Gå til innhold

Nå kan du bruke Apples meldingsapp på Android


Anbefalte innlegg

 

Det beste hadde jo vært om alle begynte å bruke RCS. Det støttes vel ikke på iPhone enda, men da kan vel eplefolket drive å sende Message seg i mellom som før.

 

Telenor har vel lasert støtte under navnet SMS+

Bare synd at RCS på samme måte som SMS og MMS er lesbart for både operatøren og myndighetene. RCS tar dessuten steget ut og lagrer (meta)dataene dine hos underleverandører i utlandet i 2 år:

 

https://www.telenor.no/rcs/tos/

3. PERSONVERN

Ved første gangs aktivering av tjenesten må kunden samtykke til Telenors behandling av kundens bruksdata. Formålet med databehandlingen er utarbeiding av statistikk for bruk av tjenesten.Følgende data behandles:

Informasjon om avsender, datamengde og tidspunkt for sending / mottak

Meldingstype; Chat, gruppemelding, samtale

Nettverk; Operatør

Måten du bruker appen/klienten/tjenesten på

Data lagres i inntil 2 årTelenor bruker underleverandører for produksjon av tjenesten. Underleverandørene opererer fra EFTA-/EØS-området samt fra USA. Telenor har inngått databehandleravtale med sine underleverandører. Meldingene kunden sender behandles av Telenors underleverandør, som tilrettelegger for overføring av meldingene til og fra kundens utstyr.

Fint å være informert. Men i praksis betyr ikke dette noe for folk flest, det er ikke slik at hvem som helst har fri tilgang. Og om folk på generelt grunnlag skal bry seg om dette, bør de først revurdere sin bruk av diverse sosiale media. Svært få bruker iMessage fordi det, etter sigende (skal man være paranoid så må man være paranoid), er kryptert på Apples servere.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint å være informert. Men i praksis betyr ikke dette noe for folk flest, det er ikke slik at hvem som helst har fri tilgang. Og om folk på generelt grunnlag skal bry seg om dette, bør de først revurdere sin bruk av diverse sosiale media. Svært få bruker iMessage fordi det, etter sigende (skal man være paranoid så må man være paranoid), er kryptert på Apples servere.

Med slike personvernutfordringer RCS har synes jeg at det er problematisk å anbefale eller håpe på at alle begynner å bruke denne tjenesten.

En åpen standard, omfavnet av teknologigigantene og hele bransjen, som tilrettelegger for sikker kommunikasjon tilhører kanskje den gamle, demokratiske, frie Internett drømmen.

 

Flere av tjenestene som RCS skal konkurrere mot tilbyr brukerne sikrere form for kommunikasjon.

Lenke til kommentar

 

For Apples del tror jeg ikke det er en god ide å legge til iMessage på android. Jeg vet om mange som gjerne hadde bytta til android men ikke klarer å gi slipp på iMessage.

 

Noe som er litt retarded. iMessage er ikke en gang spesielt bra. Var en bra funksjon når SMS kostet penger da den lå default på alle iphone..nå er det bare en dårlig meldingsapp

Prøvd å ha en gruppesamtale eller mottatt video over mms? iMessage er mer enn bare gratis meldinger over data.

Har selv android telefon og trives godt med dette men savner iMessage da mms som teknologi er håpløst. Vet det finnes haugevis av meldingsapper men det hjelper lite når alle må ha samme appen for at det skal fungere. Vennegjengen bruker for det meste facebook messenger så det går fint men jeg har endel eldre i familien med iphone som benytter imessage flittig så android versjon hadde vært kjekt :)

Endret av Hojjoj
Lenke til kommentar

 

Fint å være informert. Men i praksis betyr ikke dette noe for folk flest, det er ikke slik at hvem som helst har fri tilgang. Og om folk på generelt grunnlag skal bry seg om dette, bør de først revurdere sin bruk av diverse sosiale media. Svært få bruker iMessage fordi det, etter sigende (skal man være paranoid så må man være paranoid), er kryptert på Apples servere.

Med slike personvernutfordringer RCS har synes jeg at det er problematisk å anbefale eller håpe på at alle begynner å bruke denne tjenesten.

En åpen standard, omfavnet av teknologigigantene og hele bransjen, som tilrettelegger for sikker kommunikasjon tilhører kanskje den gamle, demokratiske, frie Internett drømmen.

 

Flere av tjenestene som RCS skal konkurrere mot tilbyr brukerne sikrere form for kommunikasjon.

 

Man må naturligvis vurdere hvorvidt dette er problematisk, men som jeg skrev vil det ikke være noe folk flest behøver å bekymre seg over. Om man ikke er bekymret for SMS og MMS behøver man ikke bekymre seg for RCS. Samme med FB messenger.

 

Full kryptering på kommunikasjon kan også være et tveegget sverd fra et samfunnsperspektiv. I det meste i den grad man stoler på at staten og politimyndighetene jobber på lag med folket.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...