Gå til innhold

Valg av internett på bygda. Mobilt bredbånd vs satelitt(europasat)


Anbefalte innlegg

Hei

Der jeg bor har jeg ikke mulighet til vanlig bredbånd. Slik jeg har forstått har jeg derfor bare to muligheter.

Mobilt bredbånd(fra Telia) og satelitt(fra europasat).

Jeg er veldig usikker. Telia har 200gb i mnd til 850 med grei(?) hastighet. Den fra europasat har jeg fri nedlasting, MEN etter 50gb vil hastigheten satt ned til mellom 1-5 mbit, og muligens enda lavere etter klokken 17.00(men ifølge de så er dette minimum, men dette skjer skjelden(hans ord))

Hva vil du ha valgt og hvorfor? Vil jo ha noe som funker, men er småskeptisk til satelittinternett

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det jeg var redd for.... Aner ikke hvor mange gb jeg bruker i måneden. Blir endel nedlasting, litt spotify, surfing og kanskje litt netflix på dama..

men jeg kan ikke så mye om satelitt internett(annet at det ikke passer til spilling. pga ping(?)

og så er jeg redd for at det blir VELDIG lav hastinghet etter at "prioritert" data er brukt opp

Lenke til kommentar

vel har du 10-25 mbit hastighet, og laster ned side med mye bilder går det fort 4-5 mb med trafikk på et sekund.

Laster du ned filer ser du fort hvor mye mb\GB den er på så det er lettere.

 

Hadde fint klart å bruke 500 GB i måneden kun for å oppdatere spillsamlingen min og laste ned noe distribusjoner av linux\windows 10 etc. Så ja 200 GB i måneden er ikke mye men husk mobiler ofte ikke har samme mulighetene\plassen som laptop har. Så skal mere til å bruke mobildata der.

 

Har du sjekke kafer\resturanger etc? Kanskje noen har ADSL\VDSL eller kabeltv? Så kan du forsøke å høre om de vil tilby deg internett hvis det ikke er 1-2 mil unna?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

kommer du til ønske å bruke forbindelsen til å spille så er det å forvente ganske høy ping på satelitt. 4G hvis du har god dekning ligger vel på 50-100ms ping på nære servere. Men satelitt kan gjerne ligge på 500-800ms hvis du spiller fps så ville jeg valgt mobilt bredbånd fra telia.

Lenke til kommentar

Satellitt er heller ikke bra til video eller lydsamtaler (FaceTime, skype ol).

For noen år siden bodde jeg slik at mobilt bredband var eneste mulighet. Da fantes det ikke mer en 100 GB, da ble det ofte brukt opp i løpet av kanskje 20 dager. Vi hadde ikke TV, men hadde skjerm og appletv som ble mye brukt. Var godt fornøyd når de noen mnd tilbydde dobbel data, for da klarte vi oss. Uten redusert hastighet eller ekstra datapakker. Siden det er begrensning på datatrafikk må du kanskje rasjonere litt, tenkte en periode at 300GB hadde vært perfekt(ca 1 Mbit/s konstant trafikk). Da ville vi ikke ha tenkt på forbruket. Vi hadde først en mobil wifi router, men gikk over til den kraftigere utgaven med bedre antenne og Ethernet kabel fra Telia, for å få bedre dekning, kablet tilgang og siden den mobile enheten ikke taklet kontinuerlig drift.

Lenke til kommentar

Ikke noe å tenke på. Du har ingenting å tape på å prøve mobilt bredbånd som er gratis å etablere, så får du ta stilling senere. Og det er ikke bare i spilling det er greit med en noenlunde OK responstid.

 

Ut i fra bruken din er video det eneste du skal bekymre deg for, som ofte har unødvendig høy kvalitet. I Netflix og hos de fleste andre kan du velge bitrate selv. Ta en titt på f.eks 3000 kbit kontra 5800 kbit (noen sender også opp mot 25 000 kbit..) Du kan også kjøpe en billig router som begrenser hastigheten til f.eks TV. Da skal det godt gjøres å bruke opp 200 GB. Men jeg mistenker at du ikke bruker 200 GB en gang uansett med bruken deres.

 

Husk at du også får rollover, som betyr at du kan bygge opp buffer til 400 GB. For hver måned du bruker mindre enn 200 GB bygger du den opp.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. har vært så sinnsykt opptatt. Grunnen til at jeg sa telia var helt tilfeldig og at de hadde 200 gb vs ice sin 10gb. Ble til at jeg valgte satelitt, da jeg ikek spiller og ønsker "fri" nedlasting. Så få vi se hvordan det går. Blir endel nedlastinger og slikt som kommer på alt fra 50 til 150 gb, så da kan det bli lite noen måneder, men hadde kanskje gått bare bra noen måneder. Det var også noen naboer som mente at mobilnett var ustabilt, mens andre sa det var veldig bra... 

Lenke til kommentar

Mine erfaringer er at mobilnett er veldig stabilt. Er noget skeptisk til satelittbasert internett. Spesielt ektremt høy ping, samt at de som leverer dette har en tendens til å overselge kapasiteten med godt monn. Men gi oss gjerne en tilbakemelding på hvordan det virker i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...