Gå til innhold

I5 8600k load temp


Anbefalte innlegg

Heilt normalt, det som skjer at klokkefrekvensen blir klokka ned. Ingen skade.

 

Jeg er er klar over det, men man mister da ytelse. Det er ên ting at CPU setter ned klokkefrekvensen når man kjører CPU intensive programmer og spill, men Facebook...? Da er kjøleløsningen for svak for CPU'n som sitter i maskina spør du meg. Sikkert en 45W TDP CPU i den da. Kanskje en med 25W hadde passet bedre til den maskina.

 

 

Både AMD og Intel jobber med meir aggresiv turbo-boosting som automatisk justerer klokkefrekvensen basert på spenningsbehov og varme. Overklokking er snart dødt.

 

Det tror jeg også, eller at overklokking blir bare for en liten gruppe entusiaster som f.eks Nizzen. Jeg har faktisk tenkt tanken å ikke overklokke min neste CPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Treffer 80 grader av og til på 4.6ghz i BF1, er det kurant? Ligger som regel på 75 grader.

Har en exhaust vifte bak og en inntaksvifte foran + CPU-kjøler (be quiet pure rock). Vil det hjelpe med en ekstra exhaust i toppen? Eller

hva er beste løsning. Takk for hjelp.

Endret av fakkakk
Lenke til kommentar

Treffer 80 grader av og til på 4.6ghz i BF1, er det kurant?

 

Det er ikke farlig, men nei vil ikke si det er kurrant. I en stresstest som Realbench eller enda verre, Prime95 så vil din CPU senke klokkehastigheten (throttle). I spill som BF1 bør du ligge under 70 grader max. Du sier ingenting om hvilken CPU du har, hvilke OC settings du bruker, eller kabinett. Da blir det vanskelig for meg eller andre å gi spesifikke råd, annet enn å få ned temps.

Lenke til kommentar

 

Treffer 80 grader av og til på 4.6ghz i BF1, er det kurant?

 

Det er ikke farlig, men nei vil ikke si det er kurrant. I en stresstest som Realbench eller enda verre, Prime95 så vil din CPU senke klokkehastigheten (throttle). I spill som BF1 bør du ligge under 70 grader max. Du sier ingenting om hvilken CPU du har, hvilke OC settings du bruker, eller kabinett. Da blir det vanskelig for meg eller andre å gi spesifikke råd, annet enn å få ned temps.

 

Beklager. 8600k / Phanteks Eclipse p400s / MSI z370 pc pro. 

 

-CPU Ratio: 46

-CPU ratio offset when running AVX: 0

-Ring ratio: 42

-Ehanced turbo: Disabled

-X.M.P: Enabled

-CPU core/GT voltage mode: Adaptive mode

-Core voltage: 1.2

-SA: 1.09

-IO: 1.03

-PLL OC: 1.1

-LLC: Mode 4

 

Har prøvd prime95; ligger stabilt når jeg kun har X.M.P enabled og alt annet på auto + auto AVX offset. Da er den stabil på 4.1ghz. Men det holder kanskje til BF1, altså 4.1ghz? Har 1080 ti. 

Endret av fakkakk
Lenke til kommentar

Har prøvd prime95; ligger stabilt når jeg kun har X.M.P enabled og alt annet på auto + auto AVX offset. Da er den stabil på 4.1ghz. Men det holder kanskje til BF1, altså 4.1ghz? Har 1080 ti. 

 

Prime 95 bruker AVX, som gjør at CPU trekker mer strøm = varmere.

 

Du skal ikke ha så høye temperaturer når du spiller. Har du sjekket at CPU kjøleren har god nok kontakt med CPU? Har du husker riktig mengde med kjølepasta? Har du god nok kjøling ellers i kabinettet?

 

Slikt ting må du sjekke.

Lenke til kommentar

 

Har prøvd prime95; ligger stabilt når jeg kun har X.M.P enabled og alt annet på auto + auto AVX offset. Da er den stabil på 4.1ghz. Men det holder kanskje til BF1, altså 4.1ghz? Har 1080 ti. 

 

Prime 95 bruker AVX, som gjør at CPU trekker mer strøm = varmere.

 

Du skal ikke ha så høye temperaturer når du spiller. Har du sjekket at CPU kjøleren har god nok kontakt med CPU? Har du husker riktig mengde med kjølepasta? Har du god nok kjøling ellers i kabinettet?

 

Slikt ting må du sjekke.

 

Går ikke over 70 grader i spill nå, med 4.3ghz. Er det ok?

Verdt å nevne at det er kun én kjerne som er 5-6 grader høyere enn de andre.

Pastaen var påsatt fra fabrikk. Kom borti med en finger, men tror ikke et lite fingeravtrykk er avgjørende etter noen søk på google.

Har en vifte i front og en bak, som fulgte med kabinettet. 

Endret av fakkakk
Lenke til kommentar

Går ikke over 70 grader i spill nå, med 4.3ghz. Er det ok?

 

Jepp, men personlig hadde jeg prøvd å få ned tempen. Kan hende du trenger en bedre CPU kjøler for det :)

 

Sett CPU på auto settings + XMP, men sørg for at "Multicore Enhancement" eller hva den heter i din BIOS er av.

Lenke til kommentar

 

Går ikke over 70 grader i spill nå, med 4.3ghz. Er det ok?

 

Jepp, men personlig hadde jeg prøvd å få ned tempen. Kan hende du trenger en bedre CPU kjøler for det :)

 

Sett CPU på auto settings + XMP, men sørg for at "Multicore Enhancement" eller hva den heter i din BIOS er av.

 

Takk for dine bidrag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...