hastigheten du får etter oppbrukt kvote er den samme mesteparten av tiden, med unntak at dem kan senke den ned til 20mb/s. Hastigheten du blir senket ned til kommer an på hvilket abonnement du har. Anbefaler selv 50mb/s hvis du ikke vil sitte med noe lavere en 20mb/s. Har enda ikke opplevd at dem har senket ned hastigheten under dette. Brukte også oppimot 300gb på databruk den siste måneden. Så det ser ut som grensen demmes går langt selv om dem har det som kalles for overdrevet databruk. Det eneste minuset er at opplasting hastighet er ekstremt dårlig... Tror det minste jeg fikk på speedtest var 2mb/s, og noen ganger opptil 10mb/s. Ellers så funker det veldig greit hvis du ikke har noe bedre alternativ...

 

EDIT: Opplevde faktisk i dag at hastigheten på Satellitt Bredbåndet var tregt. Gjorde en speedtest. Download lå på 4mb/s, og Upload på litt over 1mb/s... Surfing, og både YouTube funker forholdsvis greit nok. Netflix går fint å bruke på Medium avspilling kvalitet uten problemer. Viaplay funker fint på Mellom kvalitet... Men, HBO Nordic er helt ubrukelig, hakker bare, og laster inn hele tiden ... Er første gang for meg at jeg har fått så dårlig hastighet siden jeg startet opp abonnementet i Desember. Skal oppdatere videre her hvis hastigheten går tilbake i løpet av dagen.

 

EDIT: Hastigheten gikk tilbake på et par dager. Så, Etter den oppbrukte kvoten går ut, så kan det variere veldig hvordan hastighet man får ... Mesteparten av tiden så sitter jeg med 20mb/s, av og til opptil 40/60mb/s, og i noen veldig tunge perioder 5-10mb/s på download ... Ellers helt greit en å sitte med 64kb/s sånn som på mobilt bredbånd ... Eneste minuset er at Viaplay, og HBO Nordic ikke funker bra når hastigheten er såpass lav ...

Endret av Mrocket_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for oppdatering. Er selv i samme situasjon hvor valget er mellom mobilt bredbånd eller sattelitt. Hellet fra før mot sattelitt og må si at odsen øker og øker.

 

Venter egentlig bare på kommunen sin plan på utbygging nå, men har store tvil på at deres utbygging i det hele tatt kommer i nærheten.....  :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...