Gå til innhold

KOMMENTAR: Utenlandsprisene, mobilselskapenes siste melkeku


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir feil å klage på "pluss moms" for bedrifts abonnementene. Bedriftene slipper jo denne uansett, så i praksis er det eks. mva. som er prisen som bedriften betaler.

Det blir ikke feil å «klage» på det. Man forventer jo at man får en bedre pris når telenor ikke må betale staten moms av prisen de tar, og i tillegg er det mange bedrifter som ikke har momsfritak. Bedriften jeg jobber i har ikke det, og vi må betale moms på våre bedriftsavtaler med telenor. 599.- i måneden for 8gb data.
Lenke til kommentar

 

Det blir feil å klage på "pluss moms" for bedrifts abonnementene. Bedriftene slipper jo denne uansett, så i praksis er det eks. mva. som er prisen som bedriften betaler.

Det blir ikke feil å «klage» på det. Man forventer jo at man får en bedre pris når telenor ikke må betale staten moms av prisen de tar, og i tillegg er det mange bedrifter som ikke har momsfritak. Bedriften jeg jobber i har ikke det, og vi må betale moms på våre bedriftsavtaler med telenor. 599.- i måneden for 8gb data.

Helt klart, men artikkelforfatteren skriver det som om Schibsted må betale Xkr for abonnementet + MVA, noe de ikke må. Forøvrig så regner jeg med at de heller ikke betaler på langtnær listepris da Schibsted er en såpass stor kunde at de får kraftige rabatter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Her er det på sin plass å takke EU.

Uten de hadde du betalt samme åger pris når du var på ferie i Spania eller Hellas.

Uten en sterk motmakt i ryggen kunne vi bare glemt å sjekke tripadvisor på tur.

Disse selskapene eksisterer ikke for oss med for å tjene penger for eierene, uavhenigig av konsekvens.

Takker, men med måte. Én konsekvens av EU-reguleringen, kombinert med forbudet mot overtakserte nummer, er at operatørene må ty til kreative løsninger for å beholde inntektene sine. Telenor var raskt ute med å sette opp prisene fra Norge til utlandet, og når de i tillegg flår deg på overforbruk av data så ser det ut som om de har "tatt igjen" i rikt monn.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke planlegger å ringe hjem ofte, kjøp heller ett 1 måneds lokalt abonnement, så fort du lander. Du får ett nytt simkort til å bruke det. Når du skal hjem, bytter du bare tilbake til det gamle simkortet. Blir mye billigere dersom du skal være der i 2 uker eller mer, som en jo ofte er når en drar helt til USA eller Asia++

Lenke til kommentar

I Danmark betaler de fleste rundt 100kr for mobilabonnement...

https://mobilabonnement.dk

Poenget med artikkelen er at det meste av mobilkosten for mange er databruk utenfor EU og der kan slike billige abonnementer fort bli dyre. Jeg hadde nylig en helgetur til Pakistan og brukte under 120 NOK for mobilbruken der. Men en rekke andre operatører hvor jeg kanskje hadde spart 50 NOK i måneden på abonnementet ville den samme databruken kostet over 20.000 NOK. Jeg måtte ringe noen av dem for å sjekke om prisene de oppga ikke var skrivefeil og de bekreftet av de var over 100 ganger dyrere.
Lenke til kommentar

Skal jo fø på noen digre siloer med dress & slips og skjørt her og der. Skal man greie å holde liv i SÅPASS mange gjøkunger, blir snart det meste "for billig"!

Mobilbransjen har degenerert til et kremmerhelvete, som barberer og tyner! (til de forblør).

Skal vel fortsette å ikke dekke behov, ikke ekspandere, ikke bygge ut båndbredde der behovet fins, men istedet strype & tyne så lenge det går.

Men EN dag komner 5G, teknologiens muligheter blir åpenbare, og gjør slutt på slike meningsløse begrensninger og blodsuger tilstander. OG, viser det seg, det er mulig for mobilselskapene å gå med overskudd likevel!

Men da må utrolige volumer med med snyltehveps og daukjøtt skjæres bort først!

Tenk hvor mange mobilabonnementer som medgår til å fø på bare EN av dem!

Det blir snart godt om plassen på Fornebu.

Lenke til kommentar

 

 

Utroligt at det skal være så dyrt. Var selv i USA sidste efterår, og købte et turist simkort, som klart kan anbefales. https://prepaid-phones.t-mobile.com/prepaid-international-tourist-plan

Takk for tipset! Jeg har Telenor bedrifts abon. og ble litt overasket over prisen 3x399,- for tre uker. Dette er jo midt i blinken, da bruken jeg trenger er hovedsaklig data (google maps, info på nett, bestille hotell, etc...)

 

 

Bare er lite tips, men har du prøvd å laste ned områdene du skal til på google maps i forkant slik at du kan bruke det uten å bruke data? Det gjør jeg alltid, uansett om jeg er i Norge eller reiser ut. Ingen vits å kaste bort data hvis man ikke må.

Et lite (egentlig ganske stort) problem med lokale kart i Google maps for noen år siden, var jo at selv om du lastet ned et lokalt område, så ble ikke alle gatenavn lastet inn, når du zoomet deg helt ned på gatenivå - i hvert fall ikke når jeg var i Praha og Wien for tre-fire år siden. M.a.o. var kartene til dels ubrukelige, og jeg endte opp med å bruke data til blodpris allikevel. Nå har jo de fleste fått "roam like home" i EU siden den gang, men det kan jo fortsatt være et problem i resten av verden.

 

Har ikke testet dette ordentlig selv i det siste - noe som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Nja, når Krokan sier "lave priser går ut over investeringsevnen" er dette en sannhet med modifikasjoner. Telenor har stort sett 40% EBIDTA (Margin) - selv etter drifts og investeringskostnader.

 

Dvs de kunne glatt ha redusert prisene med 30% og nøyd seg med 10% margin, og hatt samme investeringsevne som idag. Og for de som vil kritisere Telenor, husk at de andre teleoperatørene har stort sett samme marginene som Telenor.

 

Norge har generelt sett vært gode å regulere telemarkedet (differensiert termingeringspris, tvungen nummerportering, tvungen videresalg av nett osv osv) men de har fortsatt noe å gå på.

Lenke til kommentar

Jeg skal flytte til Norge i sommer og lurer på hvilket selskap jeg skal bruke i Norge. Jeg har nå kontantkort fra Thailandske Truemove-h og bruker mellom 1,5 og 2 TB i måneden (2000 GB). Hastighten er begrenset til 4 Mbps og det er fri bruk. Dette koster meg ca Kr.41 i måneden men må betale forskudd for 12 måneder (481 kr engangsum for et helt års bruk). Jeg lurer på om noen vet om det er mulig å få kjøpt tilsvarende kontantkort fra noen operatører i Norge som dekker mitt behov og til en hyggelig pris? Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Jeg skal flytte til Norge i sommer og lurer på hvilket selskap jeg skal bruke i Norge. Jeg har nå kontantkort fra Thailandske Truemove-h og bruker mellom 1,5 og 2 TB i måneden (2000 GB). Hastighten er begrenset til 4 Mbps og det er fri bruk. Dette koster meg ca Kr.41 i måneden men må betale forskudd for 12 måneder (481 kr engangsum for et helt års bruk). Jeg lurer på om noen vet om det er mulig å få kjøpt tilsvarende kontantkort fra noen operatører i Norge som dekker mitt behov og til en hyggelig pris? Noen anbefalinger?

2 TB/mnd? Da anbefaler jeg fastlinje bredbånd for internett. :p Koster jo 800 kr/mnd for 200 GB mobilt bredbånd k Norge.

Lenke til kommentar

 

 

 

Utroligt at det skal være så dyrt. Var selv i USA sidste efterår, og købte et turist simkort, som klart kan anbefales. https://prepaid-phones.t-mobile.com/prepaid-international-tourist-plan

Takk for tipset! Jeg har Telenor bedrifts abon. og ble litt overasket over prisen 3x399,- for tre uker. Dette er jo midt i blinken, da bruken jeg trenger er hovedsaklig data (google maps, info på nett, bestille hotell, etc...)

 

 

Bare er lite tips, men har du prøvd å laste ned områdene du skal til på google maps i forkant slik at du kan bruke det uten å bruke data? Det gjør jeg alltid, uansett om jeg er i Norge eller reiser ut. Ingen vits å kaste bort data hvis man ikke må.

Et lite (egentlig ganske stort) problem med lokale kart i Google maps for noen år siden, var jo at selv om du lastet ned et lokalt område, så ble ikke alle gatenavn lastet inn, når du zoomet deg helt ned på gatenivå - i hvert fall ikke når jeg var i Praha og Wien for tre-fire år siden. M.a.o. var kartene til dels ubrukelige, og jeg endte opp med å bruke data til blodpris allikevel. Nå har jo de fleste fått "roam like home" i EU siden den gang, men det kan jo fortsatt være et problem i resten av verden.

 

Har ikke testet dette ordentlig selv i det siste - noe som har erfaringer?

 

 

Brukt det flittig de siste årene, aldri opplevd at det jeg lastet ned ikke fikk med alt, men du kan vel velge hvor mange zoom-nivåer du vil ha? Det jeg har opplevd er at visse områder ikke er tillatt for offline-modus, noe jeg opplevde i noen deler av Spania. Antagelig pga noen lokale rettigheter på kart infoen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir feil å klage på "pluss moms" for bedrifts abonnementene. Bedriftene slipper jo denne uansett, så i praksis er det eks. mva. som er prisen som bedriften betaler.

Det blir ikke feil å «klage» på det. Man forventer jo at man får en bedre pris når telenor ikke må betale staten moms av prisen de tar, og i tillegg er det mange bedrifter som ikke har momsfritak. Bedriften jeg jobber i har ikke det, og vi må betale moms på våre bedriftsavtaler med telenor. 599.- i måneden for 8gb data.

Bedrifter kan trekke fra MVA på MVA oppgjøret, derfor trenger ikke bedrifter å tenke på MVA ved innkjøp og bruk av tjenester.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...